$
בארץ

"אם לא יושגו הבנות, המדינה תממן לבד את הרכבת הקלה בגוש דן"

בשבוע הבא ייפגשו נציגי האוצר ו־MTS, זכיינית הרכבת הקלה בגוש דן, בניסיון אחרון להגיע למימון המיוחל אחרי שנתיים של עיכובים. "אנחנו נמצאים בחודש קריטי", אומר ישי דותן, מנכ"ל נ.ת.ע. "חשוב שזכיינית הרכבת הקלה תדע שיש אופציות אחרות"

ליאור גוטמן 06:5809.08.09

במשרדי חברת נ.ת.ע (נתיבי תחבורה עירוניים) תלוי העתק של מכתב, שעליו חתומה ראש הממשלה גולדה מאיר. המכתב, שנשלח ב־10 באפריל 1973, מוען לארבעה אנשים: שר האוצר פנחס ספיר, שר הפנים יוסף בורג, שר התחבורה והתקשורת שמעון פרס ושר החקלאות חיים גבתי. הנידון: מכוח החלטת הממשלה 605 ראש הממשלה ממנה ועדת שרים בראשות שר התחבורה, שתפעל ל"תכנון והקמה של מערכת הסעת המונים במטרופולין תל אביב". כיום, 36 שנה אחרי, כבישי תל אביב מתפקעים ממכוניות. פרויקט הרכבת הקלה עדיין בגדר חלום.

 

ב־19 באוגוסט ייפגשו נציגי האוצר ו־MTS, זכיינית הרכבת הקלה בתל אביב, לפגישה אחרונה בנושא, שבה אולי יושגו ההבנות. MTS זכתה במכרז לפני שנתיים, ומאז הסגירה הפיננסית מתעכבת משלל סיבות: פעם היתה זו מחלוקת עם הבנקים, פעם התקשה אחד השותפים להשיג את הכסף ובפעם אחרת יוחסה האשמה למשבר.

 

ישי דותן ישי דותן צילום: עמית שעל

 

אולם הפעם נדמה כי כלו כל הקיצין. "אנחנו נמצאים בחודש קריטי של הפרויקט במתכונתו הנוכחית", פוסק ישי דותן, מנכ"ל נ.ת.ע, "להבנתי, אם לא יושגו הבנות עם הזכיין הנוכחי המדינה תיקח על עצמה את התקצוב ותתפעל את הפרויקט לבד".

 

מתכננים את היום שאחרי

 

דותן מוסיף: "מימון ממשלתי הוא יחסית קל כיוון שהמדינה יודעת לגייס את הכסף בתנאים טובים יותר ממה שהושג עד היום. הדרך הנוכחית, שבה הזכיין מוביל את הפרויקט, היא המועדפת, אולם יש אפשרויות אחרות: בכביש עוקף קריות לא הצליחו להגיע לסגירה פיננסית והאוצר הפך את זה לפרויקט תקציבי".

 

עלות הקו האדום, הקו הראשון בפרויקט, נאמדת בכ־11-10 מיליארד שקל. דותן מדגיש היום מה שלא יכל לומר לפני כחודש, כיוון שלא ידע שהשיחות בין הצדדים ייכשלו. לדבריו, בכוונת הממשלה לקדם את הפרויקט, בין אם תהיה סגירה פיננסית ובין אם לא. לטענתו לא מדובר בניסיון ללחוץ על הצד השני כדי שיתגמש. "אף מדינה נורמלית לא יכולה לצאת מנקודת הנחה שבכל מקרה יצליחו להגיע לסגירה פיננסית. אמנם זה לא המצב הרצוי, אבל חשוב שהזכיינית תדע שיש אופציות אחרות ושהמשרדים הרלבנטיים (אוצר, תחבורה - ל"ג) מתכננים לקדם את הפרויקט בכל מקרה".

 

בינתיים, בנ.ת.ע כבר החלו לתכנן את היום שאחרי, שבו יהפכו מגוף ממשלתי שמקדם את הנושא לגוף שמשנע עבודות בפועל. "נידרש לתת הערכות של לוחות זמנים והערכת עלויות העבודה בכל מקטע", אומר דותן, "גם אם רצים במתווה הנוכחי אנו נצטרך לגייס כוח אדם שיפקח על העבודות. בכל מקרה נצטרך לגייס עשרות עובדים. צריך לבנות גוף חדש שיעשה את כל זה, כלומר להוציא את הנושא למכרז או לבנות זרוע בתוך נ.ת.ע. יש דין ודברים בינינו לאוצר".

 

הרק הקו האדום על הפרק - מסלול הרכבת הקלה בגוש דן הרק הקו האדום על הפרק - מסלול הרכבת הקלה בגוש דן

 

סוגיית החשמל

 

דותן, יליד 1946, מלווה את הפרויקט כבר יותר משש שנים, וכבר הספיק לקבל את ברכת הדרך מעשרה שרי אוצר ותחבורה. הרכבת אמורה להכיל שבעה קווים שיחברו את תל אביב לכל הערים ברדיוס של 15 ק"מ, כולל כפר סבא, רמלה ורחובות. הפרויקט מקודם בשיטת BOT (Build, Operate, Transfer), כלומר הענקת זיכיון לבנייה והפעלה תמורת העברת המכלול למדינה לאחר עשרות שנים.

 

אבל בניגוד לפרויקטים התחבורתיים האחרים, פרויקט הרכבת הקלה סובל מבעיה נוספת פרט למימון - חשמל. החשמל שיידרש להפעיל את המכלול הענק הזה אמור להגיע מחברת החשמל ומיצרני חשמל פרטיים. כוח הייצור הנוכחי של חברת החשמל נאמד ב־11.6 מגה־ואט, וכבר בחודש שעבר נרשם שיא צריכה חדש לקיץ. "חברת החשמל תעמוד בעומס. הם קיבלו מאיתנו מראש את כל הדרישות, וכדי למנוע מצב שבו הרכבת נתקעת כל מקטע יחובר באמצעות שתי נקודות, שייתנו גיבוי זו לזו", מבטיח דותן.

 

לדבריו, אם הפרויקט אכן ימשיך כמתוכנן, הרכבת הראשונה תצא לדרך ב־2015. "אם המדינה תיקח את זה על עצמה תהיה דחייה מסוימת, כי יצטרכו לצאת מחדש למכרזים, כך שבסביבות 2016 או 2017 תחל הרכבת לנוע".

האוצר סירב להתייחס בשלב זה לדברים ומסר: "נעשים כל המאמצים להגיע לסגירה פיננסית עם הזכיין הנוכחי".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x