$
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט" - "בלי העדפה ברמזורים גם הרכבת בירושלים תיהפך לאוטובוס"

כך טוען אבי אודוין, מהנדס מומחה ששכרה המדינה כדי לנתח את הכשלים האפשריים בהפעלת הרכבת הקלה בירושלים. משרד האוצר: "הנחיות הרמזור שנתנו לזכיין תואמות את חוזה הזיכיון"

ליאור גוטמן 07:0103.08.10

"טיעוני המדינה עומדים בניגוד לתכלית הפרויקט, והם מגדילים בצורה מהותית ושלא לצורך את סיכוני המדינה בנזקים גדולים ומיותרים תוך הפיכת הרכבת הקלה לסוג של אוטובוס גדול שאינו נהנה מהעדפה ברמזורים" - כך פוסק אבי אודוין, מהנדס מומחה ששכרה המדינה כדי להביע דעה בקשר לכשלים האפשריים

שיהיו בהפעלת הרכבת הקלה בירושלים.

 

הדברים נכתבו בחוות דעת שהעביר אודוין בסוף השבוע האחרון לצוות הבוררים, השופט (בדימ') בועז אוקון ועו"ד דוב ויסגלס, שמונו כדי לגשר על המחלוקות בין חברת סיטיפס, זכיינית הפרויקט, לבין המדינה. בפברואר האחרון הצביע אודוין על כשלים בהעברת סמכויות התכנון והעבודה שגרמו לזכיינית להתחיל חלק מהבנייה באיחור, מהלך שהוביל לתשלום פיצויים מצד המדינה בהיקף של 170 מיליון שקל.

 

מבדיקת "כלכליסט" עולה שבששת החודשים האחרונים עמלו נציגי חברת סיטיפס והמדינה על בניית תוכנית הנדסית טכנית למערך הרמזורים בעיר הבירה, שמטרתה לתת עדיפות מוחלטת לרכבת הקלה על פני התחבורה הציבורית הרגילה.

 

עם זאת, לתדהמת גורמים בסיטיפס, לאחרונה דרשה המדינה לתת עדיפות לתחבורה העירונית הרגילה על פני הרכבת במקרים של פקקי תנועה או מכשולים שדורשים מעבר מכוניות. אחד התנאים שדרשה המדינה קובע שאור ירוק לרכבת של מעל ל־28 שניות פוגע בתנועת שאר כלי הרכב, ולכן יש לעצור את מעבר הרכבת.

 

מאחר שהרכבת נעה על מסילה והיא אינה יכולה לפנות לרחוב צדדי כדי לעקוף מכשול פיזי או פקק תנועה, נגזר עליה לעמוד עד שהרשויות המקומיות יטפלו בפקקי התנועה. כשפנו נציגי סיטיפס בטענות למדינה על שינוי תנאי הזיכיון, הגיבה המדינה שמדובר בהבהרות לחוזה בין הצדדים.

 

"לדעתי יש לקבל את טענת הזכיין כי 'ההבהרות' הנן בעצם הנחיות חדשות שעלולות לגרום עיכוב בנתיב הקריטי של הפרויקט ולנזקים לזכיין", קובע אודוין, ומסביר שאם המדינה רוצה לשנות את תנאי ההפעלה עליה להודיע על כך בכתב. ממשרד האוצר נמסר בתגובה ש"להבנתנו, הנחיות הרמזור שנתנו לזכיין תואמות את חוזה הזיכיון".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x