מבקר המדינה: עיריית ירושלים לא פעלה לאכיפת עבירות בנייה
בבאר שבע מצא המבקר שיבושים בפעילות ועדת המכרזים; בין השאר, נכחו בדיונים אנשים שאינם נמנים על חבריה
עיריית ירושלים לא פעלה לאכיפת עבירות בנייה במתחם גן המלך, ובשטח צצו לאורך השנים עשרות מבנים בלתי חוקיים, רובם שימשו למגורים. כך עולה מדו"ח מבקר המדינה. מדובר במתחם ששטחו 45 דונם, הנמצא כחצי ק"מ דרומית לעיר העתיקה בירושלים והיה מוקד לעימות וחיכוך בין התושבים.
ההליכים המשפטיים שננקטו נגד עוברי העבירות החלו לפני יותר משש שנים, אך "רובם טרם הגיעו למיצוי", לשון הדו”ח. עוד נקבע בדו"ח כי צווי הריסה שניתנו כמעט ולא בוצעו.
בנוסף, הוועדה המחוזית ורשות העתיקות לא הפעילו את סמכותיהן לאכיפת החוק במתחם, ולא הטילו את הגבלות הבנייה שאמורות לחול בגין הערך הארכיאלוגי שמיוחס לאזור. באפריל 2009 נמצאו במתחם כ-130 מבנים לא חוקיים. “על העירייה, בשיתוף משרדי הממשלה, לבחון את סוגיית הבנייה הבלתי חוקית בעיר ולגבש מדיניות סדורה", כותב המבקר. "לתופעה זו עלולה להיות השפעות שלילות על שמירת ערכי נוף וסביבה".
אור יהודה: רשלנות בהליך התקשרות עם קבלן
המבקר מצא שיבושים ורשלנות בהליך התקשרות עיריית אור יהודה עם קבלן לפינוי גזם וגרוטאות בדצמבר 2008. לדברי המבקר, אומדן העירייה למכרז לא היה מפורט כנדרש, ונעשה ללא תחשיב. בנוסף, במשרדי העירייה לא נמצא אף מסמך המפרט את האופן בו התבצע חישוב האומדן.
מעבר לכך, ועדת המכרזים לא בדקה את תיק הקבלן בעיריה - אף שהצטברו בו, לדברי המבקר, תלונות על טיב עבודתו, חלקן מטעם העירייה עצמה. בנוסף, העירייה חטאה בתפקידה ולא מנעה מהקבלן להעסיק "חברה בבעלות קרוב משפחתו כקבלן משנה לביצוע העבודות, ללא הסכמתה”.
אחת התוצאות של ההליך הפגום, לפי המבקר, הובילה לכך שתושבים התלוננו במוקד העירייה על אי פינוי גזם וגרוטאות, לעתים במשך חודשים. “בשל מחדליה קיבלה העירייה מהקבלן שירות ברמה שאינה תואמת את דרישות המכרז", קובע המבקר.
באר שבע: מה קורה בוועדת המכרזים?
המבקר בחן כ-60 התקשרויות של עיריית באר שבע באמצעות מכרזים בשנים 2006-2008, בהן כיהן יעקב טרנר כראש עיר. המבקר מצא שיבושים בפעולת הוועדה, שאישרה מכרזים בהיקפים של עד 20 מיליון שקל. בין הליקויים: חברי הוועדה נוהגים להיעדר תדיר מישיבות הוועדה, ובוועדה נוכחים אנשים שאינם חבריה כמו מנהלי מחלקות וחברי מועצה. “נוכחותם", מבהיר המבקר, "עלולה להוות גורם המשפיע על עצמאות שיקול הדעת של חברי הוועדה". כמו כן, החלטת המועצה לקיים ישיבות של ועדת המכרזים בהרכב חסר עם שני חברים בלבד, “אינה ראויה", לדברי המבקר.
הביקורת אף העלתה כי בהכנת המכרזים נעדרת הקפדה על שמירת זכויות עובדי ספקי השירותים, וכי לרוב התקבלו בין 0 ל-2 הצעות בלבד למכרז. מיעוט ההצעות, לדברי הדו"ח, עשוי לנבוע מכשלים בהכנת המכרז.
הדו"ח גם קובע כי הוועדה מקבלת החלטות המנוגדות לעתים להמלצות לשכת הייעוץ המשפטי של העירייה. החלטות אחרות מתקבלות ללא מסמכים מהותיים אותם דרש המכרז.
כך למשל מצא המבקר שבמכרז להסעות תלמידים מ-2008 הוסיפה העירייה תנאי בניגוד לעמדת משרד הפנים; כמו כן נבחרה הצעה גבוהה מהתקרה שנקבעה, ובניגוד לעמדת הגזבר והיועץ המשפטי.
"הליקויים מעלים חשש להעדפה פסולה", כתב המבקר. “על ועדת המכרזים וראש העיר להקפיד על כך שהחלטותיהם יתאמו את הדין, ולתת משקל מכריע להמלצות הגזבר והיועץ המשפטי".


