$
בארץ

טיוטת חוק משק הדלק: פז לא תוכל להמשיך להחזיק בפז גז

ארבע שנים לאחר שהחל גיבושו של חוק משק הדלק במשרד התשתיות, הוא יעלה בתחילת פברואר לדיון בוועדת השרים לחקיקה, לקראת הפיכתו להצעת חוק ממשלתית. אם הטיוטה תתקבל כלשונה צפויות ארבע חברות הדלק הגדולות להיפגע

ליאור גוטמן 10:0825.01.11

מגדילים את התחרות בתחנות הדלק: חברות הדלק לא יוכלו להתנות מכירת דלק ברכישת התקן תדלוק אלקטרוני; יוגבל מספר התחנות שבבעלות חברה בכל אזור; תיאסר היכולת להחזיק בית זיקוק ולשווק במקביל גפ"מ (גז פחמימני מעובה, המיועד לבישול ולרכב - ל"ג); הקמת תחנות להחלפת סוללות למכוניות חשמליות תדרוש אישור מיוחד ממשרד התשתיות; וחברות הדלק לא יוכלו להחזיק תשתיות הפצה - אלו הם עיקרי חוק משק הדלק החדש, שיגיע בתחילת פברואר לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה.

 

את החוק, שמיועד להחיל כללי משחק חדשים בשוק הדלק, יזם משרד התשתיות הלאומיות בראשות השר עוזי לנדאו. במשרד עמלים כבר ארבע שנים על החוק, ויישומו נדחה פעם אחר פעם במהלך התקופה בגלל הערות של חברות הדלק, משרד האוצר ומשרד המשפטים, וכן בגלל החלפת הממשלה לפני כשנתיים. טיוטת החוק הנוכחית זוכה לאישור עקרוני של משרדי האוצר והמשפטים, לקראת אישורה בוועדת השרים לענייני חקיקה כהצעת חוק ממשלתית.

 

ארבע החברות הגדולות שולטות ב־86% מהשוק

 

במשרד התשתיות מסבירים שמטרתו העיקרית של החוק היא להגדיל את התחרות במשק הדלק, לאחר שנים של קיפאון בענף. שוק הדלק מאופיין בריכוזיות רבה, ומנתוני משרד התשתיות יותר מ־86% מהשוק נמצאים בידי ארבע חברות בלבד: פז (26.7% מהשוק), דלק (21.4%), סונול (21.4%) ודור אלון (16.7%). לפז 1,036 תחנות תדלוק ברחבי הארץ, לדלק 277, לסונול 221 תחנות ולדור אלון 173.

  

 

אחד הסעיפים העיקריים בחוק החדש הוא הפרדת התלות בין רכישת דלק לקבלת מוצר אחר. כ־40% מהכניסות לתחנות מבוצעות כיום על ידי נהגים שמחזיקים התקן תדלוק (דוגמת דלקן ופזומט), שאותו קיבלו בחינם בתמורה להתחייבות לרכוש דלק. משרד התשתיות מבקש לנתק בין השירותים, ועם אישור החוק ייאסר על חברות הדלק להתנות מתן שירותים כמו התקני תדלוק אלקטרוניים או שמנים לרכב ברכישת דלק.

  

 

סעיף מעניין נוסף בהצעת החוק אוסר על חברות לשווק דלק באזור גיאוגרפי שבו הן כבר מחזיקות לפחות 60% מהתחנות. בנוסף ייאסר על החברות להקים שרשרת תחנות באותו רחוב. במשרד התשתיות מאמינים שזוהי הדרך לאפשר לשחקנים חדשים להיכנס לאזורים שאליהם לא הצליחו להיכנס עד כה ולהציע מחירים תחרותיים.

 

חברת הדלק TEN שבבעלות אליעזר פישמן, לדוגמה, מוכרת היום בנזין ב־6.82 עד 6.99 שקל לליטר, לעומת 7.14 שקל לליטר בשאר התחנות. עם זאת, במשרד התשתיות מסבירים כי בגלל הפעילות האגרסיבית של החברות הגדולות, המוכנות לפעמים להפסיד כדי לשמור על נוכחות, החברות הקטנות לא תמיד מצליחות לעמוד בעלויות האחזקה הגבוהות בשכונות או ברחובות הומים.

