שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
בארץ

בלעדי ל"כלכליסט" - בקרוב: הפקת חשמל גם ברכבת ישראל

אינווטק, שפיתחה עם מהנדסי הטכניון והחברה הלאומית לדרכים את פרויקט הפקת החשמל בכבישים, קיבלה אישור לערוך ניסוי דומה ברכבת

ליאור גוטמן 06:5806.10.09

מיזם הפקת החשמל מתנועה על כבישים עובר לפסי הרכבת: ל"כלכליסט" נודע שחברת אינוואטק (Innowattech), שפיתחה עם מהנדסי הטכניון ועם החברה הלאומית לדרכים (מעצ החדשה) את פרויקט הפקת החשמל מלחץ מכוניות על כבישים, קיבלה אישור עקרוני לערוך ניסוי דומה ברכבת ישראל. הניסוי יתבצע בשבועות הקרובים.

 

- -

 

לדברי ד"ר לוסי אדרעי־אזולאי, מנהלת הפרויקט, את ההמצאה החדשה אפשר לשכפל לכל מקום שבו מופעל לחץ אנכי שמקורו בתנועה, כך שלא משנה אם מדובר במכוניות, במשאיות או ברכבות.

 

ניסיון בצומת חפר

 

"המערכת בנויה משתי תתי־מערכות. הראשונה דומה בפעולתה למצית סיגריות - הטכנולוגיה מבוססת על חומרים פייזואלקטריים המאפשרים המרה של אנרגיה מכנית לאנרגיה חשמלית. במצית מדובר בניצוץ קטן, במערכת שלנו מדובר בהיקפי אנרגיה גבוהים פי כמה. המערכת השנייה אוגרת את האנרגיה לשימוש מיידי או עתידי".

 

בשבוע האחרון נערך פיילוט בנושא בכביש 4 באזור צומת חפר, בקטע נסיעה שאורכו כעשרה מטרים. בקרוב מתכוונים השותפים למיזם להרחיב את המחקר לפרויקטים נוספים באורך של כק"מ כל אחד.

 


"הרחבת הפרויקט לנתיב נסיעה בודד של כ־1,000 מטר תאפשר ייצור חשמל בסדר גודל של 200 קוט"ש מדי שעה. קילומטר של כביש בן ארבעה מסלולים יאפשר קצירה של כמגה־ואט שעה בשעה, כמות המספיקה לצריכת חשמל ממוצעת של כ־2,500 בתי אב", מסבירה אדרעי־אזולאי.

 

השקעה קטנה, רווח גדול

 

לפי מפתחי הפרויקט, מדובר בפעם הראשונה בעולם שטכנולוגיה מסוג זה מוכיחה את עצמה בסדרי גודל מסחריים. "זהו הדור החמישי של המערכת. ההשקעה בתשתיות אינה גדולה, בוודאי בהשוואה למקורות לייצור אנרגיה ממקורות מתחדשים כגון שמש או רוח", מסביר עדי קורטוש, מנהל אגף מו"פ בחברה הלאומית לדרכים.

 

גורמים המקורבים לנושא מעריכים שהחזר ההון של ההשקעה נאמד בארבע עד חמש שנים, ולאחריו אפשר לספק חשמל להפעלת שלטי הכוונה, מצלמות מהירות או תאורה, ובעתיד גם העברת עודפי ייצור חשמל לרשת הארצית.  

אדרעי־אזולאי טוענת שההתקנה אינה מפריעה לתנועה כיוון שגנרטורים שפותחו על ידי חברת אינוואטק הוטמנו בעומק של כחמישה סנטימטרים מתחת לשכבת האספלט העליונה, ומבחינת הנוסעים במקום לא ניכר כל שינוי בכביש. לטענתה, תנועה סדירה של כלי רכב מאפשרת צבירה של כ־2,000 ואט בשעה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x