$
בארץ

מרכז אדווה: "ב-2030 כל נהג יעמוד עוד שעה בפקקים בהשוואה להיום"

עפ"י מחקר שפרסם המרכז לקראת הדיונים על התקציב, בעוד 17 שנה ואילך המשק יפסיד כל שנה 25 מיליארד שקל עקב מחסור בתשתיות תחבורה ציבורית

ליאור גוטמן 12:5210.06.13

משנת 2030 ואילך ישראל צפויה להפסיד 25 מיליארד שקל בשנה בשל מחסור בתשתיות תחבורה ציבוריות. כך עולה ממחקר של מרכז אדווה שמתפרסם היום (ב') כנתוני רקע לקראת הדיונים על התקציב.

 

 

 

עפ"י המחקר, בין 2000 ל-2011 נרשם גידול של 67% בהשקעות המדינה בכבישים, מ-5.9 מיליארד שקל בתחילת העשור הקודם לכ-9.88 מיליארד שקל במהלך 2011. "גידול זה בולט במיוחד על רקע הקיצוץ בתקציבי פיתוח ממשלתיים אחרים. ההשקעה בתשתיות תחבורה אמורה לבשר על עתיד תחבורתי טוב יותר – אולם מומחי תחבורה בישראל אינם חוזים שיפור אלא דווקא החמרה", נאמר בדו"ח.

 

בשיחה עם "כלכליסט" ציין מחבר המחקר עדי סופר כי "במשך שנים השרים קידמו כבישים מתוך הפקקים שהם רואים מחלון המכוניות שלהם. לעומת זאת התחבורה הציבורית נשארה במקום ואין ברירה - במדינה כמו שלנו חייבים לפתח תחבורה ציבורית שתתחרה ברכב פרטי". לטענתו, יעילות השימוש בתחבורה הציבורית גדולה בעשרות מונים על פני השימוש ברכב פרטי, כך שבמשך שעה עבודה יומית כביש יכול להכיל 2,500 נוסעים, זאת לעומת 5,000 באוטובוס או 50 אלף ברכבת עירונית.

 

עובדי מע"צ (ארכיון) עובדי מע"צ (ארכיון) צילום: גדי קבלו

 

850 מיליון שעות עמידה בפקקים

 

ממה נובע ההפסד העצום שמרכז אדווה מזהיר ממנו? עיון בנתוני משרד התחבורה, אותן מצטט סופר, צופה שבשנת 2030 כל בעל רכב יעמוד עוד שעה בפקקי תנועה בנוסף לזמן אותו הוא "מבלה" היום, מה שמוביל למסקנה שהמשק הישראלי יאבד 850 מיליון שעות עבודה בשנת 2030, רוכם ככולם מקורם בגודש תחבורתי.

 

השוואה למדינות ה-OECD מראה שהשקעה של ישראל בתשתיות תחבורה הייתה יציבה יחסית בשנים האחרונות והתקבעה על 1% מהתמ"ג. לצערם של האזרחים ההשקעה אינה מספקת ויש לפתח את תחומי התחבורה הציבורית מעבר למדינות אחרות באירופה כיוון שישראל נמצאת בפיגור של עשרות שנים במערכי התחבורה הציבורית שעומדים לרשות התושבים, בעיקר בערים הגדולות.

 

"המדינה מוצאת כל הזמן פתרונות לטווח קצר ואת זה חיביים לשנות. מה שאנחנו מציעים הוא שהשקעות התקציב חייבות לתת דגש על פיתוח רכבות עירוניות ובין עירוניות. כיום רק 35% מהתקציב הולך לתחבורה ציבורית והשאר תחבורה עבור כלי רכב. מדברים על שוויון בנטל ורוצמים שאוכלוסיות יצאו לעבודה, אבל יש הרבה אוכלוסיות שאין להם רכב כמו המגזרים הלא יהודיים והחרדים. נשים ערביות לא יכולות לצאת מהישוב ללא רכב וזה עוד משהו שצריך להכניס לסדר העדיפויות", אמר סופר.

 

בהצעת התקציב של מרכז אדווה, שנשענת על מסמך שכתבו מומחי התחבורה פרופ' דורון בלשה ואינג' גדעון השמעוני מהטכניון, יש לשריין 220 מיליארד שקל לאורך 20 שנה. פילוח ההשקעות צריך להיות מוטה תחבורה ציבורית כך שמערכת הרכבות הבין עירוניות והפרבריות תתוקצב ב- 55 מיליארד שקל ואילו מערכות תחבורה ציבורית כולל הסעת המונים בערים יקבלו סכום דומה. מערכות הדרכים והרחובות העירוניים והמטרופולינים יתוקצבו רק ב-60 מיליארד שקל. עוד מציעים באדווה לשריין 50 מיליארד שקל לאחזקת כבישים.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x