$
רכב

יבואני רכב צפויים לנטוש את נמל אילת לקראת הפרטתו

עם ההפרטה ב־2010 היבואנים לא יחויבו עוד לעשות שימוש בנמל, ועתידים להעדיף את נמל אשדוד בשל עלויות מופחתות

ליאור גוטמן 08:1406.08.09

מה שוויו המוערך של נמל אילת? בשאלה זו עוסקים בימים אלה במשרד האוצר לקראת הפרטת הנמל המתוכננת לאמצע 2010. במשרד האוצר גילו להפתעתם שמשרד התחבורה מחייב חלק מיבואני הרכב לפרוק מכוניות בנמל אילת, אף שהדבר כרוך בעלויות הובלה נכבדות של כלי הרכב למרכז הארץ. מדובר במכוניות

שמיוצרות ביפאן או בקוריאה, דוגמת מאזדה או יונדאי. אולם עם ההפרטה המתוכננת צפויים חלק מהיבואנים לנטוש את הנמל לטובת נמל אשדוד, לאחר שחיובם לעשות שימוש בנמל אילת כבר לא יהיה בתוקף. לפיכך, עתיד הנכס לאבד אחוזים ניכרים מערכו. "עצם העובדה שתינתן אפשרות להעביר מכוניות לנמל אחר עשויה להוזיל את עלויות שינוע המכוניות למרכז הארץ", מסר גורם בכיר בענף הרכב.

 

מנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה שקרוב ל־75% מנפח פעילות נמל אילת מקורו בפריקה ואחסון מכוניות, אולם מחישוב כלכלי של עלויות ההובלה, הפריקה והמעבר בתעלת סואץ עולה שפריקת מכוניות בנמל אשדוד עשויה להניב רווח של כ־3,000 שקל למכונית.

 

בשתי החלטות שקיבלה ממשלת ישראל בשנים 1978 ו־1992 נקבע שהמדינה תעודד את השימוש בנמל אילת על ידי "עידוד הובלת המטענים דרך נמל אילת". לצורך יישום ההחלטה הוקם צוות משותף לרשות הנמלים והרכבות, משרדי התחבורה, האוצר ועיריית אילת. אולם בקשת "כלכליסט" לקבל את החלטת הצוות, שקובעת במפורש שיבואני רכב חייבים לפרוק את מטענם באילת, לא נענתה.

 

לדברי יאיר חזן, יו"ר נמל אילת, "פריקת מכוניות בנמל אילת נשענת על החלטת ממשלה בדבר עידוד הפעילות במקום. לא בטוח שנמל אשדוד מסוגל לטפל בעומס עבודה מסוג זה". מקורות בענף הנמלים העריכו, לעומת זאת, שלנמל אשדוד יש עורף תפעולי איתן שמסוגל לקלוט את כל המכוניות שמגיעות מהמזרח. ברשות החברות הממשלתיות סירבו להגיב. ממשרד התחבורה נמסר ש"השר יידרש לקבל החלטה בנושא בטרם תתבצע ההפרטה המתוכננת".

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x