$
בארץ

עכשיו זה רשמי: נשלל זיכיונה של שפיר הנדסה לכביש 531

משרדי האוצר והתחבורה לחברה: "לנוכח הפרותיכם היסודיות של חוזה הזיכיון ושל המתווה שהוסכם בין הזכיין לבין הרשות הממונה, החליטה הרשות על ביטול חוזה הזיכיון עמכם". לחברה חולטו בנוסף 35 מיליון שקלים

ליאור גוטמן 13:4210.02.10

מדינת ישראל ביטלה היום (ד') סופית את זיכיונה של חברת שפיר הנדסה בפרויקט סלילת כביש 531: במכתב שנשלח לזכיינית לפני שעה קלה, הודיעו לה משרדי האוצר והתחבורה, כי "לנוכח הפרותיכם היסודיות, החוזרות והנשנות, של חוזה הזיכיון ושל המתווה שהוסכם בין הזכיין לבין הרשות הממונה, החליטה

הרשות על ביטול חוזה הזיכיון עמכם".

 

כצעד משלים למכתב חילטה המדינה את ערבויותיה של חברת שפיר הנדסה – כ-35 מיליון שקל. על המכתב חתומים סגן החשב הכללי, אבי דור, וסמנכ"ל בכיר לתאום ותשתיות במשרד התחבורה, יצחק זוכמן. כפי שנחשף ב"כלכליסט", היה אמור להיערך שימוע בין הצדדים, אולם המדינה בחרה בצעד קיצוני זה לאחר שנציגי שפיר הנדסה בחרו שלא להגיע לדיון.

 

מדובר בצעד נדיר של המדינה, שעשוי להשליך גם על פרויקטים אחרים שלא מתקדמים בהם שותף המגזר הציבורי. גורם בכיר שמקורב לנושא מסביר שהצעד ננקט גם למען "יראו ויראו" שאר הזכיינים שחושבים שלא לעמוד במתווה עליו הם חתמו מול המדינה. "הכי קל לתת מחיר רצפה לפרויקט ואז לנסות למרוח אותו. הפעם זה לא עבד", מסביר הגורם.

 

מי יחבר את ערי השרון?

 

כביש 531 אמור להיסלל באזור השרון ולחבר בין רעננה, כפר סבא והרצליה בואכה כביש 6. הפרויקט כולל סלילת המשך של נתיבי איילון (כביש 20), חיבור של כביש החוף (כביש מס' 2) לכביש חוצה ישראל (כביש מס' 6) וסלילת מסילת רכבת במרכז התוואי. לפי התוכנית המקורית, הפרויקט אמור להסתיים בסוף שנת 2012. עלות הסלילה נאמדת ב-2.4 מיליארד שקל.

 

לפני כחודש הזהירה המדינה את שפיר על כוונתה לבטל את הזיכיון, לאור כשלונה של לכאורה של שפיר להשיג את מקורות המימון לפרויקט ולהתחיל בסלילתו. תגובתה של שפיר היתה חריפה, וכללה האשמות בדבר התנהלות בתום לב של המדינה וגרירת רגליים בניסיון לסייע לזכיין.

 

כעת עומדות בפני המדינה מספר אפשרויות, לרבות יציאה למכרז חדש, מהלך שעלול לדחות את סלילת הכביש במספר שנים. או להעביר את הזיכיון לחברה שהגיעה למקום השני במכרז – דניה סיבוס. יצוין שהצעתה של דניה סיבוס יקרה מזו של שפיר ב-400 מיליון שקל, אולם על רקע כשלון המגעים מול שפיר מנהלת המדינה מנהלת מגעים שקטים עם דניה סיבוס כאשר זו מצידה האריכה ערבויותיה מול המדינה.

 

באופן אירוני, מדינת ישראל מקיימת בימים אלו בוררות מול שפיר הנדסה בפרויקט אחר – הנתיב המהיר בכניסה לתל אביב. השופט זיילר, שנקבע כבורר בין הצדדים, יזמן את הצדדים למסירת דעתו בין מאי לספטמבר הקרוב. גורמים באוצר מוסרים שאין קשר בין הפרויקטים, מה גם ששפיר הנדסה היא משמשת גם כזכיינית פרויקט כביש עוקף קריות.

 

שפיר: "מועד הסגירה הפיננסית - ה-20 במאי"

 

משפיר נמסר בתגובה: "לצערנו, המדינה חזרה בה מהמתווה שעליו סוכם לגבי פרויקט 531. שפיר רואה את המכתב שנשלח היום מטעם המדינה (שהגיע למערכות העיתונים עוד לפני שהתקבל בשפיר), כחלק מן המגעים בין הצדדים, ומשא ומתן מתנהל על השולחן ולא על-גבי העיתון. בכל מקרה, יוזכר כי מועד הסגירה הפיננסית לפרויקט הוא ב-20 במאי, לכן לא נותר לשפיר אלא לתהות על המכתב שנשלח מאת המדינה, שמתבסס על הנחה עתידית, ולא על מציאות קונקרטית"

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x