$
בארץ

בלעדי לכלכליסט

החברה שבונה את קו הרכבת באילת ברשימה השחורה

חברה סינית שצפויה לעבוד על פרויקט ענק באיראן נבחרה לבצע את המיזם הישראלי. בארה"ב היא נמצאת ברשימת החברות האסורות למסחר

שאול אמסטרדמסקי 07:0608.10.13

החברה הסינית שעשויה לבנות את קו הרכבת באילת צפויה לעבוד גם על פרויקט בניית קו רכבת בין איראן לארמניה. כך נודע ל"כלכליסט". 

משרד התחבורה חתם על מזכר הבנות (MOU) לשיתוף פעולה עם ממשלת סין בתחום תחבורה ותשתיות. על פי הודעת משרד התחבורה מיולי 2012, הגוף שאחראי בצד הסיני על שיתוף הפעולה הוא חברת CCCC - China Communication Construction Company.

 

החברה הסינית לוקחת בימים אלה חלק בפרויקט תשתיתי ענק באסיה, ובמסגרתו היא תבנה קו רכבת חדש בין איראן וארמניה שאמור לחבר בין הים השחור והמפרץ הפרסי ולשמש ציר יבשתי חשוב בעלות של כ־3.5 מיליארד דולר ובאורך של יותר מ־300 ק"מ.

החברה הסינית, שמעסיקה יותר מ־112 אלף עובדים ומתמקדת בין השאר בתכנון ובנייה של תשתיות תחבורה בסין, אסיה, אפריקה ודרום אמריקה, אמורה לקחת חלק בבניית קו הרכבת לאילת, שהתוואי שלו אושר בישיבת ועדת השרים לענייני פנים בתחילת השבוע. 

 

רכבת ישראל (ארכיון) רכבת ישראל (ארכיון) צילום: ערן יופי כהן

 

באוגוסט שעבר, אחרי החתימה על מזכר ההבנות, הגיעו נציגי החברה הסינית לישראל לסייר בתוואי הרכבת המתוכנן. בינואר 2013 נבחרה החברה הסינית להוביל את צוות הפיתוח של הפרויקט, בשותפות עם חברה־בת של חברת הרכבות הרוסית (SCR) ובמימון של חברת השקעות שממוקמת בדובאי.

 

לפני כחודש חלה התקדמות משמעותית בפרויקט כשהחברה הסינית, שמכינה את תוכנית הפיתוח של קו הרכבת, השלימה את בדיקת ההיתכנות הכלכלית ופרסמה את המלצותיה לתוואי הרכבת.

 

זאת ועוד, בשל הקשרים עם ממשלת איראן, חברת CCCC נמצאת לפחות בשתי רשימות שחורות של חברות שאסורות בקשרי מסחר. הראשונה היא הרשימה השחורה של מדינת אילינוי. בינואר 2013 פרסם הסנאט של מדינת אילינוי את הרשימה השחורה המעודכנת שלו. ברשימה זו, הכוללת חברות שאין להשקיע בהם כספים אמריקאיים, נמנית גם חברת CCCC.

 

מלבד אילינוי, באוקטובר 2013 פרסמה קרן הפנסיה של עובדי המגזר הציבורי באוהיו עדכון לרשימת החברות שאסורות בהשקעה, ובהן גם החברה הסינית.

 

בסוף השבוע פורסמה חוות דעת של ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי ובה טען כי הקשר עם הסינים עלול לפגוע ביחסים עם הממשל האמריקני.

 

ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה פנה למדינות המובילות בעולם בתחום הרכבות כדי לקבל את הצעתן להקמת קו הרכבת לאילת וממשלות צרפת, סין וספרד הן בין המדינות המגלות עניין רב בהקמתו. במידה ויוחלט על ביצוע הפרויקט באמצעות ממשלה זרה וסין תיבחר להקים את המיזם, נקפיד על כך כי לא תעבוד עם שום חברה הפוגעת בחרם מול אירן ותעמוד בכל הקריטריונים הבינלאומיים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x