$
בארץ

"הפגיעה בתחרות בשירותי הקרקע בנתב"ג תייקר את כרטיסי הטיסה"

במכתב התראה ששלחה לאחרונה רשות ההגבלים לרשות שדות התעופה היא הזהירה אותה מפני צמצום מספר ספקיות שירותי הקרקע הפועלות בנתב"ג משלוש לשתיים. בעבר פסל בית המשפט מהלך דומה. רש"ת: לא נקבע שאסור להסתפק ב־2 חברות

תומר גנון 06:5126.05.13

רשות ההגבלים העסקיים הזהירה לאחרונה את רשות שדות התעופה (רש"ת) מפני תוכניתה לצמצום מספר ספקיות שירותי הקרקע בנתב"ג משלוש לשתיים. בהתראה ששלחה הרשות לרש"ת היא ציינה כי התוכנית עלולה לגרום לפגיעה בתחרות בשדה, שתוביל לעליית מחירי כרטיסי הטיסה לציבור. 

שירותי הקרקע בשדה מופעלים כיום על ידי שלוש חברות ישראליות (Laufer, QAS ו־Aero Handling) וניתנים לכ־160 חברות תעופה זרות הפעילות בנתב"ג. בין היתר כוללים השירותים: צ'ק אין, עלייה למטוס, וכן פיקוח על כך שכלל השירותים הניתנים בשדה (ניקיון, העמסה, פריקת מזוודות וכו') יבוצעו בלוח הזמנים הקפדני של נתב"ג.

 

ברשות ההגבלים חוששים כי הוצאתו של אחד המתחרים מהשוק תחזק את כוחן של חברות שירותי הקרקע הנותרות מול חברות התעופה הזרות, ותוביל לייקור התעריפים, שיתורגם לייקור כרטיסי הטיסה.

 

ברשות שדות התעופה הביעו בסוף השבוע חשש מהצעדים שתנקוט רשות ההגבלים אם הרשות לא תיסוג מתוכניתה. גורמים אחרים ברש"ת טענו כי ההחלטה על צמצום מספר המתחרים נמצאת בסמכותה הבלעדית של רש"ת, ועל כן היא רשאית לפגוע בתחרות אם יש הצדקה ראויה. 

 

ביקורת נוקבת של ביהמ"ש על חוות הדעת של רש"ת

 

זו אינה הפעם הראשונה שבה רשות ההגבלים מזהירה את רש"ת מפני פגיעה בתחרות בתחום שירותי הקרקע. במרץ השנה, בעיצומו של הליך משפטי לביטול מכרז קודם (שגם בו צומצם מספר החברות המפעילות את שירותי הקרקע בשדה משלוש לשתיים), פנתה הרשות לרש"ת וטענה שהמהלך יגרום כמעט בוודאות לפגיעה בתחרות, שתוביל לעליית מחירים לציבור הנוסעים. רשות ההגבלים טענה שחוות הדעת הכלכלית שהזמינה רש"ת מחברת הייעוץ פארטו, שעמדה בבסיס ההחלטה לצמצם את מספר המתחרים, מסתמכת על הנחות שגויות.

 

מה שהטריד את הרשות בחוות הדעת היה למשל הקביעה הבאה: "מספר גדול מדי של הרשאות (הכוונה למספר גדול של שחקניות בתחום שירותי הקרקע בשדה — ת"ג) גורר את הגברת התחרותיות ברמה המובילה לירידה באיכות השירותים". על פי הרשות, לא ניתן להסתפק בחשש תיאורטי שכזה, שלא מבוסס על עובדות, כדי להכשיר פגיעה בציבור. עוד גרסה הרשות כי היה ראוי לבחון בחוות הדעת אם צמצום החברות הוא שיפגע באיכות שירותי הקרקע.

 

 

בית המשפט המחוזי בתל אביב פסל את המכרז הקודם שהוציאה רש"ת מבלי שרשות ההגבלים התבקשה לחוות את דעתה בפניו בסוגיה. בפסק הדין הביע השופט עודד מודריק תמיהה על הקביעה בחוות הדעת של "פארטו" לפיה הגברת התחרותיות תפגע ברמת השירות: "מהיכן צומחת ה'תורה' המוזרה שהגברת תחרות תוליך לירידה באיכות השירות? התחרות אינה רק על המחיר הנגבה מן הלקוח, אלא גם על התמורה הניתנת בעד המחיר".

