$
בארץ

בעקבות חשיפת "כלכליסט": מנכ"ל התעשייה האווירית החזיר 100 אלף שקל למדינה

יצחק ניסן שילם את הסכום לרשות המסים בעקבות חשיפת "כלכליסט" כי נהג ברכב הוולוו, היקר בהרבה מרכב הפיז'ו שעליו דיווח, כך ששילם חצי מהמס שהיה אמור לשלם. טרם הוחלט אם הנושא יטופל גם במישור הפלילי

גולן חזני 06:5721.11.11

יצחק ניסן, מנכ"ל התעשייה האווירית, שילם סכום כסף משמעותי שמתקרב ל־100 אלף שקל לשלטונות המס. צעד יוצא דופן זה נעשה בעקבות חשיפת "כלכליסט" כי ניסן דיווח בתלוש השכר שלו על מכונית אחת ובפועל נהג במכונית אחרת, בשווי שימוש גבוה בהרבה מהמכונית שעליה הצהיר.

 

הסכום שהחזיר ניסן משקף את הפער בין שווי השימוש ברכב שבו נסע, וולוו מדגם S80 בשווי כחצי מיליון שקל, לבין המכונית שעליה הצהיר, בשנים 2007–2011. את המו"מ על החזר ניהל ניסן מול פקיד שומה רמלה, יצחק סרוק, שאחראי על התעשייה האווירית.

 

הפער משקף סכום גבוה בהרבה, אבל ניסן לא כלל בסכום שהחזיר את הימים שבהם שהה בחו"ל ושאינם מחייבים ניכוי של שווי שימוש.

 

עוד נודע ל"כלכליסט" כי מנהל רשות החברות דורון כהן שיגר בשבוע שעבר מכתב לתעשייה האווירית ובו דרש לקבל הסברים על הפרשה, ויתכן שהדבר השפיע על המהלך של ניסן.

 

סעיף "שווי שימוש" הוא הסעיף שבו מחויב כל עובד המקבל רכב צמוד ממקום העבודה. גובה שווי השימוש נגזר ממחיר המכונית שבה נוהג העובד. במקרה של ניסן, מאחר שהוא נוהג ברכב יוקרתי ששוויו כחצי מיליון שקל, אמור סעיף שווי השימוש שלו לעמוד על 9,950 שקל בחודש - המדרגה הגבוהה ביותר של שווי שימוש לרכב צמוד. לפי פקודת מס הכנסה, עובד המקבל רכב צמוד משלם מס כאילו שווי השימוש הוא תוספת למשכורתו. במקרה של ניסן, הוא אמור היה לשלם מס של כ־50% על שווי שימוש של 9,950 שקל, כלומר עליו לשלם מדי חודש כ־5,000 שקל בגין השימוש ברכב הצמוד מסוג וולוו.

 

אולם בפועל, דווח לרשויות המס כי המנכ"ל נוהג ברכב זול יותר, ששוויו כ־180 אלף שקל בלבד. כתוצאה מכך הפחית ניסן בכ־50% את שווי השימוש שלו, ל־4,950 שקל לחודש בלבד. ולכן במקום לשלם בגין הרכב מס חודשי של 5,000 שקל, שילם ניסן מס של 2,500 שקל בלבד בכל חודש. כתוצאה מכך גדל שכר הנטו של ניסן מדי חודש בכ־2,500 שקל - שהם 30 אלף שקל בשנה. ניסן נוהג ברכב וולוו מאוגוסט 2007 - יותר מארבע שנים, ולכן הוא קיבל תשלומים מצטברים של יותר מכ־120 אלף שקל בסך הכל.

 

בתגובת התעשייה האווירית נטען כי רכב הוולוו של המנכ"ל משמש "רכב איגום", המשמש גם להסעת אורחים רמי־דרג. "רכב איגום" הוא רכב ששייך למאגר רכבי החברה, אך אינו מוצמד לאף עובד. ואולם גם אם טענת התעשייה האווירית נכונה, היא אינה מתיישבת עם הוראות החשב הכללי לגבי אופן יישום כללי המס במגזר הציבורי. לפי ההוראות, "רכב איגום המוקצה לעובד לביצוע משימה ו/או להסעת עובדים לאחר שעות העבודה ו/או לאחר סיום יום העבודה, ואינו מוחזר למשרד אלא נותר בחניה במקום מגוריו של העובד, מהווה הטבה לעובד שעליה תבוצע זקיפה. אם השימוש ברכב האיגום נעשה פעמיים בחודש לפחות או שהרכב נשאר בידי העובד לסוף שבוע או לחופשה, זקיפת ההטבה לעובד תהיה לחודש מלא".

 

עוד נטען בתגובת התעשייה האווירית כי באוגוסט 2007 החליט דירקטוריון החברה כי ראוי שלרשות המנכ"ל יעמוד רכב ייצוגי יותר לשימוש במסגרת עבודתו. בעקבות זאת העמידה החברה לרשות המנכ"ל את הרכב מסוג וולוו, הרשום כרכב איגום, ובו המנכ"ל עושה שימוש לצורכי עבודתו בלבד. בין השאר, משמש הרכב להסעת אורחים רמי־דרג בעת ביקורם אצל המנכ"ל. בתגובת התעשייה האווירית נטען כי מתכונת זו של העמדת שני כלי רכב לרשות המנכ"ל, האחד רכב איגום ייצוגי לצורכי עבודה והשני גם לצרכים פרטיים, נהוגה בחברה יותר מ־20 שנה. כמו כן נטען בתגובה כי בניגוד למה שהיה מקובל בעבר, המנכ"ל ויתר על שירותי נהג צמוד עבור כלי הרכב.

 

אתמול מסרה הנהלת התעשייה האווירית בתגובה: "סוכמה השומה בין יצחק ניסן מנכ"ל התע"א לשלטונות המס בגין שימוש ברכב ייצוגי של החברה בין 2007 ל־2011. סכום המס ששולם נמוך מ־100 אלף שקל". עם זאת, מקורבים לרשות המסים אמרו כי אף שישנה התקדמות גדולה במגעים, הרי שהעניין טרם נסגר סופית. עדיין לא ברור אם ברשות המסים מתכוונים לטפל בעניין גם בהיבט הפלילי, ויתכן כי יסתפקו בהיבט האזרחי.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x