 

על פי החוק החדש, לא רק שהחברות לא יוכלו לעבות נוכחות מעבר ל־60% באזור מוגדר, אלא שהן אף ייאלצו לדלל את אחזקותיהן במקומות שבהן נוכחותן גבוהה מהרף שייקבע, מה שיקל על מתחרים להיכנס למקומות שמהם נעדרו עד כה.

 

פז גז שולטת על כשליש משוק הגז הביתי

 

אחד הסעיפים החשובים מתייחס להגדלת התחרות במשק הגפ"מ: במשרד התשתיות מסבירים שמדובר במוצר במחסור, החיוני לבישול והנעת מכוניות. מאחר שלא ייתכן שבעל בית זיקוק המעבד את הגפ"מ יקבע מהי מכסת הגז שיש לספק למשק, תופרד הבעלות על בית הזיקוק מהבעלות על חברה המשווקת גפ"מ. בהתאם לכך, פז, שזכתה ב־2006 במכרז לרכש בית הזיקוק באשדוד, תצטרך להיפטר מחברת פז גז, שבאמצעותה היא מוכרת גפ"מ לכשליש מהצרכנים בישראל. פז אינה מוכרת גפ"מ גם לחברות גז אחרות.

 

על פי הדו"חות הכספיים של פז לרבעון השלישי של 2010 (הכוללים את נתוני פז גז), החברה תגדיל את כושר קיבולת מכלי הגז בשטח בית הזיקוק באשדוד. בפז מתכוונים להקים מכלים לאחסון תזקיקים בנפח כולל של 100 אלף קוב, וכן מכלי אחסון לגפ"מ בנפח כולל של 2,500 טונות. העלות המוערכת של שני הפרויקטים היא כ־38 מיליון שקל, והם צפויים להניב לפז רווח תפעולי של כ־7.5 מיליון דולר בשנה החל מ־2012. לאור ההצעה בחוק משק הדלק, יש מקום להמשיך לעקוב אחר יישום התוכנית.

 

מפז נמסר כי החברה "טרם התבקשה להגיב על טיוטת חוק משק הדלק שהונחה על שולחן ועדת השרים. כשנקבל את ההצעה המעודכנת, נגיב עליה. החברה מכירה את נוסח תזכיר החוק שהופץ ב־2007, אולם לאור השינויים שעבר משק האנרגיה בשנים האחרונות, ובעיקר תגליות הגז הטבעי והמדיניות שעליה הכריזה הממשלה לקידום מקורות אנרגיה מתחדשים, ראוי שההצעה תהיה תואמת את המציאות".

 

אישור על תנאי להחלפת הסוללות של בטר פלייס

 

סעיף נוסף מתייחס להענקת שירותים נוספים שאינם קשורים במישרין למכירת דלקים בשטחי תחנות הדלק: חוק משק החשמל מסביר שתחנות הדלק עומדות על מקרקעין רב־ערך, ולכן בעל רישיון הפצה לא יעשה שימוש במתקנים למתן שירות אחר מבלי שיקבל את אישור משרד התשתיות לתת את השירות.

 

אחד השירותים שאמורים להינתן בעתיד הקרוב בתחנות הדלק הוא החלפת סוללות למכוניות החשמליות שתשווק חברת בטר פלייס. החברה כבר מקדמת את הנושא מול דור אלון, פז ודלק, שאיתן חתמה על הסכמים, והיא מתכוונת לחתום על הסכם דומה עם סונול. במשרד התשתיות אומרים כי אם יתברר בדיעבד שמספר התחנות להחלפת סוללות גדול ממספר משאבות הדלק, תיעשה בחינה פרטנית של כל תחנת החלפת סוללות בטרם אישורה.

 

שינויים נוספים בשוק הדלק הם איסור על השתתפות במכרזי המדינה לרכש תשתיות בתחום הדלקים, אם וכאשר המדינה תחליט להפריטם. בין מתקני התשתיות שהגישה אליהם תיאסר על חברות הדלק, בולטות חברת תש"ן (תשתיות נפט), שמחזיקה ומקדמת תשתית הולכת דלקים במדינה, ומתחם קצא"א (קו צינור אילת־אשקלון) באשקלון.

סעיף נוסף יחייב את חברות הדלק להחזיק כמות השקולה למכירות החצי שנתיות שלהן, כדי שיהיה גיבוי למשק במקרי חירום ומצוקה. היקף החירום שיאוכסן ייקבע על ידי משרד התשתיות ומשרד הביטחון.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x