$
בארץ

האוצר ינסה להגביר את התחרות בתחום המזון דרך חוק ההסדרים

טיוטת חוק ההסדרים החדש הגיעה לידי "כלכליסט"

גיל קליאן ותומר אביטל 06:5418.04.13

הפחתת יוקר המחיה בתחום המזון, ביטול הקרטל של משווקי תוצרת חקלאית וצמצום הבירוקרטיה בתחום התקינה - אלו חלק מהצעות האוצר להגברת התחרות במשק שישולבו בחוק ההסדרים העדכני לשנים 2013–2014 שהגיעו לידי "כלכליסט". 

 

החוק שיוגש בימים הקרובים לממשלה כולל צעדים שיסייעו לעמידה במסגרת התקציב לצד שלל רפורמות להגברת התחרות בכמה ענפים, לרבות כמה המלצות מדו"ח ועדת קדמי שבחנה את הפחתת יוקר המחיה בתחום המזון. "כלכליסט" בדק את הנקודות העיקריות בטיוטת החוק ואיך הן צפויות להשפיע על הענף.

 

צרכן בודק מחירים (ארכיון) צרכן בודק מחירים (ארכיון) צילו: אוראל כהן

 

"מכון התקנים יוכל לאמץ תקינה בינלאומית או כזו הנוהגת בקרב מדינות עם שווקים משמעותיים"

 

סעיף זה נועד לצמצם תקנים עבור מזון וסחורות הקיימים בישראל, ואינם קיימים במקומות אחרים. תקנים אלה נועדו להגן על ייצור מקומי, אולם הם חוסמים יבוא מוצרים שיכול להגדיל את התחרות ולהוריד את המחיר לצרכן.

 

כך למשל, התקינה כיום לגבי מיטות תינוק מונעת מאיקאה ומחברות בינלאומיות אחרות להביא לישראל את כל מוצרי מיטות התינוק שלהן - מהלך שהיה מוזיל את המוצרים האלה לצרכנים, במקרה הזה זוגות צעירים בתחילת דרכם.

במקביל, כוללת טיוטת החוק הקלות גם בתקנות משרד הבריאות (למשל בחינת המוצרים לפי מקום ייצור ולא כל מוצר לגופו), שאמורות להקל על יבואני מזון להביא מוצרים חדשים ולהגביר את התחרות על המדפים.

 

"לצמצם את הפטור החקלאי כך שיחול רק על משווקים בסיטונאות שעיסוקם העיקרי הוא חקלאות, ולא כלפי גורמים עסקיים"

 

סעיף זה עוסק בפטור מהסדרים כובלים שהוענק לחקלאים כדי שיוכלו לתאם את המחירים של תוצרתם, וגלש גם לחברות שמשווקות תוצרת חקלאית. ניסוח הסעיף מבהיר כי מבחינת המדינה אין סיבה שגוף עסקי גדול יוכל לתאם מחירים רק משום שהוא משווק תוצרת חקלאית.

 

"קמעונאים גדולים יחויבו לפרסם באופן מקוון את מחירי כל המוצרים הנמכרים בכל אחד מהסניפים המוחזקים או המופעלים על ידיהם והקיימים במלאי"

 

סעיף זה יכול לחולל מהפכה של ממש בתחום המזון - וכל המידע על כל מחיר בכל סניף לכל מוצר יהיה זמין באינטרנט, תהיה זו הרמת מסך מלאה של אחד הסודות השמורים של קמעונאי המזון. ניתן לדמיין כי לא ירחק היום שבו נוכל להקליד רשימת קניות לאפליקציה סלולרית, שתדע לומר לנו כמה עולה סל הקניות המלא שלנו בכל חנות לפי מרחק, מה שיביא לשיא את התחרות בין סניפי הסופר השונים.

 

"קמעונאי גדול המחזיק בנתח של יותר מ־50% מפדיון המכירות באותה קבוצת תחרות לא יקבל אישור מהממונה לחנות נוספת"

 

סעיף זה הוא מהמפורסמים של ועדת קדמי, שכעת באופן רשמי שורד עד טיוטת חוק ההסדרים, ומטרתו להסמיך את רשות ההגבלים לחלק את ישראל לאזורי תחרות קמעונאיים. רשת שמחזיקה נתח של יותר מ־30% באזור מסוים תצטרך לקבל אישור מהממונה לפתוח סניף נוסף, ורשת שמחזיקה בנתח של 50% באזור לא תקבל אישור, אלא אם הוכיחה נסיבות מיוחדות. כל זאת במטרה להגביר את התחרות על לבו של הצרכן. תקנות כאלה יקשו על שופרסל למשל, לפתוח סניף נוסף ברמת אביב.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x