$
רכב

בקרוב – מלחמה על ענף הרכב

גם אם הצעת "חוק רישוי שירותים לרכב" תעבור באופן חלקי בלבד, השלכותיה על עתידם של יבואני הרכב צפויות להיות הרסניות ולהשפיע על ענף הרכב באופן ניכר בשנים הקרובות

תומר הדר 08:2215.06.13

השבוע, בשקט יחסי, הונחה הצעת חוק על שולחן הכנסת: מדובר באחת מהצעות החוק החשובות ביותר להמשך קיומו של ענף הרכב במתכונתו הנוכחית, כזו שבהחלט עשויה לגרום למהפך כה מהותי עד שבעוד כחמש שנים כל מבנהו של הענף יהיה שונה מכפי שהכרנו, הן במובני יחסי הכוחות שבין יבואני הרכב לחברות הליסינג והן במונחי יחסי הכוחות בין יבואני הרכב לצרכנים.

 

מדובר ב"חוק רישוי שירותים לרכב", החוק הראשון שמסדיר את סמכויותיו של שר התחבורה בנושא קביעת רשיונות יבוא, את סוגיהם של יבואני הרכב השונים וגם את פעילות המוסכים. החוק עצמו מעניק לשר התחבורה סמכויות חסרות תקדים בהיקפן, שכיום נמצאות בידי גופים כמו הממונה על ההגבלים העסקיים ומתבטאות היטב במשפט "כפי שיקבע השר" המתלווה כמעט לכל סעיף. 

 

אולם תצוגה של מכונית בת"א אולם תצוגה של מכונית בת"א צילום: חיים זיו

 

על פי עיקרי הצעת החוק, המשתרעת על עשרות עמודים מוגדרים העוסקים בייבוא רכב בארבעה סוגים: יבואן רכב ישיר, יבואן רכב עקיף, יבואן רכב זעיר – וגם "יועצי יבוא", שמעמדם לא עוגן בחוק עד כה. סמכוניותיהם של יבואני הרכב החדשים יהיו נרחבות ויקבעו במקרים רבים על ידי שר התחבורה עצמו.

 

כך לדוגמה תיפתח לראשונה האפשרות לייבא רכב שגילו אינו עולה על שנה ושבמד האוץ (ה"ספידומטר") שלו יופיע קילומטראז' "שיקבע על ידי השר" – כלומר שר התחבורה יוכל לקבוע לדוגמה שיותר יבואם של רכבים בני חצי שנה שנסעו 10,000 ק"מ – בפועל מדובר בפתיחה של שוק הרכב לייבוא של רכב משומש, שהיה אפשרי עד כה רק בייבוא אישי. משמעות פתיחת השוק ללא פחות משלושה סוגים חדשים של יבואנים היא שבמוקדם או במאוחר יחלו נסיונות לייבא רכבים ארצה שלא באמצעות היבואנים הוותיקים.

 

יתרה מזאת, בעת מתן רישיון הייבוא ליבואני הרכב החדשים מצטרף שיקול בעל משמעות מכרעת לרשימת הנימוקים להענקת הרישיון: שיקולי תחרות. כך יכול להיווצר מצב בו רישיון יבוא יינתן ליבואן חדש בין היתר משום שמשרד התחבורה יחשוב שהתחרות במותג רכב מסוים אינה מספקת. בעיה נוספת שבפניה יצטרכו יבואני הרכב לעמוד נוגעת לחידוש רשיונות הייבוא – הם יצטרכו לעבור ועדה מיוחדת של משרד התחבורה שתקבע אם הרשיון השנתי יחודש.

 

מצוקת יבואני הרכב

  

מבחינת יבואני הרכב מדובר בהצעת חוק בעלת משמעות הרסנית במישורים רבים, כזו שמשפיעה על ערכי מניות, על יחסים עם יצרנים בחו"ל ועל רווחיות. אחרי הכול, יבואני הרכב כמעט ולא התמודדו עד כה עם תחרות חיצונית, או עם מצב בו שר התחבורה יכול להורות על אי חידוש רישיון יבוא לרכב.

 

במידה ושוק הרכב אכן יוצף במכוניות בייבוא אישי, מקביל וזעיר, יבואני הרכב עשויים להוריד מחירים באופן ניכר כדי להתמודד עם התופעה, אלא שיבואני הרכב כבר כיום מעניקים לכל דכפין הנחות גדולות הן באמצעות מועדוני הצרכנות והן באמצעות חברות הליסינג. התנהגותן של חברות הליסינג גם היא אינה ברורה לנוכח החוק החדש שעשוי להיכנס לתוקף: האם חברות הליסינג ייבאו מכוניות בעצמן? האם לנוכח הייבוא המקביל יסבלו חברות הליסינג מירידה ניכרת בערכי דגמיהן בספרים?

 

ייתכן שאלה רק קומץ מן הסיבות מדוע יבואני הרכב מעדיפים בימים אלה למלא פיהם מים ולא להתיחס להצעת החוק, אך המלחמה האמיתית תתקיים כבר בשבועות הקרובים – במסדרונות ועדת הכלכלה. יבואני הרכב יגייסו לוביסטים, עורכי דין וגורמים באוצר שעשויים להיות מוטרדים מירידה פוטנציאלית בהכנסות המדינה לנוכח גל יבוא של רכבים זולים.

 

אנשי משרד התחבורה מצד שני יפעלו בכל כוח במטרה להעביר כמה שיותר סעיפים מהצעת החוק. מה שבטוח – גם אם הצעת החוק תעבור באופן חלקי בלבד, השלכותיה על עתידם של יבואני הרכב צפויות להיות הרסניות ולהשפיע על ענף הרכב באופן ניכר בשנים הקרובות.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x