$
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט" - תקדים: התעשייה האווירית תפטר 100 עובדים קבועים

לראשונה בתולדות התעשייה האווירית חתמו ועד העובדים וההנהלה על הסכם לפיטורי עובדים קבועים "לשם הבטחת הרווחיות"

נעמה סיקולר 06:5208.08.10

לראשונה בתולדות התעשייה האווירית תוכל ההנהלה לפטר עובדים קבועים, כך נודע ל"כלכליסט". הסכם עם ועד העובדים שנחתם לאחרונה קובע כי ההנהלה תוכל לפטר עד כ־100 עובדים קבועים עד סוף השנה, וכי הפיטורים הם הכרחיים לשם הבטחת רווחיות החברה בכלל ושתי החטיבות המפסידות בפרט. מרבית המפוטרים יגיעו מחטיבות כלי הטיס האזרחיים ובדק מטוסים, שאחראית להסבת מטוסי נוסעים למטוסי מטען.

 

התעשייה האווירית מעסיקה כ־17 אלף עובדים, מהם כ־12 אלף עובדים קבועים. אמנם, בהסכם מצוין כי אף שוועד העובדים מסכים לפיטורי העובדים הקבועים, צעד זה לא יהווה תקדים, עם זאת, סביר כי ההסכמה שניתנה פותחת פתח לפיטורים נוספים בעתיד של עובדים קבועים.

 

 צילום: תעשייהאווירית לישראל

 

התעשייה האווירית מייצרת שני מטוסי מנהלים מגודל בינוני, G-150 ו־G-200, שפותחו ומיוצרים בישראל. לאחרונה היא גם השלימה פיתוח של מטוס מנהלים גדול יותר מדגם G-250. החרפת המשבר הכלכלי העולמי גרמה לירידה מהותית בהיקף פעילות תעשיית התעופה האזרחית ולירידה במחירי המכירה של מטוסי המנהלים החל מהמחצית השנייה של 2008.

 

התעשייה האווירית סבלה מביטולים משמעותיים של הזמנות, ועל פי הערכותיה רק 40% מקווי הייצור שלה נוצלו במהלך 2009. היא ניסתה להתמודד עם הירידה באמצעות הסטת עובדים לקווי ייצור אחרים ופיטורי עובדים זמניים, אולם לאחר שהמשבר נמשך גם לתוך המחצית הראשונה של 2010 החליטה לפעול לפיטורי עובדים קבועים. במקביל ממשיכה החברה בניסיונות להאיץ את קצב הפרישה המוקדמת של עובדיה.

 

עובד המועמד לפיטורים יהיה כזה שלא מתפקד כראוי למרות שיש לו תעסוקה או עובד שאין לו תעסוקה ואי־אפשר למצוא לו תעסוקה אחרת. העובדים שייכנסו לרשימת המועמדים לפיטורים יקבלו זימון לשימוע והוועד יכול לנהל משא ומתן על זהות המפוטרים. עובדים ששמם הוכנס ברשימה יוכלו לבקש לפנות לבורר, אך במקרה זה יופחתו כספי הפרישה שמגיעים להם. ה"קנס" הוא בסכום של 114% מהשכר ותוספת אחזקת רכב.עובד שיסכים לפיטורים יקבל קצבה חודשית של 2% מהשכר לכל שנת עבודה או עד 70% מהשכר לפי היקף המשרה עד לגיל הפרישה, אז יהיה זכאי לקצבה מקרן הפנסיה. כמו כן יקבל כל מפוטר מענק כספי של 10% מסכום פיצויי הפיטורים ומענק נוסף של שש פעמים 114% מהשכר הקובע ואחזקת רכב.

 

בקרב עובדי החברה שררה התמרמרות קשה כאשר נודע להם על המהלך וחלקם אמרו ל"כלכליסט": "קל מאוד לפטר עובדים ותיקים שעובדים פחות, אבל האשמה היא לא בהם, אלא במנהלים ובאנשי השיווק שלא מביאים חוזים. מי שמשלם את המחיר אלה העובדים הפשוטים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x