שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

גורמים באוצר: "זכיינית הרכבת הקלה בת"א התנהגה בחוסר תום לב"

במשרד אמרו כי MTS ידעה לכאורה מראש שאינה יכולה לבצע את הפרויקט אולם ניגשה לשיחות כדי ליצור מראית עין של התקדמות; בכיר ב-MTS: "נלך לבוררות והיא תאפס את שני הצדדים"

ליאור גוטמן 23:2221.08.10

מלחמת ההאשמות בין משרד האוצר לבין חברת MTS, זכיינית הרכבת הקלה בתל אביב, נמשכה לאורך כל סוף השבוע האחרון. זאת, בעקבות הודעת שר האוצר יובל שטייניץ מיום חמישי בערב, כי "התקבלה החלטה ברורה שיש לבצע את פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב ללא החברה שזכתה בעבר במכרז. אני משוכנע

שההחלטה הזו תביא סוף לסחבת בביצוע הפרויקט החשוב, והמדינה תוכל להביאו לכלל ביצוע במהירות האפשרית בדרך חלופית ובטוחה".

 

ביום חמישי האחרון הגישה MTS מכתב מפורט שם נסקר הפרויקט על גלגוליו, כאשר השורה התחתונה שלו היא שההצעה הכספית האחרונה שהוגשה למדינה, עם תום מרתון השיחות בין הצדדים בסוף יולי, לא תשתנה. מכתב נוסף שהוגש ביום חמישי האחרון הוא הכרזה של MTS על מחלוקת בינה לבין המדינה, מה שמחייב את האוצר לנסות לפתור את המחלוקת בתוך עשרה ימי עבודה החל מהיום. אם הצדדים שוב לא ימצאו פתרון, הנושא יתגלגל לפתחם של הבוררים, בועז אוקון מצד המדינה ועו"ד אלי זוהר מצד הזכיינית, שאליהם יצטרף גורם שלישי כדי שההחלטות שם יתקבלו בדעת רוב.

 

מבדיקת "כלכליסט" עולה שבחודשים האחרונים הצטמצמו הפערים בין האוצר לזכיינית מ־100 ל־40 מיליון יורו בלבד. בסוף השבוע טענו באוצר ש־MTS התנהגה בחוסר תום לב, כשלכאורה ידעה מראש שאינה יכולה לבצע את הפרויקט אולם ניגשה לשיחות כדי ליצור מראית עין של התקדמות.

 

מנגד, גורמים ב־MTS כינו את הודעת האוצר "משעשעת", ואמרו כי מי שיודע כיצד פועלת MTS, המורכבת מחמש חברות שלכל אחת מהן אחזקה שווה בה, מבין שכל ההחלטות מתקבלות בהצבעה. "התחלנו עם פרויקט אקוויטי ששוויו 120 מיליון יורו וסיימנו עם השקעה של 270 מיליון יורו. הורדנו את התשואה על ההשקעה שלנו (IRR) מ־13% ל־7%", אמר בכיר ב־MTS. "גם למדינה היו בקשות שונות כמו להזיז ולהנמיך תחנות תחנה ברחובות קרליבך ושאול המלך כי קו רכבת אחר אמור לעבור שם. כולם היו תמימי דעים שההצעה האחרונה שהגשנו היא הכי רחוק שניתן ללכת".

 

הבכיר הוסיף כי "ההערכה היא שהמדינה אולי תאיים בחילוט ערבויות אולם לא תבצע אותו בפועל. נלך לבוררות והיא תאפס את שני הצדדים".

 

במקביל לסיום ההתקשרות עם MTS תגיש המדינה בקרוב הצעת מחליטים לביצוע קו הרכבת הנוכחי (הקו האדום, מפתח תקווה דרך תל אביב עד בת ים) בעלות של כ־11 מיליארד שקל. לפי ההערכות, הצעה זו תכלול הקמה של שני קווי רכבת נוספים: הקו הירוק, שמתחיל בראשון לציון וחולון, עובר דרך תל אביב ומסתיים בהרצליה, והקו הסגול, שמחבר בין יהוד למרכז תל אביב. הקו הירוק כבר נמצא בהליכי תכנון מתקדמים על ידי חברת נ.ת.ע, והוא אמור לצאת למכרז עד סוף השנה הנוכחית. עלות שלושת הקווים נאמדת ב־20 מיליארד שקל. שלושת הקווים יופעלו, ככל הנראה, בידי גורם חיצוני לתקופה של עד שבע שנים, כך שניתן יהיה להחליף אותו במידת הצורך ולהפקיד את ההפעלה בידי גורם אחד, שירכז גם את הטיפול בשאר המסילות שאמורות להיבנות (קו כחול, קו צהוב ועוד). 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x