שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט" - כך מקדם ח"כ מאיר שטרית את האינטרס של חברת מובילאיי

יו"ר ועדת הטכנולוגיה של הכנסת מקדם הצעת חוק שתחייב להתקין באוטובוסים ובמשאיות מערכת התרעה מפני תאונות של חברה אחת בלבד - מובילאיי - בעלות של אלפי שקלים ליחידה. אם תתקבל ההצעה, צפויות מובילאיי להרוויח מאות מיליוני שקלים

תומר אביטל 06:5628.03.10

ח"כ מאיר שטרית (קדימה) יזם הצעת חוק המחייבת את כל האוטובוסים והמשאיות להצטייד במערכת של מובילאיי בעלות של אלפי שקלים, שמתריעה בפני הנהגים על סכנות בכביש. הצעת החוק, שהונחה לפני כחודש על שולחן הכנסת, תשלשל לקופת החברה כ־400 מיליון שקל בשנה לפחות.

 

לפני כמה חודשים

ערך ח"כ שטרית, המכהן כיו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת, ישיבה מיוחדת בנושא הטמעת שינויים טכנולוגיים להגברת הבטיחות בכלי הרכב. המשתתפים בישיבה נחשפו לשורת המצאות חדשות לשכלול הבטיחות בכבישים. מנכ"לית חברת אייווקס מורן סיטין הציגה בין השאר את הפיתוח הבטיחותי של חברת מובילאיי, שאותו היא משווקת בישראל. מדובר במערכת קולית וּויזואלית המתריעה בפני הנהגים על סכנות הנשקפות להם במהלך הנסיעה.

 

לובינג יעיל

 

מלבד הנתונים שהציגה החברה לוועדה, היא גם שכרה את שירותיה של חברת לובי, כהן־רימון־כהן, שתקדם את האינטרסים שלה בכנסת. המאמצים נפלו על אוזן קשבת, ושר התחבורה לשעבר וחבר הכנסת בהווה מאיר שטרית יזם הצעת חוק בעניין.

 

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי החוק יחייב התקנה של מערכות התרעה בכל האוטובוסים והמשאיות, ומפורט בהם כי מדובר ב"מערכת מובילאיי - מערכת התראה למניעת תאונות". לפי ההצעה, מי שירכוש את המערכת יקבל זיכוי ממס.

הזכרת שם של חברה ספציפית בהצעת חוק היא דבר חריג ולא מקובל, בייחוד כשמדובר בשוק חדש שבו פועלים שחקנים בודדים. עלות המערכת היא יותר ממאה שקלים בחודש, או כ־5,500 שקל ברכישה חד־פעמית. בכבישי ישראל מתניידים כ־400 אלף משאיות ואוטובוסים, ואם תאושר הצעת החוק, חברת מובילאיי תגזור קופון באדיבות המדינה שהיקפו מאות מיליוני שקלים.

 

יו"ר ארגון חברות ההסעה בישראל, שמריהו ארביסמן, ציין בתגובה כי "הבטיחות היא נר לרגלינו, ואנו תומכים בכל טכנולוגיה שתשפר את הבטיחות, בפרט במערכת הנידונה. יחד עם זאת איננו יכולים לשאת בעלויות לבד ואנו דורשים שהמדינה תשתתף במימון. לא הוכיחו לנו שההתקן הזה אכן מונע סיכון, ולמעשה, אלפי שקלים יכולים לרדת לטמיון. העניין חייב להיבדק על ידי ועדת מומחים רצינית ולא על ידי חבר כנסת, אחרת ניאלץ לעתור לבג"ץ ולמנוע את זה. לא ייתכן שבכל שני או חמישי חבר כנסת זה או אחר יחליט לכפות עלינו להתקין מוצר כלשהו".

 

ח"כ שטרית אמר כי "כל מה שיכול למנוע תאונות, שווה שישקיעו בו כסף. אין סיבה שיהיו מערכות שעוזרות לנהג רק במכוניות יוקרה. כשר התחבורה, תמכתי ביוזמות למתן פטור ממס לאמצעי בטיחות, ואני מקווה שהשר יתמוך בהצעה הנוכחית".

 

"שיהיו בריאים ושירוויחו"

 

ח"כ שטרית גאה בעובדה כי ציין את שם החברה בהצעת החוק שהוא מקדם. לדבריו, "מובילאיי הוא המוצר הטוב ביותר בעולם בתחומו, וזו המצאה ישראלית. שיהיו בריאים ושירוויחו הרבה כסף. אפילו אם המתקן עולה 1,000 דולר, תאונות הדרכים עולות לנו כ־12 מיליארד שקל בשנה. כל נפש שתינצל היא חיסכון בחיי אדם ובכסף רב. עיני לא צרה, ומצדי שמובילאיי ירוויחו מזה".

 

מחברת אייווקס, משווקת המערכת בישראל, נמסר בתגובה: "אנו לא מגיבים, כי שמה של מובילאיי מופיע בהצעה ולא שמנו. יחד עם זאת מדובר במערכת מצילת חיים שלקוחות רבים בעלי רכב כבד כבר מכירים ביתרונותיה והתקינו אותה. בהן חברת מטרופולין, חברת קווים וצה"ל ומשרד הביטחון אשר ציידו את כל המשאיות של האגף הלוגיסטיקה במערכת לאחר בדיקה קפדנית". 

 

מחברת מובילאיי נמסר: "אנו תומכים בקביעת מדיניות של התקנות מערכת ההתרעה בכלי רכב, כל עוד היא מלווה בתמריצים שימנעו נטל על האזרחים. אין ספק שהמערכת של מובילאיי מוסיפה לבטיחות הנהג".

 

ח"כים נוספים בשירות החברות הפרטיות

 

גם חברי הכנסת ישראל חסון (קדימה) ומשה מוץ מטלון (ישראל ביתנו) יזמו הצעת חוק דומה לפני כמה חודשים. בהצעת החוק שלהם אמנם לא צוין שמה של מובילאיי, אך היא ביקשה לחייב התקנת מערכת אלקטרונית שתיתן חיווי על סטייה מנתיב ואי שמירת מרחק - מערכת שמובילאיי היא ככל הנראה היצרנית היחידה שלה. הצעת החוק, אגב, נפסלה על ידי ועדת השרים לענייני חקיקה.

 

בתוך כך, בשבוע שעבר הגישו חברי הכנסת אורי מקלב ומשה גפני (יהדות התורה) הצעת חוק שתחייב התקנת מערכת חיישני בטיחות בכלי רכב. המערכת, שאותה ייאלצו להכניס בכל כלי רכב שיעלה על הכביש ב־2011, תתריע בעת נסיעה לאחור על קרבה לעצמים. בניגוד למערכת של מובילאיי, במקרה זה יש כמה יצרנים שיגזרו בזכות החוק קופונים שמנים.

 

אגב לא תמיד צריך לציין שם של יצרן ספציפי כדי להיטיב עמו. הסיפור הבא ימחיש זאת: ב־2006 חוקקה הכנסת את הצעת החוק של ח"כ גלעד ארדן, הכופה על בעלי רכב להחזיק ברכבם אפוד זוהר. את הצעת החוק יזמה חברת 3M, היצרנית היחידה של אפודים זוהרים בישראל. 3M שכרה את גלעד יחסי ממשל ולובי שקידמה עבורה את הצעת החוק. הקמפיין במשכן הכנסת הצליח, וח"כ ארדן העביר את החוק שחייב את נהגי ישראל לרכוש את המוצר, ו־3m העשירה את קופתה במיליוני שקלים.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x