$
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט" - סולל בונה: בוצע מחטף במכרז להנחת צינור הגז הצפוני

ביום ראשון אישרה הממשלה את הפשרה עם בעלי הקרקעות הדרוזים שעיכבו את הנחת צינור הגז. ביעילות מרשימה החלו הכלים לנוע בשטח, אך עתה טוענת שותפות של סולל בונה וחברה איטלקית כי היתה לה אופציה חד־צדדית לביצוע העבודות

צמרת פרנט 07:0003.02.10

בתום כמעט שנתיים מאז הופסקו עבודות הנחת תשתית הגז הטבעי באזור חיפה, הודיע השבוע ראש הממשלה בנימין נתניהו בישיבת הממשלה, כי הגיעו לסיומן המחלוקות עם בעלי הקרקעות הדרוזים מעוספיא ודאליית אל כרמל, וכי סוכם שהם יפוצו במתכונת של דונם תמורת דונם.

 

 

מה דעתך על מניית שיכון ובינוי:
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
קנייה חזקה קנייה המתן מכירה מכירה חזקה

החלטת הממשלה קבעה כי העבודות יתחדשו מיד, ובעקבות ההחלטה החלה הזזת כלי העבודה בשטח והעבודות עתידות להתחיל היום באמצעות החברה הקבלנית אהרון חמו בע"מ. שתי עתירות שהוגשו לבית המשפט מעלות את האפשרות שמדובר במחטף ולאו דווקא ביעילות יוצאת דופן, בטענה שהליך בחירת הקבלן המבצע על ידי החברה הממשלתית נתיבי הגז הטבעי לישראל היה לקויה. הצלחת העותרים עלולה לרוקן מתוכןם את ההכרזה הדרמטית של נתניהו ולעכב שוב את העבודות.

 

דורשים את מימוש האופציה

 

בעתירה שהגישו חברת סולל בונה שבשליטת שרי אריסון באמצעות שיכון ובינוי, והחברה האיטלקית גיזוני, המכונות יחד "המיזם המשותף", נטען כי המיזם היה אמור לבצע את העבודות בקו הצפוני, מתחנת חגית ליד יקנעם, דרך תל קשיש ליד עוספיא ועד מפרץ חיפה. המיזם המשותף זכה במכרז חברת נתיבי גז מ־2005 לביצוע השלב הראשון, של קו אשדוד־גזר־שורק־אשקלון, בסכום של 147 מיליון שקל, וביצוע השלב השני, של קו קריית גת־סדום, בסכום של 152 מיליון שקל.

 

בעתירה שהגישו עוה"ד אילן סופר ויונתן אדלסון ממשרד גולדפרב ושות' וכן משרד ג. הורוביץ נטען כי ניתנה למיזם גם אופציה חד־צדדית לביצוע הקו הצפוני, בסכום של 180 מיליון שקל, וכי המיזם אכן החל בעבודות, עד שאלה הופסקו ב־2008 בעקבות התנגדות בעלי הקרקעות בכרמל. במקביל היה עיכוב בקבלת ההיתרים לביצוע העבודות בצומת וולקן.

 

בעתירה נטען כי במחצית 2009 הפסיקה נתיבי גז לשלם למיזם המשותף את הפיצויים על הפסקת העבודות, שהתחייבו מתנאי המכרז, כאשר סברו בחברה כי המחלוקות על הנחת הצינור בתל קשיש לא ייפתרו. אלא שבין אוגוסט לנובמבר 2009 חלו שתי התפתחויות: התערבות רה"מ במחלוקת בתל קשיש חיזקה את אמונת נתיבי גז שהעבודות במקום יתחדשו, ובמקביל התקבלו היתרים לביצוע העבודות בצומת וולקן.

 

פתיחת מעטפות מבוימת

 

בעקבות השינויים, נטען, הודיע מנהל המיזם המשותף, אריה שחל, לנתיבי גז כי הוא יכול להתחיל בעבודות בצומת וולקן כבר בדצמבר 2009, והצדדים החלו במשא ומתן. בעתירה נטען כי בזמן המשא ומתן, שבו הסכים המיזם לתת הצעות זולות יותר לעבודות בצומת וולקן, ביקשה נתיבי גז רק פעם אחת לקבל הצעה מהמיזם הנוגעת גם לתל קשיש.

