$
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט" - "חברות הדלק יפסידו כסף? קודם הן הרוויחו יותר מדי"

בתשובה לעתירת חברות הדלק נגד הורדת מרווח השיווק טוענת המדינה כי לחברות היה זמן רב להיערך למהלך ולכן "אין להן להלין אלא על עצמן". מהעתירה עולה כי מרווח השיווק עלה ב־42% מאז 2002, בעוד שהמדד עלה באותה תקופה ב־16%

ליאור גוטמן 07:0518.09.11

המאבק על הפגיעה ברווחי חברות הדלק עולה מדרגה: בכתב ההגנה שהגישה המדינה לבג"ץ ביום חמישי מודה המדינה שצמצום רווחי חברות הדלק עלול לפגוע ביעילות החברות, אולם המדינה מקזזת את ההפסדים עם רווחי יתר שהתקבלו בתקופה שבה חברות הדלק הגזימו בתמחור.

 

 

בכתב ההגנה שהוגש בתשובה לעתירת חברות הדלק נגד הורדת מרווח השיווק, ושהגיע לידי "כלכליסט", מודה המדינה ש"אין להוציא מכלל אפשרות כי בטווח הקרוב תחול אמנם פגיעה ברווחיות חלק מהחברות, ואולי גם הפסד, אולם יש לזכור כי המסקנה שאליה הגענו היא כי מרווח השיווק הנוכחי היה גבוה מן הראוי כבר כמה שנים, ומשמעות האמור היא כי חברות הדלק צברו במהלך שנים אלו רווחים". אף שמרווח השיווק קטן בכ־18 אגורות לליטר, מחיר הבנזין עלה בכ־5 אגורות (ל־7.27 שקלים) מכיוון שהאוצר העלה מחדש את המיסוי שמוטל עליו.

 

בסוף אוגוסט חתמו שרי התשתיות והאוצר על צו שמקטין את מרווח השיווק של חברות הדלק בכ־25%. בכתב ההגנה טוען משרד האוצר שמרווח השיווק המקורי נקבע ב־2002 ועלה מאז ב־42.5%. לעומת זאת, מדד המחירים עלה בתקופה זו רק ב־16%, כך שהשיטה "היטיבה עם חברות הדלק". שנית, המדינה טוענת ששיטת ההצמדה של מרווח השיווק הישראלי לזה של האירופי, שאף היא נקבעה ב־2002, אינה רלבנטית מכיוון שמדד המחירים בישראל סבל מתנודתיות בתקופה זו, ואילו ההצמדה המקורית לאירופה קבעה התייקרות אוטומטית.

 

בהמשך מעלה המדינה זוג טענות שמהוות לכאורה סתירה לוגית: חברות הדלק טענו שהצו להורדת מרווח השיווק נחתם שעות לפני כניסתו לתוקף, ולכן לא היתה להן שהות לפנות לבית המשפט כדי לבטלו. באופן מפתיע, המדינה מסבירה בסייפא של תשובתה שכל התביעות שהוגשו לה כללו מסמכים רבים ו"בשל קוצר הזמן שעמד למשיבים (המדינה – ל"ג) לא היה באפשרותם לבחון באופן פרטני את כל המסמכים". במילים אחרות, כשהמדינה חותמת על צו בדקה ה־90 זה בסדר, אבל כשהיא מתבקשת לקרוא ולהגיב על טענות חברות הדלק אזי "אין לה זמן". טענה שנייה נוגעת לאזהרה מצד חברות הדלק שהורדת מרווח השיווק תפגע ברווחיהן. המדינה מסבירה שלחברות הדלק היה זמן רב להיערך למהלך, ולכן אין להן להלין אלא על עצמן.

 

טענה נוספת של המדינה היא כי חברות הדלק מצליחות לפתוח חוזים קיימים ולהקטין הנחות בציי רכב. כל שנותר הוא לראות האם המדינה תהיה קשובה למצבן ותסכים לפתוח גם את החוזים של הצבא ומינהל הרכב הממשלתי כפי שנדרש ממנה לאחרונה. הדיון בבג"ץ אמור להתקיים באמצע השבוע. 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x