$
בארץ

"לרפורמה בשוק יבוא מכשירי הסלולר לא תהיה השפעה ממשית על המחיר"

ועדת הכלכלה צפויה לפתוח את שוק יבוא מכשירי הסלולר לישראל ביום ראשון. השחקנים המקומיים טוענים שללא הורדת המיסוי על המכשירים וללא חיוב היבואנים באספקת שירות תיקונים, לא יחול שינוי משמעותי

גילעד נס 06:5313.06.12

ביום ראשון הקרוב תדון ועדת הכלכלה בשינוי תקנות יבוא מכשירי הסלולר לישראל. הרפורמה, שאותה מנהיג שר התקשורת משה כחלון, הובטחה כבר בחוק ההסדרים שנכנס לתוקפו בינואר 2011, אולם התקנות המעודכנות מגיעות רק עתה לשולחנה של ועדת הכלכלה. כיום, רוב מכשירי הסלולר נמכרים בישראל על ידי חברות הסלולר, הרוכשות אותם מהיבואנים הרשמיים. לאחר הרפורמה, מבטיחים במשרד התקשורת, ייפתח שוק יבוא מכשירי הסלולר לתחרות גדולה יותר, הצרכן יוכל לרכוש את המכשירים במחירים זולים יותר, ואף להיחשף למכשירים של חברות שלא הגיעו בעבר לישראל.

 

אך על מה בדיוק נסמכות ההבטחות של משרד התקשורת? שי חכשור, בעלים של רשת חנויות Go Mobile המשווקת מכשירים סלולריים, מברך על הרפורמה, אך טוען שהיא כמעט חסרת חשיבות ללא צעד משמעותי נוסף - הוזלת המס על יבוא טלפונים. כיום נגבה על כל מכשיר סלולרי המיובא לישראל מס קנייה (15%), מע"מ (16%) שמסתכמים בתוספת של 31% למחיר.

 

אודי מארצי מנכ"ל חברת Hmobile אודי מארצי מנכ"ל חברת Hmobile צילום: אוראל כהן

 

"אולי נראה הוזלה של 5%–10% מהמחיר"

 

"המדינה הודיעה ב־2011 שהיא מפחיתה את המס על שורה של מוצרים, אבל מסי הקנייה על טלפונים סלולריים נשארו כשהיו. מה שקורה בשטח הוא שבכל שבוע נכנסים לישראל אלפי טלפונים שמוברחים ללא תשלום מס, והמדינה מפסידה סכומים אדירים. אם משרד האוצר יוריד את המס על הטלפונים הסלולריים הציבור ירוויח פעמיים - המחירים יירדו ויבריחו פחות מכשירים, ולכן ייכנסו לקופת המדינה יותר הכנסות ממע"מ. מהלך כזה נעשה בבריטניה לפני כמה שנים והגדיל את הכנסות המדינה ממע"מ לעומת ההכנסות שהיו לה ממס על המכשיר עצמו".

 

האם הרפורמה תביא להגדלת מספר היבואנים, וכך להוזלת המחיר בשוק? חכשור טוען שרק בשוליים. "רוב הישראלים מחזיקים היום בסמארטפונים, ורוב הסמארטפונים הם אייפון או סמסונג גלקסי. כשבוחנים את מחירי המכשירים הללו בחו"ל רואים שההפרש בין המחירים שם למחירים בישראל הוא כמעט אך ורק הפרש המס הנגבה עליהם, כך שגם אם השוק ייפתח ליבוא מצד יותר גורמים, לא תהיה השפעה ממשית על המחיר".

 

אודי מארצי, מנכ"ל חברת Hmobile, שהיא לטענתו משווקת המכשירים הגדולה ביותר בארץ אחרי חברות הסלולר, מעריך שבדגמים היקרים תורגש אולי הוזלה בשיעור של בין 5% ל־10%, אך בדגמים הלא פופולריים ההוזלה תהיה פחות מ־5%. "אולי יהיו הרבה גורמים שיעשו רעש ויצהירו שהם מתכוונים לנצל את הרפורמה הזו כדי להיכנס לשוק ולהגדיל את הכמויות וההיצע, אבל בעוד שנה מהיום רובם לא יישארו כאן. זה לא פשוט להיאבק בעלויות המסים, בחיקויים של מכשירים, בהברחות ובנטייה של הלקוח הישראלי לרצות את ההכי טוב במחיר הכי זול. רק גופים בעלי גב חזק אולי יוכלו להביא לפה מותגים שלא נמכרים כאן, אבל גם אז פערי המחירים בינם לבין המותגים המוכרים יהיו יחסית קטנים".