 

לאחר ששחל שלח לנתיבי גז את מסמך סיכום המו"מ, נטען, הוא התבקש על ידי המשנה למנכ"ל החברה שמואל תורג'מן להכניס את המסמך למעטפה חתומה ולהעבירו ליועץ המשפטי. שחל חשד כי נתיבי גז מנסה לבצע הליך מכרזי לא ברור ולכן סירב לכך ושלח את הסיכום בדואר אלקטרוני לכל צמרת הנהלת נתיבי גז, כפי שסוכם מראש, ללא התייחסות לתל קשיש.

 

אלא שכאן, לפי העתירה, החל הליך לא ברור: תורג'מן הורה למזכירתו להכניס העתק של הדואר האלקטרוני למעטפה חתומה, וביים הליך של פתיחת מעטפות - אחת מהן של הקבלן אהרון חמו שנבחר בסופו של דבר. ב־20 בדצמבר, נטען, הודיע תורג'מן לשחל כי המיזם המשותף הפסיד במכרז.

 

בתגובה דרש המיזם לדעת איזה מכרז התקיים, ובתשובה נמסר כי התבצע הליך שנקרא "פנייה לקבלת הצעות". לאחר בקשות חוזרות ונשנות של המיזם, נכתב, הסכימה נתיבי גז להעביר את המסמכים הנוגעים להליך, אלא שאלה הגיעו באופן חלקי וחלקים מהותיים מהם נעדרים, מושחרים או מחוקים, בניגוד לחובת גילוי של גוף ציבורי.

 

מדוע ניתן פטור ממכרז?

 

עוד טענה של המיזם היא כי לא התקיימו התנאים לפטור ממכרז בטענה של דחיפות, וכי משרד רה"מ לא היה כופה כניסה מיידית לעבודות, אם היה מודע לפטור. בגלל כל הטענות האלה מבקש המיזם לקבוע כי החלטת ועדת המכרזים המקורית משנת 2005 היא הקובעת. שלשום דחה שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, יהודה זפט, את הבקשה לצו ביניים, אך הורה לנתיבי גז ולחמו להגיב לעתירה עד 10 בפברואר.

 

כאמור, סולל בונה וגיזוני אינם העותרים היחידים. הקבלן אברהם יצחק וחברת נובה הרוסית, באמצעות עוה"ד ליאור להב וארז טיקולסקר, ביקשו אתמול צו ביניים לביטול המכרז, בטענה שההליך הוסתר מהם.

 

לטענת העותרים, החלטת ועדת המכרזים של נתיבי גז לקיים מכרז בפטור מנוגדת להנחיית דירקטוריון החברה, ולכן היא פסולה ובלתי סבירה. בעתירה נטען כי ההחלטה התבצעה על סמך מזכר פנימי שקבע כי רק שני גורמים יכולים לבצע את העבודות, חמו והמיזם המשותף, אלא שחמו כלל אינו עומד בתנאי הסף של נתיבי גז, בניגוד לכאורה ליצחק ולנובה, שביצעו הקמת תחנות גז בהיקף גדול.

 

מחברת נתיבי גז נמסר: "השופט דחה את בקשת שתי החברות לצו ביניים וביקש את תגובת נתיבי הגז לעתירה המינהלית בתוך עשרה ימים. מעיון ראשון עולה כי מדובר בעתירה קנטרנית ומשוללת יסוד. נתיבי גז קיימה הליך תקין לפי כל כללי הדין וחבל שאחת מהחברות שהגישה את העתירה אינה יודעת להפסיד בכבוד".

 

תגובת יוסי חמו, מנכ"ל חברת אהרון חמו: "התחלנו בביצוע העבודות כדי לסיימן בתוך שישה חודשים. אנחנו מבצעים עבור נתיבי גז לא מעט עבודות, בין השאר בקו הגז של אשדוד־אשקלון, וביצענו את הסבת תחנת רידינג מפחם לגז. עברנו את כל ההסמכות לכך ואני חושב שנתיבי גז ניסתה בבחירה שלנו למנוע תשלום של עשרות מיליוני שקלים מיותרים. עם סולל בונה הגיעו להסכמה שהם פורשים מהפרויקט והם התחרטו".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x