$
בארץ

ניסיון למנוע את השביתה בחברות התעופה; עיני לנתניהו: "דחה את הדיון"

במהלך סוף השבוע נעשו ניסיונות למנוע את השביתה שמתחילה ב-5:00 בבוקר, ותקרקע את כל טיסות אל על, ארקיע וישראייר; יו"ר ההסתדרות עופר עיני לרה"מ: "אי הצגת הדו"ח הסודי על סכנת הקריסה של אל על בפני חברי הממשלה מהווה הטעייה והכשלה של הממשלה"; חברות התעופה הקדימו חלק מהטיסות

מיקי פלד 23:1220.04.13

אם לא יהיה יימצא מוצא של הרגע האחרון, מחר בבוקר יחלו עובדי שלוש חברות התעופה הישראליות – אל על, ארקיע וישראייר – בשביתה ללא הגבלת זמן. זאת במחאה על כוונת הממשלה לאשר בישיבתה מחר (א') את הסכם השמיים הפתוחים עם האיחוד האירופי, שלטענת ראשי שלוש חברות התעופה פוגע באפשרות שלהן להתחרות בחברות הזרות, ולמעשה עלול להוביל לפשיטת רגל. החברות הישראליות החליטו להקדים 11 מהטיסות היוצאות לשעה 4:00 לפנות בוקר. אל על ביטלה טיסה מפריז.

 

 

"המנע מקבלת החלטות היסטוריות, קשות והרסניות ללא דיון", כתב הערב יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, לראש הממשלה בנימין נתניהו במטרה שזה יוריד מסדר היום של ישיבת הממשלה מחר את אישור הסכם "השמיים הפתוחים". בשעות האחרונות נעשים עוד מאמצים בשיחות בין שר האוצר יאיר לפיד, לשר התחבורה ישראל כץ ולשכת רה"מ במטרה למצוא פתרון לסוגייה.

 

עיני חזר מספר פעמים במכתב על הסתרתו של דו"ח של רשות התעופה האזרחית שקבע כי יש סכנה לקריסתה של חברת אל על ובחן אפשרויות שונות להתמודדות של הממשלה עם קריסה כזו. הדו"ח לא הובא לשרי הממשלה כחלק מחומר ההכנה לקראת הדיון מחר.

 

המסמך שלכאורה הוסתר מהשרים המסמך שלכאורה הוסתר מהשרים צילום: מיקי פלד

 

במשרד התחבורה אומרים כי הדו"ח עסק בשאלה היפותטית לאור מצבה הפיננסי הקשה של אל על, אך לא עסק במצבה של החברה בעקבות הסדר השמיים הפתוחים. עם זאת, עצם זה שיש דו"ח שמביא בחשבון את אפשרות קריסתה של אל על, שגם כך תיפגע מיישום ההסכם, מראה כי ישנה אפשרות כי החברה תקרוס עקב הפגיעה הכלכלית שתיגרם לה כאשר תצטרך להתחרות עם הרבה יותר חברות אירופאיות מאשר היום, כאשר עליה מושתתות הוצאות בטחון שרק חלקן מתוקצב על ידי המדינה. "אי הצגת "הדו"ח הסודי בפני חברי הממשלה", כותב עיני, "מהווה הטעייה והכשלה אפשרית של הממשלה ושריה בנושא בעל חשיבות לאומית רבה".

 

בהסתדרות דורשים לדחות את הדיון מחר ולהגדיר פרק זמן של מספר שבועות לנהל משא ומתן על תיקונים בהסכם, בעיקר שיפוי גדול יותר של הוצאות הבטחון, הבטחת אפשרויות נחיתה לחברות הישראליות בנמלי תעופה אטרקטיביים ועוד".

 

במכתב מציין עיני כי הן ההסתדרות והן נציגי העובדים בחברות התעופה הישראליות התריעו פעמים רבות כי ליישום ההסכם במתכונתו הנוכחית השלכות חמורות ופגיעה אנושה ובלתי הפיכה בענף התעופה האזרחית במדינת ישראל על עשרות אלפי עובדיו ומשפחותיהם ולמעשה עלול להוביל לקריסה מוחלטת של הענף". עיני מציין עוד כי למרות שוועדת סיטרמן ב-2007, ועדת הכלכלה של הכנסת ודו"ח סודי של משרד התחבורה התריעו מפני ההסכם במתכונת הנוכחית וקראו לעצור את ההתקדמות של ההסכם, כמו כן ההסתדרות דרשה כי ינוהל מו"מ על השלכות ההסכם המתגבש על תנאי עבודתם של העובדים ואף הכריזה על סכסוך עבודה, החליטה ממשלת ישראל לקיים דיון ולאשר את ההסכם במתכונת הנוכחית.

