$
רכב

מוציא הגה: כשהמצב מחמיר, רכבי ה"אפס קילומטר" יוצאים מהמחבוא

בשבועות האחרונים יצאו חברות הליסינג במבצעים חסרי תקדים למכירת מכוניות "אפס קילומטר". תתפלאו לשמוע מי עומד מאחורי המהלך

תומר הדר 13:0225.09.12
בשבועות האחרונים קשה להתעלם משטף של מבצעים למכירת מכוניות "אפס קילומטר" מחברות הליסינג הגדולות. כך זה עובד: חברת הליסינג רוכשת מכונית חדשה לחלוטין מיבואן הרכב אך במקום להעביר אותה לשלוש שנים של הצמדה לאיש הייטק כלשהו, המכונית נמכרת ישירות ללקוח במחיר נמוך מן המחיר שאותה מכונית עולה באולם התצוגה של יבואן הרכב. על פניו מדובר בעסקה טובה, אך לא הכול ורוד: מי שקונה את המכונית החדשה מחברת הליסינג נרשם כבעליה השניים של המכונית, כאשר היד הראשונה היא חברת הליסינג.

 

מכירתן של מכוניות "אפס קילומטר" הפכה כבר לפני כמה שנים לחלק משגרת יומן של חברות הליסינג הגדולות, אך עד לפני כמה חודשים נהגו אנשי חברות הליסינג להצניע את העובדה שהם מוכרים את הרכבים הללו, מחשש לתגובה זועמת מצד יבואני הרכב. אחרי הכול, לקוח פרטי שקונה את המכונית מאולם תצוגה מכניס לכיסי היבואן הרבה יותר כסף מחברת ליסינג שרוכשת את הרכב בהנחה מהותית. אך כעת המאזן השתנה. בשבועות האחרונים פרצו חברות הליסינג בגל אדיר של מבצעים גלויים לחלוטין למכירתן של מכוניות "אפס קילומטר". דוגמאות לא חסר. שלמה SIXT מפרסמת את מרכולתה - מכוניות מאזדה ופורד עם אפס קילומטרים באמצעות מועדון הצרכנות הוט/ באוטו סנטר, רשת הטרייד אין המשרתת את חברת הרץ ניתן למצוא יונדאי I20 ומאזדה 3 עם אפס קילומטרים על השעון, וגם בפרסומי חברת קל אוטו אפשר למצוא מלאי רכבי אפס קילומטר.

 

יונדאי I20 יונדאי I20

 

גל המבצעים אינו מקרי, ומתקיים כעת בתמיכתם של יבואני הרכב. כיצד זה קרה?

 

ובכן, השנה נחשבת לשנה מורכבת במיוחד מבחינת ענף הרכב. אף שבחודשים האחרונים חלה התעוררות מסוימת בענף הרכב, בפועל הלקוחות הפרטיים סירבו לרכוש השנה מכוניות, כפי שמשתקף מן הדו"חות. גם חברות הליסינג, שנמצאות בימים אלה בהליכים לא פשוטים מבחינת יציבותו של שוק הרכב המשומש וההשפעה הישירה של ערכי הציים שלהן על נכונות הבנקים לממן אותן, לא מיהרו לרכוש מכוניות חדשות מיבואני הרכב. היבואנים חייבים לעמוד בהתחייבויות שלהם כלפי היצרנים, וצריכים למצוא דרך להעלות על הכביש עשרות אלפי מכוניות.

 

הפיתרון בשוק שפוי הוא הורדת מחירים והענקת אשראי נדיב ללקוחות פרטיים, אך במקום לעשות זאת פנו יבואני הרכב אל בנות הברית הוותיקות שלהם, חברות הליסינג. העיקרון דומה: גם כאן האשראי נדיב וגם כאן ההנחה נאה, אך חלק מן הרווח מגיע לידיה של חברת הליסינג. בתהליך כזה יש שני מרוויחים: גם יבואן הרכב שנפטר ממלאי וגם חברת הליסינג שמגדילה את נפח עסקיה.

 

 

על פניו השיטה אמורה לעבוד היטב, ואכן, בחודשים האחרונים ציידו יבואני הרכב את חברות הליסינג במלאי גדול מאוד של מכוניות חדשות לצורך מכירה, אך אליה וקוץ בה: לפני כשלושה שבועות הודיעו אנשי משרד התחבורה באופן רשמי על כוונתם ליישם כבר בינואר הקרוב את אחת מהמלצות ועדת זליכה, שלפיה מכוניות "אפס קילומטר" כבר לא יירשמו על שם חברת הליסינג, אלא על שם הלקוח. בדיוק כפי שקורה כיום כשלקוח רוכש רכב חדש מסוכנות של יבואן. מהלך זה יוצר בעיה חמורה ליבואני הרכב וחברות הליסינג - כעת מכוניות ה"אפס קילומטר" שאצל חברות הליסינג חייבות להימכר בהקדם, לפני יישום ההמלצה, אחרת יהפכו בן לילה למכוניות לא רצויות.

 

חברות הליסינג ויבואני הרכב יודעים זאת היטב. לכן בחודשים הקרובים נהיה עדים להעלמת עין של יבואני הרכב בכל הנוגע למכירת מכוניות "אפס קילומטר" מחברות ליסינג, לפחות עד ינואר הקרוב.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x