$
דעות

רכישת אנוביט לא תסייע לאפל לשבור את השליטה של סמסונג וטושיבה

אפל מבינה שהעולם הולך לכיוון זיכרון הפלאש, אך כל עוד היא לא תחזיק בעצמה במפעל ייצור, היא תישאר תלויה בענקיות המובילות את השוק

רמי רוזן ויוני אבישר 07:1904.01.12

ייתכן שאפל לא התכוונה בכלל להודיע על רכישת אנוביט הישראלית בתחילת דצמבר באופן רשמי, ולולא הגאווה הישראלית המעורבת בעסקה, ייתכן שהידיעה הזאת היתה נשמרת בפרופיל נמוך (הרגולטור האמריקאי לא מחייב חברה להודיע על רכישת חברה ששווי השוק שלה נמוך מ־10% משווי הרוכשת). אבל מעבר לפטריוטיזם המקומי, מדובר ברכישה אסטרטגית עבור אפל שעשויה להשפיע על מארג הכוחות שמניע את תחום שבבי זיכרונות הפלאש באופן משמעותי בשנים הקרובות.

 

למה אפל קנתה את אנוביט?

 

מלבד העובדה שבעזרת הרכישה אפל תוכל להקים בקלות מרכז פיתוח בישראל ולמנף את היכולות והמהנדסים באנוביט לפיתוחים נוספים, נראה כי אפל מעוניינת להוריד ככל שניתן את עלות רכיב הזיכרון היקר, הרכיב השני הכי יקר אחרי המסך באייפון ובאייפד. ובנוסף, אולי אף לנסות להעביר את הכוח למגרש שלה מדואופול יצרניות הפלאש, סמסונג מצד אחד וטושיבה וסאנדיסק המשתפות פעולה מצד שני, המכתיבות את קצב ירידת המחירים בשוק.

 

אפל מבינה שהעולם הולך לכיוון כונני פלאש מסוג SSD, והיא מעוניינת שכמעט כל המוצרים העתידיים שלה יתבססו על פלאש ולא על כוננים קשיחים מסוג HDD. בעזרת הבקרים החכמים של אנוביט תוכל אפל לקנות רק "פלאש גולמי" בשוק מיצרני הפלאש ולהרכיב בעצמה את רכיב הזיכרון. חלק גדול מהטכנולוגיה בכונן הפלאש נמצא בבקר, ולכן כאשר הבקר הוא שלה, יש לחברה יכולת טובה יותר לשלוט במוצר המוגמר וביכולות שלו. הצעד הבא של אפל עשוי להיות השקעה משותפת בהיקף של כמה מיליארדי דולרים עם יצרניות הפלאש הקטנות (הייניקס או מייקרון) במפעל לייצור פלאש ובכך להבטיח שגם חומר הגלם יהיה שלה, ולמעשה 30% מצריכת הפלאש העולמית אפל תייצר לעצמה. יתרון נוסף עבור אפל אם תייצר בעצמה את הבקרים ואולי בהמשך גם את הפלאש, עצמו, הוא היכולת להגדיר את הצרכים והדרישות מרכיב הזיכרון. זאת לעומת המצב הנוכחי שבו לחברה אין כמעט שליטה על רכיב הזיכרון והיא קונה מוצר מוגמר מהמדף מיצרניות הפלאש.

 

 

לפי הפרסומים, אפל שילמה על אנוביט בכ־400-200 מיליון דולר. בחישוב פשוט ניתן לומר שהחזר על ההשקעה של אנוביט יהיה מהיר מהחיסכון הכספי הנובע מאי־קניית בקרים מספק אחר. בשנה הנוכחית אפל תמכור יותר מ־200 מיליון מכשירים שיתבססו על רכיב זיכרון מסוג פלאש. החל מאייפודים זולים בעלי זיכרון קטן של כמה גיגה־בייטים וכלה במחשבי המק בוק אייר עם זיכרון של כמה מאות גיגה־בייטים לכל מחשב. בהנחה שהחברה תוכל לחסוך אפילו דולר אחד על כל בקר בכל רכיב זיכרון, החברה תחזיר את ההשקעה בתקופה קצרה.

