$
בארץ

בקרוב - אייר פורס 1 ישראלי?

יו"ר ועדת הכספים משה גפני תומך בהצעת השר לשעבר דיכטר לרכישת מטוס ממלכתי שישמש את רה"מ והנשיא בנסיעותיהם לחו"ל, וביקש לקבל נתונים כלכליים בנושא. החיסכון השנתי הצפוי - 12 מיליון שקל

תומר אביטל 12:0422.12.09
ועדת הכספים תומכת ברכישת מטוס ממלכתי. במהלך דיון של ועדת הכספים הבוקר (ג') בהצעת ח"כ אבי דיכטר, לרכוש מטוס ממלכתי להטסת נשיא המדינה וראש הממשלה, ביקש יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני, כי יוצגו נתונים כלכליים בנושא תוך כחודש.

 

השר לביטחון פנים לשעבר, ח"כ אבי דיכטר (קדימה) הגיע היום (ג') לוועדת הכספים בכדי להציג לחבריה נימוקים לטובת רכישת מטוס ממלכתי. לפי נתונים שהציג דיכטר, עלות הטיסות של ראש הממשלה לחו"ל (טיסות בלבד) היא 17 מיליון שקל בשנה; עלות המטוס שיירכש תהיה בין 100-70 מיליון שקל; הפעלה ותחזוקת מטוס לשנה - 5 מיליון שקל, החיסכון הצפוי בשנה הוא 12 מיליון שקל.

 

גפני. "יהיה צריך לקבוע כללים" גפני. "יהיה צריך לקבוע כללים" צילום: אלכס קולומויסקי

אבטחה טובה יותר

 

יו"ר ועדת הכספים גפני גילה כי נפגש עם נציג של השב"כ שהמליץ על רכישת המטוס. לדבריו, נציג השב"כ מנה בפניו את היתרונות הבטחוניים של הרכישה, בין השאר הפעלת צוות ישראלי מסביב למטוס שתגביר את האבטחה של ראש הממשלה.

 

דרורית שטיינמץ, נציגת ראש הממשלה אמרה, כי "היעדרות מטוס ממלכתי מסרבלת את טיסות ראש הממשלה לחו"ל. הוקם צוות משותף לאגף תקציבים וחיל אוויר שבוחן מתווה לפיו 70% מהשימוש יעשה על ידי אישי ציבור ו-30% על ידי חיל האוויר שיתחזק את המטוס באופן שוטף. אנו עדיין בבדיקות לגבי העלויות של המטוס".

 

נציגת משרד האוצר איילה אברהם לוי אמרה, כי "אנו בשלב ראשוני של בחינת העלויות. אנו ממתינים לנתונים מחיל האוויר כדי לראות את הכדאיות הכלכלית".

 

הרכישה "תגביר הגאווה הלאומית"

 

אסף שבי, מנכ"ל "העמותה לדמוקרטיה מתקדמת", בירך על ההצעה ואמר כי רכישת מטוס צנוע תעזור במלחמה בשחיתות ובהפרדת הון ושלטון. ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו), חברת הוועדה, צודדה בהצעה ואמרה כי "רכישת המטוס תגביר את הגאווה הלאומית".

 

ח"כ אלכס מילר אמר כי לדעתו רכישת המטוס דווקא לא תשתלם. "יהיו צריכים להפעיל טייסת שלמה ויש עוד הוצאות נלוות לרכישת מטוס מיוחד. אם אנו כמדינה רוצים את המטוס כסמל אז צריך לרכוש אותו בלי קשר לעלויות הכלכליות".

 

ח"כ אבי דיכטר אמר, כי "כבר כשהייתי ראש אבטחה בשב"כ דובר על הכנסת גרסה ישראלית של אייר פורס 1. אני נדהם שעדיין לא נרכש מטוס כזה. במקום שמשרד ראש הממשלה יתכונן לפגישות בארה"ב, הם עורכים דיונים על סידורי הטיסה וכיצד ראש הממשלה ישרוד את הסאגה של 20 שעות טיסה מבלי להגיע עייף לפגישה.

 

הנשיא, הסמל הלאומי שלנו, היה צריך להתאים את עצמו לטיסות של ראשי מדינות אחרים בביקור האחרון בדרום אמריקה. כבוד לאומי הוא נכס לאומי. אם זה היה עולה הון עתק זה היה דורש התלבטות. אך רכישת המטוס תחזיר את עצמה תוך מספר שנים מועטות. במקרה הצר ביותר בו רק ראש הממשלה מתנייד במטוס אז תוחזר ההשקע תוך כשבע שנים. פעם אחת נתייחס לסמלים שלנו כראוי"

 

יו"ר הוועדה ח"כ גפני סיכם כי "צריך לקדם את המהלך משיקולים בטחוניים. הוועדה תומכת במהלך אבל היא צריכה לקבל את כל הנתונים בחודש הקרוב וההיבט הכלכלי הוא לא זניח. אם יתברר כי ההשקעה לא תחזור אז נשקול לא לתמוך. המטוס יכול להפוך לסיבה לריבים בין שרים על לקיחת טרמפים, ויהיה צריך ליצור כללים"

בטל שלח
    לכל התגובות
    x