$
בארץ

המפעילים הווירטואליים נשארים וירטואליים

מי שצפה כי חברות הסלולר ינסו לדחות את התחרות מצד המפעילים הווירטואליים ככל האפשר - צדק. החל ממחר יכולים המפעילים לפנות לשר התקשורת כדי לקבוע את התעריפים שישלמו לחברות הסלולר עבור השימוש בתשתיות, אך אפילו הם לא ממהרים

גילעד נס 19:2015.12.10

החלטתה של שופטת בג"ץ מרים נאור לדחות את בקשת חברות הסלולר לצו ביניים שימנע את הפחתת דמי הקישוריות ב־1 בינואר התקבלה כבשורה חיובית לצרכני הטלפוניה הקווית, שישלמו מחירים נמוכים יותר בשיחות לטלפונים ניידים. אולם דווקא בתחום הסלולר, שדמי הקישוריות נחשבים בו לחסם משמעותי לכניסת מתחרים חדשים, ההחלטה אינה מסייעת לפיזור העננה סביב תחילת פעילותם של המפעילים הווירטואליים, שאמורים להישען על התשתיות של חברות הסלולר.

 

שבע חברות קיבלו עד כה רישיון מפעיל וירטואלי ממשרד התקשורת, שיכול להקפיץ את התחרות בשוק הסלולרי, ועוד שבע ממתינות לקבלתו. מחר תפוג התקופה בת חצי השנה שבמהלכה אמורים היו המפעילים הווירטואליים להגיע להסכם שיתוף פעולה עם חברות הסלולר, אולם נכון להיום, התחרות תקועה.

 

 

החברה הראשונה שקיבלה רישיון היתה טלקום 365 - חברה שהקימה קבוצת המשביר לצרכן שבשליטת רמי שביט, ועל פעילות הסלולר שלה ממונה עודד בירגר, ממקימי סלקום ולשעבר בכיר בפלאפון. טלקום 365 קיבלה את רישיונה ב־16 ביוני, ומאותו יום החלו להיספר שישה חודשים שהוקצבו לה כדי לנהל משא ומתן עם חברות הסלולר הגדולות לשימוש ברשתותיהן, בטרם תוכל לפנות לעזרתו של שר התקשורת משה כחלון, שיתערב ויקבע תעריף שישלמו המפעילים לחברות הסלולר. היו מי שצפו כי חברות הסלולר יעדיפו להגיע להסכם עם המפעילים הווירטואליים ולא להסתמך על החלטתו של שר התקשורת, שעלול לקבוע תעריף נמוך יותר ממה שהיו מבקשות. אולם בניגוד להערכות אלה, נראה כי חברות הסלולר מנסות לנצל את כל הזמן שנותר להן כדי לדחות את פתיחת התחרות ככל האפשר.

דודי ויסמן דודי ויסמן צילום: תומריקו

 

תקופה זו מסתיימת, כאמור, מחר. ל"כלכליסט" נודע כי טלקום 365 נמצאת אמנם במגעים מתקדמים יחסית עם שתי חברות - ככל הנראה פלאפון ופרטנר - אולם היא אינה צפויה להגיע להסכמה עמן עד סוף השבוע. לכאורה, החברה יכולה לפנות לשר כחלון כבר בתחילת השבוע הבא ולבקש את התערבותו, אולם היא אינה עתידה לעשות זאת, ותעדיף לנסות ולמצות את המו"מ עם החברות במשך שבועיים נוספים.

 

אף שמועד הפנייה הראשון לשר נגזר מתאריך קבלת הרישיון של כל חברה, טלקום 365 יכולה להרשות לעצמה להמתין עד 22 בינואר - מועד פקיעת התקופה למו"מ של החברה השנייה שקיבלה רישיון מפעיל וירטואלי, היא פרי טלקום. פנייה של כל חברה לשר התקשורת תשפיע על כל המפעילים הווירטואליים בשוק, כיוון שאם יקבע השר תעריף משלו, יהיה זה תעריף מקסימום שיחול על כל המפעילים שטרם הגיעו להסכם עם חברות הסלולר.

 

לכן, אף שטלקום 365 יכולה לנצל את הג'וקר הרגולטורי כבר החל מסוף השבוע הנוכחי, עד 22 בינואר היא יכולה להמשיך ולנהל משא ומתן עם החברות בלי לחשוש שחברה אחרת תפנה לשר, והאחרון יחל בבדיקה שעלולה להניב מחיר אטרקטיבי יותר עבורה מאשר סיכמה עם חברה סלולרית שעמה היא מנהלת כיום משא ומתן.