 

איך תשפיע הרכישה על שוק הפלאש?

 

כל עוד אפל לא משקיעה במפעל פלאש משלה או בבעלות חלקית (דבר שכרוך בעלות אסטרונומית של כ־9 מיליארד דולר למפעל) היא משאירה את "צוואר הבקבוק" אצל יצרניות הפלאש.. אם העלייה בביקוש לפלאש בשנתיים האחרונות נבעה מהגידול במכירות טלפונים חכמים וטאבלטים, הרי שבשנה הקרובה נהיה עדים לביקושים נוספים מצד מוצרים חדשים כמו מחשבי האולטרה בוק ומצד שרתי האחסון שיעברו לפלאש מהכוננים האופטיים הוותיקים.

 

להערכתנו, כל עוד יצרניות הפלאש שומרות על שיווי משקל בין הביקוש לייצור, החברות לא יושפעו מהרכישה המקומית. בנוסף, היכולת של היצרניות הגדולות להוריד את עלויות הייצור ב־30%–40% מדי שנה בנוסף לעלויות האדירות לבנות מפעלים חדשים, גורמות לשתי היצרניות הקטנות, הייניקס ומיקרון, לאבד את התחרותיות במחיר ולצאת בהדרגה מהשוק ומקשות על שחקנים חדשים לבנות מפעלים חדשים. לבסוף מגבלות פיזיקליות כתוצאה מירידה בגיאומטריית הייצור יכריחו את יצרניות הפלאש לעבור לטכנולוגיה הבאה אחרי הפלאש בשנים הקרובות (כמו טכנולוגיית 3D של סאנדיסק), ויקשו עוד יותר על כל מי שאין לו את הטכנולוגיה המתאימה להתחרות בשוק או שלפחות יחויבו לשלם תמלוגים לשימוש בטכנולוגיה העתידית.

 

אריאל מייסלוס, ממייסדי אנוביט אריאל מייסלוס, ממייסדי אנוביט צילום: אריאל בשור

 

לאן הולך השוק בשנים הקרובות?

 

כדי להבין את הכיוון של השוק בשנים הקרובות, יש ראשית להבדיל בין שחקניות שמייצרות את רכיבי זיכרונות הפלאש מסוג NAND דוגמת טושיבה, סמסונג, סאנדיסק, היינקס ומיקרון לחברות שמייצרות את הרכיבים שמנהלים ושולטים על הביצועים של זיכרונות הפלאש. רכיבים אלה נקראים בקרים (אנוביט שייכת לקטגוריה השנייה). הקבוצה הראשונה שמוגדרת כיצרניות הפלאש יכולה למכור גם מוצר מוגמר המשלב בתוכו בקר, כפי שעושה סאנדיסק, וחלקן משתמשות בבקרים של חברות אחרות דוגמת מארוול.

 

פריחת מכירות זיכרונות הפלאש ברורה על רקע הצמיחה המהירה של טלפונים סלולריים פשוטים וחכמים, טאבלטים וכדומה, והיא אמורה להיות מואצת כאשר טכנולוגיה זו תהפוך בשנים הקרובות לאמצעי האחסון המרכזי של מחשבים נישאים. רכיבי זיכרון מסוג פלאש NAND אמורים להחליף באופן הדרגתי בשנים הקרובות את הדיסקים הקשיחים במחשבים הנישאים (דיסקים שנקראים גם HDD). זיכרונות הפלאש שישולבו בתוך המחשבים הללו נקראים SSD או Solid State Drives. היתרון שלהם על הדיסקים הקשיחים בא לידי ביטוי לא רק בנפח משמעותית קטן יותר אלא גם במהירות ביצוע גבוהה הרבה יותר, צריכת חשמל נמוכה מאוד ועמידות בפני זעזועים פיזיים. החיסרון של זיכרונות הפלאש הנו המחיר ליחידת אחסון שגבוה פי עשרה מזה של הכוננים הקשיחים ובמספר נמוך של מחיקות והעתקות של כונן הפלאש.

