$
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט": עלות סל התקשורת בישראל נמוכה מהממוצע העולמי

פרק חסוי בדו"ח ארגון התקשורת של האו"ם שהגיע לידי "כלכליסט" קובע: סל התקשורת הישראלי זול, במקום ה־16 מתוך 161 מדינות. גם תעריפי הסלולר בישראל נמוכים מהממוצע, בניגוד לטענות משרדי התקשורת והאוצר שסיפקו לאו"ם את הנתונים

גילעד נס 07:0426.04.10

טענה מקובלת היא שמחירי התקשורת בישראל גבוהים מעל למקובל בעולם, כאשר עיקר האש מופנית לחברות הסלולר, שמציגות רווחים עצומים מדי שנה. הציבור מלין על המחירים גבוהים, ומקבל רוח גבית מהתבטאויות בכירים במשרדי התקשורת והאוצר. שלא במפתיע, חברות הסלולר טוענות כי המחירים דווקא נמוכים בהשוואה בינלאומית.

"כלכליסט" בדק מי מהצדדים צודק באמצעות הסתמכות על גורם ניטרלי. לפני כחודשיים פרסם ארגון התקשורת העולמי דו"ח המציג את ממצאיו לגבי אימוץ טכנולוגיות התקשורת ברחבי העולם, והפער שבין סלי התקשורת הזמינים לאזרחים.

 

הדו"ח שפורסם הציג נתונים חלקיים ובלתי ניתנים להשוואה בין המדינות, אך נתונים מלאים מופיעים בנספח חסוי שהגיע לידי "כלכליסט", ולא צורף לדו"ח המקורי. מעיון בנספח עולה כי לא רק שתעריפי הסלולר בישראל אינם גבוהים, אלא שבמקרים רבים הם אף נמוכים מהמקובל בעולם.

 

גם בתחום הטלפוניה הקווית והאינטרנט רחב הפס נמצאת ישראל בעמדה טובה, אולם קשה להסתמך על נתונים אלו כיוון שהם מתייחסים לחיבור פס רחב מינימלי, ולהשוואה בטלפוניה הקווית בין מדינות שאימצו מודלים של תשלום קבוע ושיחות ללא הגבלה.

 

הפתעה נוספת שעולה מהדו"ח היא שהנתונים שמשמשים את ארגון התקשורת העולמי בחישוביו נמסרו ממשרד התקשורת הישראלי - אותו משרד שנותן רוח גבית למחאה הציבורית באשר לגובה תעריפי הסלולר, אך במקביל יודע בוודאות כי תעריפים אלו דווקא נמוכים או ממוצעים בהשוואה בינלאומית.

 

מקום 16 בהשוואה בינ"ל

 

בארגון התקשורת העולמי השוו בין סלי תקשורת ב־161 מדינות בעולם. תעריף סל התקשורת שאותו בודק הארגון אמור לציין את מידת הנגישות של שירותי תקשורת בסיסיים בכל מדינה, תוך שהתעריף מושווה בין המדינות באמצעות התאמת התוצאות למצב הכלכלי הפרטני בכל מדינה.

 

על פי חישוב זה, מוצג לא רק המחיר האבסולוטי שמשלם הלקוח בערכים דולריים, אלא המחיר גם מחושב מול ההכנסה השנתית הממוצעת לאדם, והתוצאה היא ערך יחסי של תשלום, שאותו ניתן להשוות למדינות נוספות.

 

עיון במסקנות הדו"ח מאפשר לבצע השוואה אמיתית בין תעריפי התקשורת העולמיים, בניגוד לדו"חות דומים של ארגון ה־OECD, המתייחסים למדינות החברות בארגון זה בלבד.

 

על פי נתוני הארגון, תעריפי סל התקשורת ירדו בין 2008 ל־2009 ב־15% בממוצע, כאשר בחלק מהמדינות הלא מפותחות, בעיקר ביבשת אפריקה, נרשמה דווקא עלייה בשיעור של 9%–18% בעלותו של סל התקשורת. ישראל נכללת לראשונה בדו"ח הארגון ב־2009 ולפיכך לא בוצעה השוואה ל־2008.

 

על פי חישובי ארגון התקשורת, עלות סל התקשורת הישראלי, לאחר נרמול התוצאות, עומדת על 0.61 דולרים יחסיים, במקום ה־16 מבין 161 המדינות שנבדקו, כאשר לפניה מדינות כשוויץ, קנדה ושבדיה שבהן המחיר נמוך יותר, והיא מקדימה מדינות כספרד, יפן, איטליה, הולנד וסין.

 

סל התקשורת הזול ביותר מצוי במקאו והונג קונג, הנמצאות תחת שלטון סין, כאשר אחריהן מצויות סינגפור, כווית, לוקסמבורג, ארה"ב, דנמרק, נורבגיה, בריטניה ואיסלנד.

 

 

תעריפי הסלולר ממוצעים

 

חישוב תעריפי התקשורת הסלולרית כולל את עלותן של 25 שיחות בתעריפי שיא ושפל, בתוך ומחוץ לרשת, וליעדים נייחים – בתוכניות Pre-Paid. לסכום זה מתווספת עלותן של 30 הודעות SMS. במדינות שבהן לא מוצע חיוב בשיטת Pre-Paid בוצע החישוב במחירי Post-Paid ואליו הוספו דמי השימוש.

 

על פי מדדי הארגון, שמוצגים בערך יחסי להכנסה הממוצעת, תעריפי הסלולר בישראל יכולים להיחשב כממוצעים לעומת התעריפים באירופה, עם תשלום של 28 סנט יחסי בשעות השיא ו־22 סנט בתוך הרשת, ו־28 סנט מחוץ לרשת בכל הזמנים. לשם השוואה, נורבגיה ואוסטריה מציגות מחירים של 8–10 סנט יחסי לשיחות בתוך הרשת, ואילו בריטניה, שוויץ, פולין, הולנד ובלגיה מציגות מחירים של 30–49 סנט יחסי לשיחות בתוך הרשת.

 

הפרדת התעריפים בין "בתוך הרשת" ומחוצה לה מתבצעת על ידי ארגון התקשורת העולמי כיוון שבמדינות רבות חברות הסלולר לא גובות מחיר קבוע לשיחה בתוך הרשת, אלא מחיר נוסף על שיחה אל מחוץ לרשת. מדובר כמובן ברכיב דמי הקישוריות הידוע, שבישראל כבר מגולם בתעריף הידוע לצרכן, אולם בספרד, ארה"ב ושבדיה, למשל, עדיין מתווסף לחשבון הצרכן רק לאחר קיום השיחה בפועל.

 

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "מחירי הסלולר בישראל סבירים, אך באופן ממוצע. חשוב לציין כי קיים הבדל משמעותי בין המחיר לצרכן הפרטי למחיר לצרכן העסקי. המחירים המוצגים בדו"ח ארגון התקשורת העולמי אינם מבדילים בין לקוחות עסקיים ופרטיים. כמו כן, ראוי לציין כי הישראלים מתאפיינים בהיקף שיחה גדול, ומספר שמציב אותם במקום השלישי בעולם. לפיכך, המשרד מצפה כי תעריפי השיחות יהיו נמוכים עוד יותר. המשרד סבור כי יש מקום לחזק את התחרות בענף הסלולר, והוא מבצע זאת בכמה מישורים, בהם הכנסת מפעילים וירטואליים, פרסום מכרז תדרים לשימוש מפעילים חדשים, הסרת חסמי המעבר בין החברות ועוד".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x