$
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט": משרד התחבורה מתעקש על רכבת לאילת - הפעם ב-BOT

המשרד יפרסם בשבועות הקרובים RFI - הזמנה לחברות למסור מידע על יכולתן לבנות מסילה לאילת. המטרה: הפעלת לחץ על האוצר לאישור הקו

ליאור גוטמן 07:1910.05.10

משרד התחבורה יוציא בשבועות הקרובים בקשה לקבלת הצעות (Request For Information) לבניית מסילת רכבת עד לעיר אילת. ל"כלכליסט" נודע כי החלטה בעניין התקבלה לפני ימים אחדים על ידי שר התחבורה, ישראל כץ, בישיבה שקיים עם בכירים במשרדו. ההליך אינו מחייב את המדינה, ומטרתו להציג תמונה מלאה ככל האפשר של החברות המעוניינות ומסוגלות לעמוד בבניית הקו.

 

הפעם האחרונה שבה נדון הנושא היתה בפברואר, אז הציגו רה"מ בנימין נתניהו וכץ את תוכנית נתיבי ישראל, שבמסגרתה ביקשו בין השאר להקים מסילה לאילת שתקצר את זמן הנסיעה לעיר מתל אביב ללא יותר משעתיים וחצי. התוכנית נפלה בלחץ האוצר. מקורבים לפרויקט מסבירים שכץ מאמין שפרסום RFI וקבלת הצעות יקלו על קברניטי המדינה לקבל החלטה בנושא, במיוחד כאשר מסילת הרכבת שתוקם תוכל בשינויים מבניים גם להסיע מטענים מנמל אילת החדש לנמל אשדוד. משרד התחבורה כבר החל בתכנון הקו, שישתרע לאורך כ־260 ק"מ ועלותו צפויה להגיע לכ־6.5 מיליארד שקל.

 

 

בכוונת המשרד להביא את החומרים שיתגבשו לעיון רה"מ נתניהו ושר האוצר יובל שטייניץ, כדי לקבל החלטות לגבי ההמשך. ההערכות הן שכץ תומך בהקמת הקו באמצעות מכרז בשיטת ה־BOT, שבמסגרתו יקימו גורמים פרטיים את המסילה, יפעילו אותה כ־30 שנים, ואז יעבירו אותה למדינה.

 

משרד התחבורה יבקש הצעות לשלושה תוואים. הראשון ימשיך את התוואי הקיים מתל אביב לבאר שבע עד נחל צין ומשם לאילת. השני ימשיך את המסילה המתוכננת לקום בעיר הבה"דים בצומת הנגב דרך מצפה רמון ומשם לאילת. החלופה השלישית עוברת בצומת הנגב דרך ירוחם, דימונה ועד לאילת. קו המסילה הדרומי ביותר כיום נעצר בדימונה. מקורבים לפרויקט מעריכים כי כץ יתמוך בתוואי הראשון, כיוון שהאחרים מחייבים קידוח מנהרות ארוכות, מהלך שעלול לייקר את עלות הבנייה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x