 

דרכו של רמי לוי עוד ארוכה

 

עוד חברה מצטיירת כמנסה לקדם באינטנסיביות את המהלך הסלולרי שלה מלבד המשביר לצרכן: רמי לוי שיווק השקמה. לוי מנהל משא ומתן עם שלוש החברות הגדולות, וגם בסביבתו מעריכים כי הדרך להסכם עוד רחוקה. את הרישיון שלו קיבל לוי ב־9 בספטמבר, כך שהמועד הראשון שבו יוכל לפנות לעזרת השר (אם לא בוצעה פנייה קודמת) הוא 9 במרץ - מועד מאוחר מדי למי שמתכוון להיכנס לשוק הסלולר במהירות, ונראה כי לוי יעדיף לקבל החלטה על דרכו בשוק הסלולר כבר בחודש הקרוב.

רמי לוי רמי לוי צילום: ענת זכאי טמיר

 

טלקום 365, רמי לוי ושלושה מפעילים נוספים - הום סנטר, שקיבלה רישיון ומנהלת מגעים עם חברות הסלולר, ואלון סלולר וא. כרמל מקבוצת ברימאג שעדיין לא קיבלו רישיון - מגיעים מגובים ברשת קמעונאית שיכולה לעזור להם בהפצת המוצר.

 

לפי גישת המפעילים הללו, פעילות הסלולר מרחיבה פעילות קיימת בתחום הקמעונאות. לכן, לא רק שהפעילות הקיימת יכולה לתמוך בפעילות הסלולר מבחינת ערוצי שיווק, שטחי מדף ומתן הטבות בדמות מוצרים אחרים של החברה, אלא שגם אם לא תתגשם תוכניתם של המפעילים הווירטואליים להיכנס לשוק הסלולר, או שתדרוש השקעה כספית גדולה יותר - יש להן על מה להישען.

 

כל החברות האחרות הן חברות הנכנסות לראשונה לתחום התקשורת, או מנסות להרחיב פעילות תקשורת קיימת גם לעולם הסלולר, אך בכל מקרה, אין להן מערך קמעונאי קיים.

 

התעריף לא יתקבל במהירות רבה כל כך גם לאחר שאחת החברות תפנה לשר: לשר התקשורת מוקצבים שלושה חודשים לקביעת התעריף, שהוא למעשה סדרה של תעריפים - מחיר מקסימלי לדקה שישלם המפעיל הווירטואלי לחברת הסלולר, מחיר מקסימלי למגה־ביט של תעבורת אינטרנט, מחיר מקסימלי להודעת SMS וכדומה.

 

מה יהיה גורל הלקוחות?

 

ואולם, גם כשהתעריפים ייקבעו, הם לא בהכרח ייושמו בפועל כלשונם. חלק מהמפעילים הווירטואליים נדרשים להסתמך על חברות הסלולר בצורה מהותית יותר מבחינה תפעולית מהמפעילים האחרים, כיוון שהם אינם מחזיקים בתשתית תקשורת כלשהי בדמות שרתים ומתגים, ולפיכך יגלמו במחירים שישלמו לחברות הסלולר גם את השימוש בתשתיות נוספות של החברה. מפעילים אחרים כבר בנו מערך מחשוב ותקשורת, שאמנם אינו יכול להתחרות במערכים של החברות הגדולות, אך מספיק כדי לשרת את עשרות אלפי לקוחות הסלולר שמקווה כל מפעיל לגייס בשנה הראשונה לפעילותו, ולכן הם אמורים לשלם פחות מהמפעילים חסרי התשתית.

 

חלק מהמפעילים הווירטואליים מנסים לגבש מודל מותנה עם חברות הסלולר - הגעה להסכם שתעריפיו אינם הנוחים ביותר עבור המפעיל הווירטואלי, אך הם יאפשרו לו להתחיל בהכנות לכניסה לשוק במטרה לקבל יתרון מהירות יחסי. במקביל, המפעילים הווירטואליים מבקשים לנסח את ההסכם כך שיכיל אפשרות לשינוי התעריף, אם שר התקשורת יקבע תעריף נמוך יותר. ככל הנראה, לא צפויות חברות הסלולר להסכים לניסוח שכזה.

 

נושא נוסף הרלבנטי בהסתכלות עתידית הוא גורל הלקוחות של המפעיל הווירטואלי, בעת שהמפעיל מחסל את פעילותו. חברה סלולרית שתוכל לכפות על המפעיל הווירטואלי שתארח להעביר לרשותה את הלקוחות שיזנח ללא תשלום, או בתשלום שיסוכם בין הצדדים - תוכל לחסוך הוצאות שהיו נדרשות לגייס את המנויים הללו.

 

עם זאת, יש לזכור כי לרוב נדרש אישור בית משפט להעברת כמות גדולה של מנויים מחברה לחברה, גם אם קיימת הסכמה בין החברות.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x