$
בארץ

בנט וכץ: מתנגדים לפגיעה בתחרות על שירותי הקרקע בנתב"ג

בעקבות הפרסום ב"כלכליסט": שרי הכלכלה והתחבורה הודיעו כי הם תומכים בעמדתה של רשות ההגבלים העסקיים, לפיה צמצום מספר ספקיות שירותי הקרקע בנתב"ג משלוש לשתיים יפגע בתחרות ויוביל לעליית מחיר כרטיסי הטיסה. רש"ת: "נפרוס את מלוא התמונה הכלכלית לרשות ההגבלים"

תומר גנון 19:2526.05.13

יו"ר ועדת השרים ליוקר המחיה, הריכוזיות ועידוד התחרותיות, שר הכלכלה נפתלי בנט, ושר התחבורה, חיים כץ, הודיעו כי הם תומכים בעמדתה של רשות ההגבלים העסקיים לפיה צמצום מספר ספקיות שירותי הקרקע בנתב"ג יפגע בתחרות ויוביל לעליית מחיר כרטיסי הטיסה. "השר בנט רואה חשיבות עליונה במניעת פגיעה בתחרות, וסומך את ידו על הממונה על ההגבלים שימצה את ההליכים ויטפל בבעיה זו, המובילה לעליית מחירים ולפגיעה בציבור", נמסר משלכתו.

 

נתב"ג נתב"ג צילום: עמית שעל

 

"כמדיניות, השר אינו תומך בצמצום התחרות", נמסר מלשכתו של כץ. "גם במקרה הזה עמדתו דומה לעמדת הממונה על הגבלים עסקיים. השר העביר לרשות שדות התעופה (רש"ת) את עמדתו וביקש שתילקח בחשבון. יחד עם זאת, לרש"ת יש אוטונומיה לפעול לפי שיקול דעתה המקצועי".

 

כפי שנחשף היום ב"כלכליסט", רשות ההגבלים שלחה לאחרונה מכתב התראה לרשות שדות התעופה (רש"ת) שבו הזהירה אותה מצמצום מספר ספקיות שירותי הקרקע בנתב"ג משלוש לשתיים. ברשות חוששים שהוצאתו של אחד המתחרים מהשוק, ובטח הקטן שבהם שנחשב למחולל התחרות בשוק, תחזק את כוחן של חברות שירותי הקרקע הנותרות מול חברות התעופה הזרות, ותוביל לייקור התעריפים שיגולגלו בהמשך לצרכן הסופי – רוכשי כרטיסי הטיסה.

 

שירותי הקרקע בנתב"ג מופעלים כיום על ידי שלוש חברות ישראליות – Laufer עם נתח שוק של 52%, QAS עם נתח שוק של 31%, ו-Aero Handling עם נתח שוק של 17%. השירותים ניתנים לכ־160 חברות תעופה זרות הפעילות בשדה, מלבד אל על שמספקת את השירותים לעצמה. בין היתר הם כוללים צ'ק אין, עלייה למטוס, וכן פיקוח על כך שכלל השירותים הניתנים בשדה (ניקיון, העמסה, פריקת מזוודות וכו') יבוצעו בלוח הזמנים הקפדני של נתב"ג.

 

לאחרונה החליטה ועדת המכרזים העליונה של רש"ת לפרסם מכרז חדש למתן הרשאה למתן שירותי קרקע, שבו יצומצם מספר החברות משלוש לשתיים. ברש"ת טוענים כי אם לא יצומצם מספר הספקיות תפגע איכות השירות. רש"ת מבססת את קביעתה על חוות דעת כלכלית שהוכנה על ידי חברת הייעוץ "פארטו" לפיה: "בשוק שבו צפויים לחצים כלכליים הולכים וגוברים מצד חברות התעופה, לא ניתן לקיים לאורך זמן שיווי משקל שבו פועלות חברות שירותי הקרקע לאספקת שירותים באיכות טובה, כאשר מלכתחילה רמת הרווחיות שלהן נמוכה מאוד, ורמת התחרותיות הגבוהה ביניהן מחייבת הורדת מחירים מעת לעת".

 

מרשות שדות התעופה נמסר: "נפרוס את מלוא התמונה הכלכלית לרשות ההגבלים העסקיים בראשית חודש יוני".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x