$
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט": הרכבת קיבלה קו אשראי של 245 מיליון שקל מהבנקים

הבנקים המלווים בהובלת בנק הפועלים והבנק הבינלאומי העמידו לרשות הרכבת קו אשראי בריבית של 3.5%. הכסף נועד לממן פעילות שוטפת

ליאור גוטמן ומישל אודי 07:0608.05.12

רכבת ישראל פתחה לאחרונה קו אשראי בנקאי בהיקף של 245 מיליון שקל בריבית בגובה 3.5% בצמוד למדד - כך נודע ל"כלכליסט". בנק הפועלים העמיד את חלק הארי של מסגרת האשראי, בהיקף של כ־150 מיליון שקל. יתר האשראי התחלק בין בנקים אחרים, בהם הבנק הבינלאומי. לפי ההערכות, מדובר באשראי

און־קול, כלומר מסגרת אשראי זמינה להלוואות בהתאם להתניות הבנקים.

 

גורמים המקורבים לעסקה הסבירו שמדובר בצעד חריג שאינו מקובל בחברות ממשלתיות, והוא התבצע לאחר אישור משרדי האוצר והתחבורה ודיונים מול ועדות אשראי באוצר ובמערכת הבנקאית. לדבריהם, ההלוואה ניתנה בצורה של "אשראי פתוח" ולרכבת אין מועד קצוב להחזרתה. עוד מוסיפים הגורמים כי הרכבת קרובה למיצוי הסכום שהוקצה לה.

 

מבדיקת "כלכליסט" עולה שהכסף נועד לממן פעילות שוטפת של רכבת ישראל, שנקלעה בשנה החולפת למשבר כספי חמור. המשבר הכספי שאליו נקלעה החברה נובע משתי סיבות עיקריות: הראשונה היא השבתות חוזרות ונשנות של ועד עובדי הרכבת את חטיבת המטענים וחטיבת הנוסעים, שפגעו בהכנסות החברה. הסיבה השנייה היא השבתות זמניות של קווי רכבת באזורים שונים בארץ במסגרת בניית מסילות חדשות, שהקטינה גם היא את הכנסות הרכבת באופן דרמטי.

 

על פי נתוני רשות החברות הממשלתיות שפורסמו בתחילת השבוע, רכבת ישראל סיימה את 2011 בהפסד של כ־220 מיליון שקל, זאת לעומת הפסד של כ־165 מיליון שקל ב־2010. ב־2011 הסתכם תזרים המזומנים של הרכבת בכ־4 מיליון שקל, צניחה של 85% לעומת התזרים ב־2010.

 

גורם נוסף שתמך בהחלטה ללקיחת האשראי הוא השינוי במכרז הדלקים האחרון של הרכבת. בספטמבר 2011 צמצמה המדינה את מרווח השיווק של חברות הדלק בכ־25%, והדבר הניע את החברות לשנות את תנאי התשלום ללקוחות כדי לצמצם הפסדים. בינואר 2012 זכו סונול ודור אלון במכרז לסיפוק הדלקים לרכבת, בהיקף של 5 מיליון ליטר בחודש ובעלות של 1.2 מיליארד שקל לשלוש שנים. בעקבות הורדת מרווח השיווק של חברות הדלק השתנו תנאי האשראי שנתנו ספקיות הדלקים לרכבת משוטף +180 לשוטף +60.

 

לדברי מקורות בענף התחבורה, בדיקת הרכבת העלתה שקבלת אשראי מהבנקים בהיקף של כרבע מיליארד שקל תוריד את הריבית השנתית המשולמת לבנקים בשיעור של 1.9% עד 2%. זאת בהשוואה לריבית ששילמה הרכבת על התשלום לספקי הדלק לפי תנאי האשראי החדשים. ההפרש מתבטא בחיסכון של כ־5 מיליון שקל בשנה.

 

מרכבת ישראל נמסר שהנהלת החברה תמשיך ותבצע צעדים עבור הרכבת בהתנהלות דומה לזו של חברה עסקית, לרבות מציאת מקורות כספיים חיצוניים. בנק הפועלים והבנק הבינלאומי סירבו להגיב.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x