$
בארץ

מחיר הביטחון: מי לא הצליח לקבל 2.75 מיליארד שקל?

בעוד המערכת הציבורית כולה נדרשה השנה להצטמצם ולבטל תוכניות, ביום חמישי האחרון צה"ל זכה לתוספת תקציב. כלכליסט בדק כמה עולות תוכניות מתחומים שונים שנדחקו הצידה, שבוטלו או שנדחו ושמדגימות על מה ויתרנו לטובת צה"ל

מיקי פלד 08:2003.11.13

התוספת של 2.75 מיליארד שקל למערכת הביטחון, שעליה החליט ביום חמישי הקבינט המדיני־ביטחוני, היא תוספת של הרבה מאוד כסף. זאת במיוחד בתקופה של קיצוצים דרמטיים בכל רחבי המערכת הציבורית, שלוו גם בעלייה במסים עקיפים כמו מע"מ ועלייה מתוכננת במס הכנסה, מס על משפרי דיור ומס חברות על עסקים קטנים.

 

 


התוספת לביטחון יכולה לסגור את גירעון ביטוח לאומי התוספת לביטחון יכולה לסגור את גירעון ביטוח לאומי צילום: גיל נחושתן

 

רק לפני כמה חודשים עוד הסבירו ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יאיר לפיד, על הצורך בקיצוצים בתקציבים השונים כהכרח. תכניות בתחומי החינוך, הרווחה, הבריאות, התשתיות, התעסוקה, איכות הסביבה ועוד נדחו או קוצצו בשל הצורך להעמיד תקציב מדינה עם גירעון סביר. "כלכליסט" אסף חלק מהתכניות הללו - תוכניות שרק נדונו, כאלה שכבר היו על שולחן הממשלה או הכנסת ובוטלו או נדחו - ובדק את מחירן לשנה. כל זאת כדי להדגים מה מחיר התוספת התקציבית למערכת הביטחון ומה יכולות היו להיות החלופות לה.

 

 

אין ספק כי ניתן להתווכח על הצורך בכל אחת מהתוכניות שיוצגו להלן, ויש שיטענו שבמקרים מסויימים היחס בין העלות לתועלת אינו כזה ששווה את ההוצאה גם אם היה כסף בשפע. חשוב לציין עוד כי חלק גדול מההצעות הללו נכנסות למה שקרוי בסיס התקציב, כלומר רכיב שמהווה גם את הבסיס לתקציב השנה הבאה. לדוגמה, אם הקיצוץ בקצבאות הילדים חוסך למדינה 2 מיליארד שקל כל שנה, אז ביטול הקיצוץ הוא תוספת של 2 מיליארד שקל גם בשנה הבאה וגם בשנה שלאחריה ויש להביא זאת בחשבון.

 

 

בנוסף, התוספת לתקציב הביטחון הגיעה מתוך מסגרת ההוצאה התקציבית, כאשר על פי ההסדרים החוקיים והחשבונאיים של תקציב המדינה לא פשוט לבטל את התוספת ובתמורה לאזן בצד ההכנסות, כלומר להוריד מיסוי. למרות זאת ולשם ההמחשה בלבד, מובאות גם תוכניות אלטרנטיביות לקיצוץ במיסוי בעלויות דומות לתוספת או נמוכות ממנה.

 

אם כן, כ־2 מיליארד שקל הם סדר הגודל הדרוש על מנת להחיל בגני הילדים ובבתי הספר היסודיים יום חינוך ארוך כולל ארוחה חמה. לפי ועדת טרכטנברג זוהי גם העלות של חמש שנים בהן יבוטלו האגרות השונות שההורים נאלצים לשלם לבתי הספר, כמו גם העלויות של רכישת ספרי לימוד.

 

 

גם תחום הבריאות זקוק נואשות לתוספת תקציבית הגונה. גירעון קופות החולים עמד בשנה שעברה על 861 מיליון שקל ומנע מהן לפתח שירותים נוספים לטובת מבוטחיהן ובחלק מהמקרים אף לעכב תשלומים לבתי החולים ולספקים אחרים.

סגירת הגירעון של קופות החולים באמצעות התוספת למערכת הביטחון תשאיר כמעט 2 מיליארד שקל שיכולים, ולו תיאורטית, לעבור לטובת מימון כל התרופות, הטיפולים והבדיקות שעומדים להכרעה בוועדת סל התרופות השנה.

 

2 מיליארד שקל בשנה גם חסכה המדינה מהקיצוץ בקצבאות הילדים, זאת ללא מתן פיתרון חלופי שיקטין את נטל ההוצאות על ההורים. כך גם, עם כל הסכום שהתווסף למשרד הביטחון אפשר היה לסגור את גירעון המוסד לביטוח לאומי. בניגוד למערכת הביטחון, אין מחלוקת שהמוסד שאחראי על הביטחון הסוציאלי של אזרחי המדינה נמצא במצוקה חמורה המחייבת פעולה מיידית.במעט יותר מחצי מסכום התוספת לצה"ל אפשר גם להחזיר הצעה של שר השיכון לשעבר, אריאל אטיאס, לחייב יזמים בהקצאת 5% מיחידות הדיור שהם בונים לטובת דיור ציבורי. הצעה שנדחתה בין השאר בשל עלותה המוערכת ב־1.5 מיליארד שקל.

 

 

כאמור, בשל אופי בניית תקציב המדינה קשה יותר להשוות את התוספת לתקציב הביטחון להורדת מיסוי בטווח הקצר אבל לשם ההמחשה בלבד נציין כי 2.3 מיליארד שקל שקולים להורדה של חצי אחוז במע"מ, וכל סכום התוספת שקול לביטול רובה של העלאת מס ההכנסה ב־1%–1.5% המתוכננת ב־2014. תמורת 190 מיליון שקל אפשר גם להחזיר את נקודת הזיכוי במס הכנסה לאקדמאים צעירים.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x