 

סוף שבוע של דיונים

לכל אורך סוף השבוע נערכו כאמור התייעצויות שונות בין שר האוצר יאיר לפיד ושר התחבורה ישראל כץ לבין מנהלי חברות התעופה ויו"ר ההסתדרות עופר עיני. בדיונים גם מעורב מנכ"ל משרד רה"מ, הראל לוקר. שביתה שכזו תשאיר אלפי נוסעים ישראלים וזרים ללא מענה ביום אחד בלבד, וככל שתאריך כך גם יגדל מספר הנוסעים שיידרשו את כספם בחזרה או שתכניותיהם תיפגענה.

 

נתב"ג בזמן שביתה נתב"ג בזמן שביתה צילום: יובל חן

 

הסכם השמיים הפתוחים בין ישראל לאיחוד האירופי אמור לבטל הסכמים בילאטרליים שקיימים היום בין ישראל למדינות האיחוד ומגדירים את יעדי הטיסה ההדדיים. לפי ההסכם החדש כמעט ולא תהיה מניעה לחברת תעופה ישראלית לטוס לכל יעד באירופה וההיפך. הגדלת היצע הטיסות אמור להוריד את הכרטיס לנוסע הישראלי ולתייר שבא לארץ, אם כי בנוסח ההסכם ודברי ההסבר להסכם כפי שהוצגו לממשלה לא מצויין מחקר או בדיקה שתומכת בטענה הזו.

 

העובדים והנהלות חברות התעופה אומרים כי שלושה סעיפים בעיקר מפריעים להם בהסכם הנוכחי. הראשון הוא כי אין שיפוי מספיק להוצאות הבטחון של חברות התעופה. כיום מי שמספקת את שירותי האבטחה לחברות התעופה הישראליות היא אל על, שבתמורה מקבלת מהמדינה שיפוי של הוצאותיה. תקציב אבטחת המטוסים והתחנות השונות של שלושת חברות התעופה הישראליות בחו"ל מוערך בכ-120 מיליון שקל, כאשר המדינה משפה את אל על בכ-60% מסכום זה.

 

על פי הסכם בין אל על למשרד האוצר, השיפוי יגדל בהדרגה עד ל-80% לאחר יישום מלא של הסכם השמיים הפתוחים הצפוי ב-2018. בינתיים, מתכוונת הממשלה לאשר הגדלת התקציב ב-5 מיליון שקל בשנה. לטענת חברות התעופה, במצב הנוכחי עלויות האבטחה הן כה גדולות והשיפוי הנוכחי אינו מספיק, מה שעלול לגרום לייקור הכרטיסים בהן ולפיכך לנוסע הישראלי להעדיף את הכרטיס הזול יותר של חברות התעופה הזרה.

 

נושא שני שמפריע לחברות התעופה הוא שההסכם לא מבטיח להם הגדלה של זכויות הנחיתה (המוכרים בעגה המקצועית כ"סלוטים") בנמלי התעופה הפופולאריים באירופה, כגון לונדון, פריז, רומא ועוד, אשר כבר עתה מלאים לחלוטין ואין בהם מקומות פנויים. זאת, כאשר חברות התעופה האירופאיות כן יוכלו לקבל עוד זכויות נחיתה בנתב"ג. כך, כל שייוותר לחברות התעופה הישראליות הן ערים פחות אטרקטיביות, בעוד שעלויות האבטחה יישארו גבוהות. סעיף שלישי שהחברות מעוניינות להכניס הוא סעיף יציאה מהסכם השמיים הפתוחים, במקרה שהוא יתברר כבעייתי.

 

מנגד, במשרד התחבורה אומרים כי יישום ההסכם הוא הדרגתי למשך חמש שנים ונותן לחברות התעופה הישראליות מספיק זמן להתכונן אליו ולהשלכותיו. בסופו של דבר, אמר ביום שישי שר התחבורה, כי "עשינו את המקסימום למען החברות. הן עצמן צריכות להביט במראה ולהתייעל. הייתי מציע שבמקום לנסות לעצור דבר שהוא בלתי נמנע - זה טוב לאזרחי מדינת ישראל, לפי כל מה שאנחנו יודעים זה טוב בעולם".
בטל שלח
    לכל התגובות
    x