בקשה לייצוגית: "מסעדת צפרה הגישה בשר חזיר - במקום בקר"
התובעת: "המסעדה ובעליה החליטו לרמות את רבבות הלקוחות ולספק להם, בדרך קבע, מנות המכילות בשר חזיר זול"; צפרה: "קיבלנו בפליאה רבה את הבקשה לתביעה"
האם מסעדת צפרה היוקרתית של השף אבי קונפורטי הטעתה צרכנים והגישה להם בשר חזיר במקום בשר בקר? כך לפחות טוענת לקוחה בבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה בסוף השבוע לבית המשפט המחוזי בתל אביב.
מסעדת צפרה שברחוב יגאל אלון בתל אביב נפתחה ב-2007 ונמצאת בבעלות אבי קונפורטי, ענת בן-טובים לאופר ויעל אורי ארנשטיין. המסעדה מציעה תפריט אסייתי שמשלב מזון מסורתי מהמזרח הרחוק עם טאץ' של חדשנות יצירתית.
בבקשה לתביעה ייצוגית שהוגשה נגד המסעדה ובעליה נטען, כי אלה החליטו באופן מקומם "לרמות את רבבות לקוחותיה של מסעדת היוקרה ולספק להם, בדרך קבע, מנות המכילות בשר חזיר זול, במקום את המנות שהוזמנו על ידם ואשר הוצגו ככאלו המכילות בשר בקר איכותי".
"בעשותם כן", נכתב עוד בבקשה שהוגשה באמצעות עו"ד אבי סרוסי, "מעלו בעלי המסעדה באמון שרכשו להם לקוחותיהם, פגעו בחירותם ובכבודם של הלקוחות, וגרמו לרבים מהם להפר כנגד רצונם את האיסור ההלכתי על אכילת חזיר".
לדברי הלקוחה התובעת, נטלי סווירי, היא נהגה לשבת במסעדה מפעם לפעם. בפברואר האחרון, כך לגרסתה, היא הגיעה למקום - אף שידעה כי המסעדה אינה כשרה וכי נמכר בה, בין השאר, גם בשר חזיר. סווירי הזמינה מנת "לומפיה עגל" שעלותה, כך נטען 135 שקל. לדבריה, מעט לאחר מכן, היא שוחחה עם מכר שלה שהועסק בעבר כעובד מטבח והתלוננה בפניו על מחירה הגבוה של המנה.
לגרסתה, במסגרת אותה שיחה סיפר לה אותו עובד לשעבר כי המנה אינה למעשה מנה שמכילה בשר עגל "כי אם מנה המכילה אך ורק חזיר". "נדהמתי למשמע הדברים", כתבה בתביעתה, "וחשתי מרומה ופגועה".
כחודשיים לאחר מכן, באפריל, הגיעה סווירי שוב למסעדה, כך מתואר בתביעה, כשהיא מלווה בחוקר פרטי והזמינה שוב את המנה עליה שילמה, שוב, 135 שקל. המנה הועברה לחוקר שמסר אותה לבדיקות מעבדה כשמסקנותיה היו כי "נתח הבשר שנבדק הוא בשר חזיר".
בהמשך, כדי לאמת כי גם מנות נוספות במסעדה מכילות בשר חזיר, נשלח שוב החוקר למסעדה ובחן מנות נוספות. החוקר, כך לפי התביעה, הזמין מנה העונה לשם "ויל לוק לק" - המוצגת כמנה המכילה בשר עגל בלבד שעלותה 122 שקל - ושלח גם אותה לבדיקת מעבדה. גם במקרה זה, כך נטען, העלו תוצאות הבדיקה כי "המנה הנוספת מכילה בשר חזיר".
"המסעדה", נכתב בתביעה, "הפרה את ההסכם שבינה לבין לקוחותיה בכך שבמקום לספק להם בשר בקר מובחר, כפי שהתחייבה, סיפקה להם בשר חזיר זול. היא הפרה את ההסכם פעם נוספת בכך שהסתירה מהם את העובדה כי המנות שהוגשו לצלחתם הן מנות המכילות בשר חזיר".
לפי התביעה, לקוחות המסעדה הוטעו באשר לטיב, למהות ולמרכיבי המנות וכן נגרם להם נזק שכן הם שילמו עבור מנות יקרות וקיבלו מנות זולות בעשרות אחוזים וכן בעלי המקום התעשרו על חשבונם. בעלי המסעדה, נטען, רימו את הלקוחות שהציגו בפניהם מצג שווא שנועד להטעות אותם.
התביעה מבקשת עבור כל אחד מחברי הקבוצה, המוגדרת כלקוחות המקום בשבע השנים האחרונות, השבה של סכומי הכסף ששולמו עבור המנות ופיצוי כספי נוסף בגובה של 5,000 שקל. לתביעה מצורפים, בין השאר, תצהירו של עובד המטבח לשעבר, תצהירו של החוקר הפרטי וכן בדיקות המעבדה שבוצעו.
"החשיבות הציבורית של המקרה הנדון", מסכם עו"ד סרוסי, "אשר מקפל בתוכו איום ממשי ליחסי האמון בין בעלי המסעדות בישראל לבין לקוחותיהם, הולמים את העקרנות הניצבים בבסיסו של חוק התובענות הייצוגיות".
תגובת צפרה: "קיבלנו בפליאה רבה את הבקשה לתביעה והעברנו את הנושא לטיפול משפטי".