שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

דיויד גילה מונע מיוסי מימן הקמת חוות כימיקלים באשדוד

ל"כלכליסט" נודע כי ברשות ההגבלים חוששים שגדות של מימן תהפוך למונופול, כיוון שהיא כבר מפעילה חוות כימיקלים בנמל חיפה ובנובמבר זכתה במכרז דומה בנמל אשדוד

ליאור גוטמן 08:5512.06.12

רשות ההגבלים העסקיים, בראשות פרופ' דיויד גילה, מונעת זה שבעה חודשים מחברת גדות מסופים לכימיקלים שבבעלות יוסי מימן להקים חוות כימיקלים בנמל אשדוד - כך נודע ל"כלכליסט".

 

ברשות חוששים מיצירת מונופול בתחום, כיוון שגדות מפעילה חווה דומה לאחסון ולהולכת חומרים כימיקלים בנמל חיפה. דרך נמלי אשדוד וחיפה עוברים 95% מהסחורות שנכנסות ויוצאות מישראל.

 

דיויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים דיויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים צילום: אוראל כהן

 

בנובמבר האחרון זכה מימן עם שתי חברות נוספות במכרז של נמל אשדוד להקמת מתקנים לאחסון ושינוע כימיקלים ושמנים נוזליים אל הנמל וממנו. אולם, בעוד ששתי הזוכות האחרות כבר החלו בהכנות לבניית המתקנים שלהן, גדות לא קיבלה אישור לביצוע העבודות. עלות הקמת חווה נאמדת ב־50–70 מיליון שקל, והיא תשתרע על שטח של 20–60 דונם.

 

החברות התחייבו להקים חוות נפרדות כדי ליצור תחרות פנימית ביניהן, ובתמורה זכו בתפעול הפרויקט ל־24 שנה. בנמל אשדוד העריכו בשנה שעברה שההכנסות מהפרויקט יגיע לכ־10 מיליון שקל בשנה.

 

רוב תנועת הכימיקלים בין ישראל לעולם עברה עד היום בנמל חיפה ואלפי משאיות בשנה נאלצו לנסוע מהדרום לצפון כשהן עמוסות בחומרים מסוכנים. הקמת חוות הכימיקלים בנמל אשדוד מאפשרת למדינה לפצל סיכונים במקרה של פגיעה ביכולות נמל חיפה, להגביר את התחרות בתחום ולהעניק אלטרנטיבה ללקוחות מאזור הדרום.

 

מחברת נמל אשדוד נמסר כי "בימים אלה החל השלב השני בהקמת חוות הכימיקלים בנמל אשדוד, כאשר שתיים מתוך שלוש החברות שקיבלו הרשאה להקמת החווה, ערבה מיינס וכימוטל, קיבלו מהנמל עדכון לגבי הקצאת השטחים להקמת החווה והסדרתם, והן צפויות לחתום על חוזה הרשאה בימים הקרובים. לגבי גדות מסופים לכימיקלים, הממונה על הגבלים עסקיים טרם נתן את אישורו למעורבות החברה בהקמת החווה ואנו ממתינים להחלטתו".

 

בשבועות הקרובים אמורה המדינה להחליט מי יזכה במכרז להפעלת נמל אילת, ובכך להתחיל לממש את החלטתה מ־2005 להפריט את נמלי ישראל (100% אילת, 15% באשדוד ובחיפה). שלשום הודיעה משפחת לבנת, שהתמודדה במכרז באמצעות חברת ממן מסופי מטען, על פרישה מהמירוץ על רקע בדיקה של רשות ההגבלים והתמודדות החברה במכרזים מסחריים אחרים.

 

מהממונה על הגבלים עסקיים לא התקבלה תגובה, אך גורמים שמצויים בנושא מסרו ל"כלכליסט" שהבדיקה בעניין מימן בעיצומה. מחברת גדות סירבו להגיב לידיעה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x