$
בארץ

הרכבת מתחרה במשאיות: תגדיל את הנתח שלה בתחום הובלת המטענים באמצעות חברה־בת

ל"כלכליסט" נודע כי דירקטוריון הרכבת צפוי לאשר בקרוב תוכנית להפרדת החטיבה להובלת מטענים מהחברה

ליאור גוטמן 07:0727.01.11

דירקטוריון רכבת ישראל צפוי לאשר בקרוב תוכנית להפרדת החטיבה להובלת מטענים מהחברה, ולהפעיל את התחום באמצעות חברה־בת בשליטת הרכבת - כך נודע ל"כלכליסט". הרעיון להפעיל את נושא הובלת המטענים של רכבת ישראל באמצעות חברה־בת עלה לפני כשנה וחצי, אולם רק לאחרונה התקבל אישור רשמי

למהלך ממשרד התחבורה, אגף התקציבים ורשות החברות הממשלתיות. הנושא היה אמור להיות מאושר בישיבת הדירקטוריון האחרונה ביום ראשון ונדחה בכשבועיים.

 

קידום הנושא ברכבת נובע בין היתר מכך שחלק ממענקיה מבוססים על תמריץ להובלת מטענים, מאחר שככל שיותר מטענים יועמסו על הרכבת - כך ינועו פחות משאיות על הכביש, שחלקן מובילות מטען מסוכן.

 

בנוסף, ברכבת סבורים שהקמת נמל יבשתי באזור קיבוץ איל, שממנו ימתחו שתי מסילות רכבת להובלת מטענים לנמלי חיפה ואשדוד, יכולה לסייע לתעבורת המטענים. בחברה מאמינים ששיתופי פעולה מקומיים באזורי תעשייה יוכלו לנתב לחברה־הבת החדשה מטענים גם בהיקף בינוני או קטן, תוך ניצול יכולות ההובלה המהירה, ההעמסה בהיקף גבוה ויתרונות נוספים.

 

לדברי מנכ"ל רכבת ישראל יצחק (חקי) הראל, הרכבת לא ממצה את יכולותיה להובלת מטענים. "בשנת 2010 הובילה רכבת ישראל כ־7 מיליון טונות של מטענים, מה שהניב לחברה צבר הכנסות של כ־135 מיליון שקל", אומר הראל. "לאחרונה סיימנו את עבודת המטה והדירקטוריון צפוי לדון בתוכנית. אנחנו מובילים רק 10% משוק המטען, כאשר המגמה היא להכפיל את זה ואף להגיע עד ל־30%".

 

לדברי הראל, החברה־הבת שתוקם תוכל לעבוד בגמישות רבה יותר. "תקנות מסילות הברזל, שהן מערכת חוקים ארכאית מלפני 60 שנה, כובלות אותי במחיר שאני יכול לתת ללקוחות. חברה חדשה תתנהל כחברה פרטית לכל דבר, שתוכל להתמודד עם כל סוגי המטענים ובכל מקום, לרבות שירותים נלווים כגון אחסון ושירותי נמל", מסביר הראל. הראל משווה את המצב העתידי למצב הקיים בתחום המים, כאשר חברת המים הלאומית מקורות מפעילה את החברה־הבת מקורות ייזום, שמתמודדת על מכרזים בתחום הקמת מתקני המים ושיפור מערכת ההולכה.

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x