$
בארץ

תוכנית נתיבי ישראל של נתניהו וכץ תוגש לאישור הממשלה ב-21 בפברואר

התוכנית השאפתנית היא להשקיע יותר מ-50 מיליארד שקל בפיתוח מסילות הרכבת והכבישים המהירים לאורכה ולרוחבה של המדינה.המטרה: לחבר את הפריפריה למרכז

ליאור גוטמן 15:4808.02.10

תוכניתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ לרשת את מדינת ישראל במערכת כבישים ורכבות במטרה לחבר את הצפון והנגב למרכז, תובא לאישור הממשלה ב-21 בפברואר – כך הודיע היום (ב') משרד ראש הממשלה.

 

התוכנית, שזכתה לכינוי נתיבי ישראל, מתעדת השקעה של יותר מ-50 מיליארד שקל בפיתוח מסילות הרכבת והכבישים המהירים לאורכה ורוחבה של המדינה. היום (ב') הציג נתניהו את התוכנית בפני השרים, ופרט את מטרותיה העיקריות: הגדלת מספר התושבים בגליל ובנגב בכ-20%; השוואת רמת החיים בקצוות המדינה לזו שמקובלת במרכז הארץ והורדת שיעור האבטלה במקומות אלו לרמה של כ-5%. התוכנית מחולקת למספר תתי תחומים עליהם יופקדו גופי הסמך של משרד התחבורה: רכבת ישראל, החברה הלאומית לדרכים (מע"צ לשעבר) וחוצה ישראל.

  

מתל אביב לצפון בשעתיים

  

על פי התוכנית המתגבשת, אזרחי צפון ישראל יוכלו להגיע למרכז הארץ בשעתיים ולחיפה בשעה אחת. דרכי הביצוע כוללים בין השאר הצבת מסילות רכבת בין עכו לכרמיאל; מסילה שתחבר בין חדרה-עפולה-חיפה ובית שאן (רכבת העמק); מסילה בין חדרה-טבריה בואכה קריית שמונה ושדרוג קו תל אביב-נתניה-חיפה.

 

קבלני הביצוע עבור פרויקטים אלו יהיו החברה הלאומית לדרכים וחברת חוצה ישראל. בתחום הכבישים מתוכנן המשך סלילת כביש 6 עד קיבוץ כברי, כמו גם פיצול לכיוון קריית שמונה ונהרייה. דרומה משם תשדרג המדינה את כבישים 65 (צומת גולני קדרים), כביש 71 (עפולה מעבר שיח חוסיין) ו85 (עכו-עמיעד).

 

בדרום הארץ מתוכננת מסילת רכבת בין נחל צין לאילת כמו גם חיבור צומת הנגב שם אמורה לקום ב2013 קריית ההדרכה של צה"ל (עיר הבה"דים). בנוסף מתוכנן שדרוג כביש 31 (להבים-ערד), שדרוג כביש 7 (אשדוד-כנות) ושדרוג כביש 40 (עוקף באר שבע).

 

האוצר מציע השקעות אחרות

  

נכון להיום קיימת מחלוקת בין גורמים באוצר לבין משרד רה"מ בדבר עלות הפרויקט והיקף ההשקעה הנדרשת. על פי תחשיבי האוצר, עלות התוכנית עלולה לעבור את הסכום של 83 מיליארד שקל, השקעה שתיפול על כתפי הציבור ולא תשיג את המטרות הנדרשות. בכיר באוצר מסביר שאין ספק בנחיצותם של פרויקטי תחבורה, כאשר המחלוקת היכן להקים אותם. לתפיסת האוצר קיימת תפיסה שגויה של מחוללי הצמיחה בפריפריה ובתוכם אשליית הרכבת כיוצרת פיתוח, כך שאם 90% מהאזרחים נוסעים רק כ-35 ק"מ ביום עבודה יש לטפל במוקדי הבעיה במרכז הארץ ולא בקצוות שלה.
בטל שלח
    לכל התגובות
    x