 

העסק הולך ומסתבך כאשר הנטייה למזעור המכשירים, מצד אחד, והרצון בהגדלת הזיכרון, מצד שני, מכתיבים את הקטנת רכיבי הפלאש וירידה מתמדת בגיאומטריית הייצור. הקטנת הרכיבים נעשית על ידי שימוש בטכנולוגיות שמאפשרות לשמור פי שניים וכיום אף פי שלושה יותר נתונים על פני אותו שטח של תא זיכרון, אבל על הרווח של יצרניות הזיכרונות מבחינת "הגדלת הזיכרון" הן משלמות את המחיר מבחינת "איכות הביצועים" של רכיבי הפלאש המיוצרים.

 

כאן נכנסות לתמונה יצרניות הבקרים. הבקרים מאפשרים ניהול יעיל יותר של רכיב הזיכרון, מניעת אובדן מידע והגדלת אורך החיים של זיכרון הפלאש שנמדד לפי מספר הפעמים שניתן למחוק ולרשום מידע על הזיכרון. על ידי כך הן מצליחות להפוך אותו ממוצר נחות וזול למוצר יותר איכותי עבור המשתמש הסופי.

 

אחד הגורמים המרכזיים המבדיל בין השחקניות המרכזיות, סמסונג מצד אחד וטושיבה וסאנדיסק מצד שני, הוא הטכנולוגיה המתקדמת והייחודית של סאנדיסק שמאפשרת שמירה של כמות מידע גדולה פי שלושה, על גבי תא אחד של זיכרון. מדובר בטכנולוגיה שאין כיום לאף שחקן אחר בצד ההיצע ומאפשר לחברה למכור שבבי זיכרון במחיר זהה אך בעלות זולה בהרבה לעומת המתחרים.

 

מצד הביקוש, השחקנית המרכזית בענף שאחראית על צריכה של קרוב לשליש מצריכת רכיבי הפלאש בעולם היא אפל, ומכאן שהיא מהווה גורם עיקרי בביקושים לפלאש. לכן כשאפל מתעטשת, יצרניות הרכיבים נרטבות והמכירות יורדות. נציין כי לתוך המשבצת הזאת נכנס גם הסכסוך המתוקשר בין אפל לסמסונג שעיקרו תביעה של אפל על הפרת פטנטים וזכויות יוצרים מצד סמסונג בכל הקשור לדמיון הרב בין מכשירי הגלקסי של סמסונג למכשירי האייפד של אפל. אפל היא, כמובן, אחד הלקוחות המרכזיים של סמסונג, הרוכשת לא מעט חלקים עבור האייפון ובהם זיכרונות הפלאש. כחלק מהמאבק המשפטי ומהרצון של אפל לשלוט בשרשרת המזון של הרכיבים, היא מנסה להקטין את רכישותיה מסמסונג ולהגדיל רכישות מספקי רכיבי זיכרונות פלאש אחרים. לדוגמה, לאחרונה דווח על הגדלת הרכישות של אפל בתחום הפלאש מהייניקס הקוריאנית.

 

השורה התחתונה: רכישת אנוביט תסייע לאפל לשלוט טוב יותר ברכיב הזיכרון המגומר, החיוני לרבים ממוצריה, אך השליטה בשוק תישאר בידי סמסונג, טושיבה וסאנדיסק. רק פתיחת מפעל בעלות של מיליארדים תאפשר לאפל להתיר את התלות בדואופול.

 

רמי רוזן הוא אנליסט טכנולוגיה ומנהל מחלקת המחקר Sell Side בהראל פיננסים; יוני אבישר הוא מנהל קרנות מניות טכנולוגיה בהראל פיא

בטל שלח
    לכל התגובות
    x