$
בארץ

פרסום ראשון

ביה"ד לעבודה ביטל את פסק הבוררות בסכסוך בין המדינה לנתבי נמל אשדוד

על פי קביעת הבוררות מחודש מרץ, המדינה אינה מחויבת לשלם שכר עבורה לנתב שאינו נמצא פיסית בנמל אשדוד בזמן המשמרת; עובדי הרכבת יחזרו לקבל מוניות

ליאור גוטמן 17:3009.06.13

בית הדין לעבודה בבאר שבע ביטל אחה"צ (א') את פסק הבוררות שניתן בסכסוך שבין המדינה לנתבי נמל אשדוד. על פי קביעת הבוררות, שהועברה באמצע חודש מרץ האחרון, המדינה אינה מחויבת לשלם שכר עבורה לנתב שאינו נמצא פיסית בנמל אשדוד בזמן המשמרת. ההסתדרות ועובדי הנמל ביק/שו מביה"ד לבטל את פסק הבוררות.

 

 

 

על פי קביעת הבוררות, שהועברה באמצע חודש מרץ האחרון, המדינה אינה מחויבת לשלם שכר עבורה לנתב שאינו נמצא פיסית בנמל אשדוד בזמן המשמרת. עד פסק הבוררות היה נוהל שלכל משמרת שובצו שני נתבים כאשר אחד עובד בפועל והשני נמצא בכוננות ולא בהכרח בתחומי הנמל. התוצאה הייתה שהמדינה שילמה בכל משמרת לשני עובדים כאשר רק אחד עבד בפועל.

 

נמל אשדוד נמל אשדוד צילום: צפריר אביוב

 

משמעות ההחלטה היא שהמדינה מחוייבת לחזור להסכם הקיבוצי הישן שקובע שנתב שני במשמרת ישהה בשטח הנמל רק לכמה שעות ולאו דווקא בקרת הרציף עצמו. לפיכך, מי שאמור להתמודד עם הסוגייה של ביטול פסק הבוררות הוא הממונה על השכר באוצר קובי אמסלם בשתי בעיות שונות. הראשונה -  האם הוא חושר להסכם הקיבוצי הישן שהוא עצמו פעל לבטל אותו. הסוגיה השניה היא האם לבטל את מענק החתימה של כ-120 אלף שקל לכל נתב שהוענק להם לאחר קבלת פסק הבוררות. המדינה צפויה לערער על ההחלטה.

 

שני נתבים, אחד עובד והשני בכוננות

 

עד פסק הבוררות היה נוהל שלכל משמרת שובצו שני נתבים כאשר אחד עובד בפועל והשני נמצא בכוננות ולא בהכרח בתחומי הנמל. התוצאה הייתה שהמדינה שילמה בכל משמרת לשני עובדים כאשר רק אחד עבד בפועל, זאת מכוח הסכמי והבנות עבודה מלפני שני עשורים ויותר.

 

מצבת כוח האדם של נתבי נמל אשדוד מכילה כעשרה עובדים, כאשר תפקידם העיקרי היא הכנסת כלי השיט השונים מלב הים לרציפים. מדובר באחת המשרות הנחשקות בשירות הציבורי עם שכר ממוצע של 60 עד 80 אלף שקל בחודש.

 

נתבי ישראל מאוגדים באיגוד מקצועי שונה מועד עובדי חברת נמל אשדוד ולכן למעשה לראשי הוועד שם אין השפעה על הנתבים. פסק הבוררות שניתן במרץ הוביל לכך שבנמל אשדוד חזרו לעבוד "לפי הספר" ובהספק עבודה שנמוך בעד 30% מהקצה היומי הרגיל. התוצאה - במשך חודש ימים נרשמו עיכובים קשים בכניסת אוניות לנמל אשדוד מה שהוביל להתערבות ההסתדרות וחזרה לשגרת עבודה עד למציאת פתרון למחלוקות בין הצדדים.

 

פסק הדין היום קובע למעשה שחוזרים למצב הישן. מבחינת המדינה מדובר בבשורה קשה שכן פסק הבוררות הושג לאחר שנים רבות של דיונים, איומים ושביתות. אם לא די בכך, רק ביום רביעי האחרון פסק בית הדין לעבודה בחיפה לטובת ועד עובדי חברת החשמל ואישר להם שלא לחבר את תחנת הכוח הפרטית של חברת דוראד לרשת החשמל הארצית בטענה שמדובר בהפרטת משק החשמל במעמד צד אחד בלבד.

 

עובדי הרכבת יחזרו לקבל מוניות

 

בתוך כך, בית הדין לעבודה בתל אביב פסק אף הוא נגד המדינה וקבע שחברת רכבת ישראל תמשיך לשלם את הוצאות המוניות של עובדיה כפי שהיא שילמה עד היום.

 

הבוקר (א') פורסם כאילו רכבת ישראל מימנה מוניות לעובדיה בסכום של 22 מיליון שקל במהלך השנה שעברה, כאשר חלק מהעובדים מגיעים לחשבון נסיעות של מעל ל10 אלף שקל בחודש. בית הדין לעבודה בתל אביב הוציא לבקשת העובדים צו מניעה ואסר על הנהלת הרכבת לחסוך בהוצאות עד להגעה לפשרה בנושא.

 

בשבוע הבא יתקיים דיון בבית הדין שם ידווחו העובדים על התקדמות המו"מ בנושא. הפסיקה היא ההפסד השלישי של המדינה בתחום יחסי העבודה, זאת לאחר חברת החשמל ונתבי נמל אשדוד.

 

את ועד נתבי נמל אשדוד שמאוגד באיגוד קציני הים ייצגו מורן סבוראי ובני כהן ממשרד עו"ד בני כהן. לדברי סבוראי, פסק הבוררות בוטל מכיוון שמוסד הבוררות אינו מוסמך לדון בנושא. לטענתו, המענק בגובה שלוש משכורות שהובטח לנתבים ישולם ללא שינוי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x