$
בארץ

כתם דלק בנגב: מיליון ליטרים דלפו בנחל צין

דליפת הדלק הסילוני מקו צינור הנפט גרמה לנזק החמור אי פעם לשמורת טבע בארץ. "מכליות השאיבה לא התאימו לתוואי, הנהגים סירבו להיכנס לערוץ הנחל, וזה מה שגרם לממדי הנזק", אמרו במשרד להגנת הסביבה. הוצא צו הפסקת עבודות לקצא"א

יעל דראל, ynet 08:0607.07.11

כשבוע לאחר דליפת הדלק בנחל צין, מתבררים ממדי הנזק האקולוגי: במשרד להגנת הסביבה העריכו אמש (יום ד') כי לא פחות ממיליון ליטרים (אלף קוב) של דלק סילוני דלפו מקו צינור הנפט אילת-אשקלון (קצא"א) בשמורת הטבע בדרום, וגרמו לנזק החמור ביותר שנגרם אי פעם לשמורת טבע בישראל.

 

מנהל
מחוז דרום במשרד, גיא סמט, הוציא בימים האחרונים צו הפסקת עבודות לחברת קצא"א, בו הוא דורש מהחברה לגבש תוכנית חירום מחודשת לעבודות, שתעבור את אישור המחוז.

 

"העבודות שקצא"א מבצעת בחודשים האחרונים בקו הנפט הן עבודות שיקום ותחזוקה של הקו הישן וזה כמובן גם רצון שלנו שהם יעבדו וישקמו את הקו", אמר סמט בשיחה עם ynet. "יחד עם זאת, מבדיקת המשרד עולה כי הם לא עשו את כל מה שהיה צריך להיעשות על פי תוכניות החירום שלהם, וזה מה שגרם לממדי הנזק".

 

על פי תקנות המים, אמורה היתה קצא"א לדאוג לתשתית במצבי חירום - תשתית הכוללת בין השאר אמצעים לשאיבת הדלק במקרה של דליפה. "מבדיקה שערכו אנשי משרדי עולה כי לא היו בידי קצא"א בעת האירוע כל האמצעים למניעת הנזק וצמצומו, לרבות מיכליות לשאיבת הדלק שדלף, אמצעי מכני לאיטום הצנרת, או כוח חירום לסגירת מגופים - כפי שנדרש בתקנות", נכתב.

 

חוששים מהחורף

 

"היתה להם תוכנית, אבל במבחן המציאות הם לא עמדו בה", אמר סמט. "הסתבר שמכליות השאיבה שלהם אינן מתאימות להיכנס לתוואי השטח, וברגע האמת הנהגים נותרו במעלה צין וסירבו להיכנס לערוץ הנחל מחשש שיתהפכו. ניתן היה למנוע נזק רב אילו היו נכנסים מיד ושואבים את הדלק".

 

מחברת קצא"א נמסר כי "ראוי להזכיר שלא החברה פגעה בקו הצינור, שכתוצאה מפגיעה בו נגרם הנזק. יחד עם זאת, מיד עם תחילת האירוע פעלה החברה להחזרת המצב לקדמותו. כמו תמיד וגם כעת חברת קצא"א פועלת על פי הנחיות המשרד להגנת הסביבה. בכוונתנו לתבוע את החזר כל ההוצאות מהגורמים שפגעו בקו או הובילו לפגיעה בקו".

 

 

תגיות: דליפת נפט | נגב | שמורת טבע | זיהום

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x