$
בארץ

ניתוח כלכליסט

המאבק בנמלים עושה רק טוב להסתדרות ולפוליטיקאים

המדינה נערכת לערער לבג"ץ על ההחלטה שמונעת ממנה להתקדם בהליכי המכרז להקמת נמל פרטי, אבל בינתיים גם היא וגם ההסתדרות דווקא נהנות מחיזוק כוח המיקוח והתדמית של כל אחת מהן בעקבות אי־הסדר בנמלי הים. רק המשק מפסיד

מיקי פלד 06:5531.07.13

בימים הקרובים צפויים משרדי האוצר והתחבורה לערער לבג"ץ על החלטת בית הדין הארצי לעבודה משלשום, שהקפיאה את הליכי המכרז לבניית נמל פרטי. בית הדין קבע גם כי במקביל ההסתדרות תצטרך להימנע מהשבתה של הנמלים. ההוראה תקפה עד 1 בספטמבר, ועד אז המדינה וההסתדרות אמורות לקיים משא ומתן לפתרון המחלוקות ביניהן ולדווח ב־2 בספטמבר לבית הדין על התקדמות השיחות.

 

אם לא תהיה התקדמות כלשהי וההסתדרות תבקש לאפשר לה להשבית את הנמלים, יצטרך בית הדין להחליט אם הוא מקבל את הבקשה של המדינה ואיגוד לשכות המסחר למנוע שביתה.

 

 

ההחלטה של בית הדין בעייתית לכאורה עבור הצדדים, אבל למעשה היא מיטיבה עם שניהם. בין המדינה להסתדרות אין חילוקי דעות אמיתיים על הקמת נמל פרטי. המאבק הוא בסך הכל הצגה שמשרתת את שני הצדדים.

 

בהסתדרות ניסו אתמול לשדר עסקים כרגיל. אבי אדרי, יו"ר איגוד עובדי התחבורה, אמר ל"כלכליסט" כי "אנחנו מחכים לקריאה למשא ומתן. ברגע שזה יקרה נשמח להתייצב ולדבר על כל הסוגיות". לעומת זאת שר התחבורה ישראל כץ בחר להמשיך את הטון התקיף, וכתב אתמול בחשבון הפייסבוק שלו כי "אם אלון חסן ומאיר תורג'מן (יו"ר ועד נמל אשדוד לשעבר ויו"ר ועד נמל חיפה - מ"פ) רוצים לראות את הנמלים החדשים מקרוב, כדאי שיקנו משקפת, כי בדרך אחרת הם לא יזכו להתקרב אליהם".

 

ההסתדרות משפרת עמדות

הימשכות המאבק טובה גם להסתדרות וגם לממשלה, והחרפתו גם היא תעשה טוב לשני הצדדים. מצד ההסתדרות, מאבק ארוך, גם אם לא ארוך מדי, יוביל להישגים בנקודה החשובה באמת, והיא פתיחתו של המו"מ מול המדינה על התנאים שלפיהם ייבנו ויתופעלו הנמלים הפרטיים. אם עובדי הנמלים יוכלו לשבות, ולו לימים ספורים, מאמינים בהסתדרות כי הדבר יחזק את העמדה שלהם אל מול הממשלה, שכן היא תצטרך לתת להם משהו תמורת הפסקת השביתה. 

 

ראש אגף התקציבים היוצא גל הרשקוביץ ראש אגף התקציבים היוצא גל הרשקוביץ צילום: אלכס קולומויסקי

 

השאיפה של ההסתדרות היא שהמשא ומתן יתחיל כמה שיותר קרוב לנקודה שבה הפסיקו השיחות הקודמות בין הצדדים, על פי "מתווה ברצלונה" שאותו חשף "כלכליסט" בחודש שעבר. במשך שנתיים נוהלו שיחות בין הממונה לשעבר על התקציבים במשרד האוצר גל הרשקוביץ לבין הההסתדרות, יו"ר ועד עובדי נמל אשדוד אלון חסן ומנכ"ל הנמל שוקי סגיס על פתיחת רציפים פרטיים בצמוד לנמל הממשלתי.

 

השיחות אף הגיעו לכדי נסיעה משותפת לנמלי ברצלונה כדי לבחון מודלים דומים, ובסופן הושג סיכום עקרוני על הקמת נמל פרטי שבו העובדים יחזיקו כחמישית מהבעלות; אך לא פחות חשוב הוא שהעובדים בנמל הפרטי יהיו שייכים לוועד העובדים של הנמל הממשלתי, וכך למעשה כוחם הארגוני לא יפגע.

 

אם כך, ההסתדרות כבר הסכימה לנמל פרטי וגם עתה היא לא מתנגדת לו. בהסתדרות יודעים כי יהיה קשה מאוד להתחיל את המשא ומתן הנוכחי מאותה נקודה ומגדירים כמה מטרות אחרות. הראשונה היא שדרוג הנמלים הקיימים מבחינת יכולת קליטת אוניות, פריקת מטענים וכדומה, כך שיוכלו להתחרות בנמלים הפרטיים. השנייה, והחשובה ביותר, נוגעת לתנאי העבודה של הנמלים החדשים, כאשר המטרה היא שיהיו כמה שיותר קרובים לאלו שנהוגים בנמלים הממשלתיים.

 

יו"ר ההסתדרות עופר עיני יו"ר ההסתדרות עופר עיני צילום: אוראל כהן

 

להסיט את האש מהתקציב

הפוליטיקאים, מצדם, היו רוצים לראות את המאבק מול ההסתדרות נמשך. ככל שאור הזרקורים יהיה יותר על עובדי הנמלים, כך יוכלו הפוליטיקאים ביתר קלות להאשים את יו"ר ההסתדרות עופר עיני והוועדים החזקים ביוקר המחיה, ולהצטייר כמי שנלחמים בוועדים הגדולים והרעים.

 

לא רק שר התחבורה כץ ושר הכלכלה נפתלי בנט עוסקים במלאכה, אלא גם ראש הממשלה בנימין נתניהו. בין שבמו פיו ובין שעל ידי מנכ"ל משרדו הראל לוקר, הוא נהנה מהסטת האש הציבורית מתקציב המדינה וגזירותיו לאלון חסן ומעשיו, כאשר בדרך תתחזק תדמיתו כמנהיג רפורמות גדול.

 

בינתיים, בנמל אשדוד כבר צצים דיבורים על שביתה איטלקית שמוכחשים מיד, למרות שביל האוניות שנמשך מחוץ לנמל. היצואנים והיבואנים מתכוננים לעוד תקופה של חוסר ודאות, מגדילים מלאים ומקדימים עסקאות, והכל כי לפוליטיקאים ולעובדים חוסר הוודאות הזה עושה רק טוב.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x