 

 

אחד היבואנים טוען כי "נדמה שבמשרד התקשורת פשוט לא היו מעוניינים לפגוע בשליטה הכמעט מוחלטת בשוק של חברות הסלולר, באמצעות יבואני המכשירים הרשמיים". עד לפני מספר שנים, כל מי שביקש למכור דגם מסוים בישראל נדרש להעביר אותו לאישור אחת מחברות הסלולר הגדולות, ואלו, לא הזדרזו, בלשון המעטה, לאשר. "לפעמים היינו מחכים חצי שנה רק כדי לקבל תשובה שלילית על דגם מסוים", מספר אותו יבואן. בעקבות עתירה לבג"ץ שהגיש אחד מהיבואנים הועבר תהליך ה"אישור סוג" של הדגמים לאחריות משרד התקשורת. אך גם תהליך האישור של משרד התקשורת כלל את קבלת הסכמתן של חברות הסלולר, כך שבפועל לא השתנה הרבה מבחינת יכולתם של היבואנים למכור מכשירים שחברות הסלולר לא חפצו ביקרם.

 

שינוי התקנות הצפוי אמור להעלים את אותו "אישור סוג", וכל מכשיר שיעמוד בתקן של רשות התקשורת האירופית או האמריקאית יותר לשיווק בישראל, כל עוד הוא חדש ולא נעשה בו שימוש קודם.

 

שי חכשור בעלי go mobile שי חכשור בעלי go mobile

 

האם היבואנים יחוייבו בשירות תיקונים?

 

עד כה נדרשו יבואני הסלולר להצטייד ברישיון סחר, שהתבסס בעיקר על דרישה לקיום מעבדת תיקונים, או התחייבות לכך ש־7% מהיקף הציוד המיובא ישמש לחלפים. אם יאושר שינוי התקנות, הצורך ברישיון זה יתבטל. מארצי, שמכהן גם כמנכ"ל המפעיל הווירטואלי הום סלולר, מזהיר מפני פגיעה בלקוחות: "התרענו בפני משרד התקשורת שהם חייבים לקבוע ליבואנים תקן של מתן שירות ללקוחות. כשאני מתקן מכשיר מקולקל, אני מעניק ללקוחות מכשיר חליפי, וזה לדעתי צריך להיות הסטנדרט במתן שירות. אם המשרד לא ידרוש לפחות אחזקת חלפים ומעבדות, תיווצר בעיה שחייבים להתחשב בה כאשר מכריזים שהשוק נפתח לתחרות".

 

אילן גרינבוים, מנכ"ל יורוקם-נוקיה אילן גרינבוים, מנכ"ל יורוקם-נוקיה צילום: אלירן אביטל

 

אילן גרינבוים, מנכ"ל יורוקום־נוקיה היבואנית הרשמית של מכשירי נוקיה לישראל, מעריך כי "ביטול היכולת של חברות הסלולר להציע חבילות חיוב־זיכוי החל מתחילת 2013 תציג בפני הלקוחות את המחיר האמיתי של המכשירים, וסביר להניח שהעובדה הזו, בנוסף למצב הכלכלי שאינו נראה מזהיר, יגרום ליותר לקוחות לדחות את שדרוג המכשירים או לרכוש מכשירים פחות מתוחכמים ויותר זולים.

 

כמו מתחריו, גם גרינבוים מזהיר, "כאשר דוחים שדרוגים גדל הצורך של הלקוח בחלפים מקוריים ושירות. כאשר יש יבוא מקביל מצד גופים לא אחראיים, הצרכן יינזק, וראינו את זה קורה בתחום מכשירי החשמל".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x