 

רש"ת לא ערערה על פסק הדין, אלא הזמינה חוות דעת משלימה, שוב מחברת פארטו. בחוות הדעת החדשה שחיבר הכלכלן ד"ר דורון לביא נטען כי "בהיבט של מחיר השירות ניתן לייחס עדיפות מסוימת להותרת רמת התחרותיות הקיימת (שלוש חברות — ת"ג). מנגד, בכל הנוגע לאיכות השירות, נראה שדווקא צמצום רמת התחרותיות הקיימת לשתי בעלות הרשאה בלבד יבטיח בצורה טובה יותר הגנה על איכות השירות".

 

"בשוק שבו צפויים לחצים כלכליים הולכים וגוברים מצד חברות התעופה", טוען ד"ר לביא בחוות הדעת, "לא ניתן לקיים לאורך זמן שיווי משקל שבו פועלות חברות שירותי הקרקע לאספקת שירותים באיכות טובה, כאשר מלכתחילה רמת הרווחיות שלהן נמוכה מאוד, ורמת התחרותיות הגבוהה ביניהן מחייבת הורדת מחירים מעת לעת".

 

ד"ר לביא צירף לחוות הדעת גם השוואה בין נותני שירותי קרקע בנמלי תעופה באיחוד האירופי. חוות הדעת שסקרה 20 נמלי תעופה מצאה שבשמונה נמלים (למשל בגרמניה ובאוסטריה) יש שני ספקים או פחות, וב־12 נמלים אחרים (למשל שוויץ, צרפת, איטליה ודנמרק) יש יותר משני ספקים. לדברי לביא, על פי הנחיית האיחוד מ־1996 יש לפתוח את השוק לתחרות. "התערבות האיחוד נדרשה עקב הימצאותם של כוחות מונופוליסטיים משמעותיים בענף, שהובילה לתלונות רבות מצד חברות התעופה על מחיריהם הגבוהים של השירותים ואיכותם הירודה. בפועל, יישומה של ההנחיה אכן הוביל לפתיחה של ענף שירותי הקרקע בשווקים האירופיים לתחרות, בצורה הדרגתית".

 

הממונה על ההגבלים, דיוויד גילה הממונה על ההגבלים, דיוויד גילה צילום: אוראל כהן

עם זאת, לביא מסייג את הדברים. "אף שהקו המנחה הוא תחרות, ההנחיה מאפשרת בתנאים מסוימים לפטור שדה תעופה מהרחבת התחרות משיקולים של פגיעה ברמת השירות ומגבלות הקיימות בו".

 

רש"ת: כנגד הפגיעה בתחרות עומדת שמירה על טיב השירות

 

לפני כשלושה שבועות התכנסה ועדת המכרזים העליונה של רש"ת, בראשות מנכ"ל רש"ת יעקב גנות, ודנה בחוות הדעת המשלימה שחיברה "פארטו". הוועדה אישרה פרסום מחדש של המכרז, כך שיכלול שתי הרשאות בלבד. "ועדת המכרזים לא מתעלמת מכך שצמצום מספר ההרשאות עלול להוביל לפגיעה מסוימת ברמת התחרותיות בשוק", נכתב בפרוטוקול הועדה. "ברם, כנגד הפגיעה האפשרית בתחרות, עומד השיפור הצפוי בהכנסות הרשות, שיפור רמת הרווחיות של החברות הפועלות ואיכות השירות".

 

מרש"ת נמסר בתגובה: "עמדת בית המשפט עסקה בכך שוועדת המכרזים של רש"ת לא קיימה דיון בחוות הדעת הכלכלית, ולבית המשפט היתה עמדה שלפיה היה מקום להרחיב את חוות הדעת. רש"ת הזמינה חוות דעת כלכלית אשר התייחסה להערות בית המשפט. אין בנאמר בבית המשפט ולא כלום, או קביעה כל שהיא, שלא ניתן להפעיל את נמל התעופה בן גוריון עם שתי חברות שירותי קרקע".

 

מרשות ההגבלים העסקיים נמסר בתגובה: "רשות ההגבלים הביעה בעבר הסתייגות מהפגיעה האפשרית בתחרות, והיא מקיימת שיח ער עם רשות שדות התעופה ביחס למכרז העתידי". 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x