$
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט": מי ירוויח מתוכנית החשמל המוזל - בטר פלייס או לקוחותיה?

רשות החשמל השיקה לפני כשבועיים תוכנית לתעריפי חשמל מוזלים בשעות הלילה. עתה מודים ברשות כי יאפשרו גם לבעלי מכוניות חשמליות ליהנות מהתעריף המוזל. האם בטר פלייס, החברה השולטת בענף, תוזיל את חבילות השימוש ללקוחותיה?

ליאור גוטמן 07:0709.02.12

רשות החשמל, הגוף שקובע את תעריפי החשמל במשק, תאפשר ללקוחות שברשותם מכוניות חשמליות להצטרף למודל תעריפים מוזל שהיא הפיצה לאחרונה ללקוחות פרטיים. מתן הנחות למשתמשי רכבים חשמליים סותר תקנות שפרסם לפני שנה משרד האנרגיה (שמו הקודם של משרד התשתיות הלאומיות), שלפיהן אין להעדיף

את המכוניות החשמליות כצרכניות חשמל לפני צרכנים אחרים במשק.

 

תוכנית תעריפי החשמל המוזלים פורסמה לפני כשבועיים במטרה לפזר את הצריכה על פני היממה כך שיפחת העומס בשעות המבוקשות. במסגרת התוכנית, שתיכנס לתוקף בסוף החודש, לקוחות שיצרכו חשמל בשעות שבהן הביקוש נמוך יזכו להנחה בתעריף, העומד כיום על 50 אג' לקוט"ש.

 

מודל התעריפים החדש קובע שבתקופת החורף (דצמבר עד פברואר) יעמוד תעריף החשמל המוזל בין עשר בלילה לארבע אחה"צ למחרת על 39.09 אגורות לקוט"ש. לעומת זאת, התעריף ביום (בין ארבע אחה"צ לעשר בערב) יהיה גבוה יותר ויעמוד על 106.15 אגורות לקוט"ש. בקיץ (יולי עד אוגוסט) יתקיים סידור דומה: תעריף של 35.75 אגורות לקוט"ש בין 17:00 ל־10:00 למחרת, ותעריף גבוה של 116.96 אגורות לקוט"ש ביתר השעות. בעונות המעבר (מרץ־יוני, אוקטובר־נובמבר) יישמר תעריף קבוע של 38.67 אגורות לקוט"ש.

 

תוצר הלוואי של התוכנית הוא הענקת הנחה "בדלת האחורית" עבור שוק המכוניות החשמליות, שבו שולטת כיום בטר פלייס של שי אגסי, ופעילה בו גם ג'ינרג'י בניהולו של רן אלויה. על פי ההערכות בשוק, עיקר טעינת המכוניות תתבצע בשעות הלילה (שבהן תעריפי החשמל בתוכנית יהיו נמוכים) כדי לאפשר לסוללות המכוניות להתמלא כראוי.

 

כיום כמה מאות בודדות של נהגים מחזיקים במכוניות חשמליות. בבטר פלייס צופים להעלות כ־20 אלף מכוניות חשמליות על כבישי ישראל עד סוף השנה הבאה. המודל העסקי של בטר פלייס דומה לזה שמפעילות חברות הסלולר. הלקוח רוכש את הרכב ואיתו חבילת שימוש הכוללת אספקת חשמל בהתאם למספר הקילומטרים השנתי שלו מתחייב הלקוח. מחיר חבילת החשמל והשירות נע בין 1,100 שקל ל־1,600 שקל בחודש.

 

ברשות החשמל אישרו שהם יאפשרו לבעלי מכוניות חשמליות להצטרף לתוכנית. כל שנותר לראות הוא האם בטר פלייס תגלגל את ההנחה לכיס הלקוח או תשאיר את מחירי חבילות השימוש. מבטר פלייס לא התקבלה תגובה לידיעה.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x