$
בארץ

הג'וב האיטלקי: פיאט ואיווקו יקדמו תחנות גז טבעי בישראל

לאחר פגישה בין שר האנרגיה סילבן שלום למקבילו האיטלקי סוכם כי נציגים מחברות הרכב יסייעו להקים בארץ תחנות תדלוק בגז טבעי

ליאור גוטמן 07:5711.09.13

נציגי משרד האנרגיה האיטלקי יגיעו עד סוף אוקטובר לישראל במטרה לסייע בהקמת עשר תחנות תדלוק בגז טבעי דחוס לכלי רכב כבדים. אליהם יצטרפו בכירי חברות פיאט ואיווקו האיטלקיות, שמפעילות ומייצרות ציי רכב כבד שמונע על ידי גז טבעי דחוס. כך סוכם אתמול בפגישה בין שר התשתיות והאנרגיה סילבן שלום למקבילו האיטלקי פלביו זנונאטו.

 

הגעת המשלחת נועדה לקדם הקמה של תחנות תדלוק בגז טבעי דחוס (CNG) כבר בשנה הבאה. תחנות אלו עתידות לשרת מובילים או מפעילי תחבורה ציבורית שונים. פריסת התחנות המסתמנת היא חמש תחנות במרכז הארץ, שתיים בצפון, שתיים בדרום ואחת בירושלים. לטענת משרד האנרגיה, עלות הקמת תחנה (ללא הגז) מגיעה ל־250 אלף שקל, והמימון להקמת התחנות עשוי להגיע ממרכז ההשקעות שפועל תחת משרד הכלכלה, תוך ניצול הפלטפורמה של סיוע למפעלים קטנים. הנימוק: תדלוק רכב בגז טבעי דחוס מהווה תעשיית ינוקא בישראל שעוד לא פועלת, מה שיחייב התגייסות בין־משרדית לנושא.

 

עלות השימוש בגז טבעי דחוס מגיעה לכ־5.25 שקלים לליטר, לעומת 7.75 שקלים לליטר בנזין כיום עלות השימוש בגז טבעי דחוס מגיעה לכ־5.25 שקלים לליטר, לעומת 7.75 שקלים לליטר בנזין כיום

 

הכוונה להמיר את ציי הרכב הכבדים והתחבורה הציבורית לשימוש בגז טבעי אינה חדשה, ולמעשה קודמה בשלושה צינורות שונים. הראשון והשני היו במסגרת ועדת צמח לבחינת משק הגז, כמו גם במסגרת ועדת תחליפי הנפט שאותה הוביל יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' יוגי'ן קנדל. שתי הוועדות קבעו שעד 2040 קיים פוטנציאל להמיר 5%–10% מצי הרכב לשימוש בגז, והכמות הנדרשת נעה בין 40 ל־100 מיליארד מ"ק.

 

מחישוב שעשו במשרד רה"מ עולה שעלות השימוש בגז טבעי דחוס מגיעה לכ־5.25 שקלים לליטר, לעומת 7.75 שקלים לליטר בנזין כיום (מחירי ינואר 2013). פרט לכך שימוש בגז טבעי נקי יותר.

 

דרך נוספת שבה קודם הנושא היא ועדת תקינה להסבת כלי רכב לשימוש בגז טבעי דחוס, לצד משרד התחבורה. לטענת משרד האנרגיה, בכוונת המדינה לאמץ את התקן האירופי, שם השימוש בגז טבעי בתחבורה ציבורית מגיע בחלק מהמקומות ל־50% (גרמניה), 80% (צרפת) ו־90% באיטליה.

 

הבעיה העיקרית שעומדת בפני יישום הקמת עשר תחנות בפריסה ארצית היא בעיית ההולכה: נכון להיום אין צנרת הולכה פנים־ארצית שמגיעה לתחנות הדלק, ולכן בכוונת משרד האנרגיה לאשר הקמת צוברי גז לתדלוק במתחמים סגורים לציבור. אלו יוכלו לשמש את חברות התחבורה הציבורית או בעלי רכב כבד בתחילה ובסיומו של יום העבודה. הנושא דורש את אישורי המשרד להגנת הסביבה והמשרד לביטחון הפנים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x