$
בארץ

"המבחן הגדול שלנו יהיה הפקק של יום ראשון בבוקר"

הנתיב המהיר לתל אביב ייפתח מחר בבוקר בתום יותר משלוש שנות עבודה. ראש המינהלת ניצן יוצר יידרש להבטיח מהירות נסיעה מינימלית של 70 קמ"ש מדי בוקר. הוא לא רואה את האגרה מטפסת ל-75 שקל, ומסביר למה לא נסלל גם נתיב יציאה

ליאור גוטמן 11:4306.01.11

איך מעלימים פקק תנועה שגוזל מדי בוקר 25 דקות מהנהגים שעושים את דרכם לתל אביב - זה האתגר שאיתו יידרש להתמודד ממחר ראש מינהלת הנתיב המהיר ניצן יוצר מדי יום. מחר יפתח נתיב האגרה הראשון בישראל, "הנתיב המהיר", שהוא למעשה מסלול ייעודי הנמתח לאורך 13 ק"מ מנתב"ג ועד למחלף קיבוץ גלויות בכניסה לתל אביב. במינהלת מעריכים את מספר המשתמשים בנתיב המהיר ב־1,600–2,000 משתמשים בשעה.

 

חברת שפיר הנדסה, שהיא היזם בפרויקט, התחייבה בפני המדינה לדאוג לכך שמהירות הנסיעה בנתיב לא תרד מתחת ל־70 קמ"ש, שינוי עצום לעומת שלושת נתיבי התנועה הקיימים בכביש 1 שזכו לכינוי "הפקק של המדינה". מחקר שעשתה חברת נתיבי איילון בנובמבר 2009 מצא כי הפקק גובה 12 ימי עבודה בשנה מהנהגים, שנאלצים לבלות בו כדי להגיע לעבודתם בתל אביב.

 

בניגוד לכבישי האגרה הקיימים, כביש 6 או מנהרות הכרמל, בנתיב המהיר לא יוחל תעריף נסיעה קבוע אלא תעריף משתנה שינוע בין 6 ל־75 שקל, בהתאם לעומס התנועה בנתיב. "אנחנו לא רואים את עצמנו מגיעים למגבלה שהציבה הכנסת, של 75 שקל, אלא לסכומים נמוכים יותר", אמר יוצר בראיון ל"כלכליסט". "השאלה היא כמה אתה מוכן לשלם על חיסכון של פקק בן 25 דקות בבוקר בנתיב הציבורי, לרבות בזבוז הדלק בזמן שהרכב עומד".

 

גובה האגרה יוצר רושם שהנתיב המהיר הוא כביש לעשירים בלבד.

יוצר: "צריך לזכור מה תכלית האגרה. בכביש 6 ובמנהרות הכרמל עלות הנסיעה מכסה את עלות המימון, כשהתחרות בין היזמים היתה על מחיר הנסיעה הכי נמוך. בנתיב המהיר הרציונל הוא אחר. מדובר במערכת ניהול תנועה שהיא סוג של ברז שיבטיח שהנתיב ינוצל ולא ייסתם. רק בעוד כמה ימים נדע לומר כמה אנשים ישלמו בממוצע".

 

אם מהירות הנסיעה תהיה נמוכה מ־70 קמ"ש הנוסעים יקבלו זיכוי?

"אם הזכיין מפר את תנאי הזיכיון אז המדינה יכולה למנוע ממנו חיוב, אבל זה לא אוטומטי. הלקוח יצטרך לפנות לזכיין, שפיר הנדסה, ואם זה לא עוזר אפשר לפנות לחברת כביש חוצה ישראל, שהיא הרשות הממונה ושם יש ועדות ערר. אבל המערכת לא צריכה לחכות שלקוחות יתלוננו, היא מפקחת על עצמה. הלקוחות יכולים לסמוך על הרגולציה שתעבוד".

 

חניון בכניסה לנתיב המהיר חניון בכניסה לנתיב המהיר צילום: רודי אלמוג

 

למה לא נסלל נתיב מהיר גם ביציאה מתל אביב, הרי גם שם יש פקקים?

"הבעיה בכיוון ההפוך הרבה יותר קטנה. בחזרה יש פקק של 10 דקות בממוצע, והוא גם מתחיל בנתיבי איילון. תוספת נתיב באיילון מסובכת יותר מבכביש 1. עם זאת, אנחנו שוקלים פתרון של שימוש בשולי הכביש בשעות העומס לפרק זמן מוגבל. זה קונספט שנבדק וממומש בכמה מקומות באירופה. באירופה זה מוצע בחינם, אבל אנחנו עוד לא יודעים איך זה יהיה אצלנו, מה גם שהתשלום מאפשר לווסת את התנועה. עוד לא ידוע מתי זה יקרה".

 

אתם צופים מספר גבוה של התארגנויות לנסיעה משותפת המזכה בפטור מתשלום לנסיעה בנתיב (קארפולים)?

"כדי שתיווצר נסיעה משותפת אנשים צריכים לגור באותו מקום, לעבוד באותו מקום, לצאת ולחזור מאותו מקום ולהכיר אחד את השני. חניון הנתיב המהיר הוא מקום נפלא להיווצרות קארפולים, ואנחנו מעודדים זאת בהענקת חניה חינם. ובכל זאת, אני מעריך שמספר הקארפולים יהיה נמוך".

 

מה ייחשב ככישלון של הנתיב?

"מהחניון יוצאת מערכת אוטובוסים חינמית שלוקחת אנשים לתוך תל אביב ורמת גן. אני מניח שבהתחלה יהיה לה שימוש נמוך כי מדובר בשינוי בהרגלי הצריכה. אנחנו חוששים שהשימוש באוטובוסים לא יגבר בעתיד, או לחלופין, שהם לא יעמדו בעומס הנוסעים שישארו לחכות ברציף. אם נראה שיפור לאורך זמן נהיה בסדר. המבחן הגדול שלנו יהיה ביום ראשון הקרוב, בפקק הראשון של הבוקר".

 

יש מקום לנתיבים נוספים מסוג זה?

"כל הכניסות לתל אביב בעייתיות, ובכולן יש הצדקה ואפשרות הנדסית לעשות ניהול תנועה. עם זאת, בעתיד יהיה צריך לשאול האם זה הפתרון הנכון או שעדיף ללכת לדור אחר של ניהול תנועה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x