$
בארץ

הוועדים מחדשים את הדרישה ל־20% בעלות בנמלים הקיימים

ראשי ועדי נמל אשדוד ונמל חיפה דורשים הסכם על בסיס המשא ומתן שהתפוצץ מול המדינה לפני כחודשיים. במסגרת ההסכם היו צפויים העובדים לקבל נתח של 20%–25% בנמלים הקיימים כתנאי להקמת שני נמלים פרטיים חדשים

ליאור גוטמן 23:3824.08.13

ועדי העובדים של נמלי אשדוד וחיפה דורשים לקבל בעלות על הנמלים הקיימים בהיקף של 20%–25% כתנאי להקמת שני נמלים חדשים - כך עולה משיחות שהתנהלו בין נציגי המדינה לוועדים ב־21 באוגוסט.

 

ראשי שני הוועדים מבקשים לחזור למתווה שסוכם בין ראשי אגף התקציבים לבין ראשי נמל אשדוד בשנה שעברה, שלפיו העובדים יקבלו עד 25% בעלות בנמל הקיים, ובנוסף המדינה תשדרג את הציוד ותעמיד אותו בשורה אחת עם זה שיוצב בנמלים החדשים. הם מכנים את המתווה "שיטת הרשקוביץ", על שמו של ראש אגף התקציבים היוצא גל הרשקוביץ: הרשקוביץ נסע ב־2012 עם יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד הקודם, אלון חסן, ועם מנכ"ל הנמל הפורש שוקי סגיס, לברצלונה, שם הם למדו על מתווה הפעלת נמל ממשלתי בסמיכות לנמל פרטי. הנסיעה הולידה טיוטת הסכם, אבל ימים ספורים לפני שהודיעה הממשלה על הקמת נמל פרטי ועל הגבלת זכות השביתה של עובדי הנמלים הקיימים, פוצץ משרד האוצר את המו"מ מול חסן. כעת, בוועדי הנמלים מעוניינים להוציא את ההסכם שלא נחתם מההקפאה ולחדש את מסגרת ההבנות כתנאי להקמת הנמלים החדשים.

 

מאיר תורג'מן, יו"ר ועד עובדי נמל חיפה (מימין), ואבינועם שושן, יו"ר עובדי נמל אשדוד מאיר תורג'מן, יו"ר ועד עובדי נמל חיפה (מימין), ואבינועם שושן, יו"ר עובדי נמל אשדוד צילום: אוראל כהן

 

הפגישה שנוהלה ביום שני בין נציגי הוועדים, ההסתדרות ומשרדי האוצר והתחבורה היתה השנייה במספר מאז שהחלו המגעים הרשמיים בין הצדדים. בניגוד לפגישה הראשונה, שנוהלה בשקט, הפגישה הזו היתה סוערת יותר, כיוון שנציגי הוועדים הרגישו שבהממשלה לא באמת מעוניינים להגיע להסכמות. "הם מגיעים לכל פגישה עם 16 נציגים. אנחנו מגיעים עם שישה", אומר יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד אבינועם שושן. "יש 22 איש סביב השולחן ולכל אחד יש מה לומר. בצורה הזו בלתי אפשרי להתקדם. הצעתי לצמצם את הצוות לשישה אנשים בלבד ולקיים מו"מ אינטנסיבי, אבל המדינה סירבה".

 

ב־22 באוגוסט קיבלו הוועדים רוח גבית מבג"ץ: זה סירב לבטל את פסיקת בית הדין הארצי לעבודה מסוף יולי, אז הוקפאו מכרזי הנמלים עד שיושגו הבנות בין המדינה לוועד. ועדי הנמלים שואפים להציג אחרי החגים מסמך שיוכיח מדוע אין צורך משקי בהקמת שני נמלים חדשים, ולגבות אותו בנתונים כלכליים שיגבשו הכלכלנים פרופ' אביה ספיבק וד"ר אמיר מאיר. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x