$
בארץ

בלעדי - כביש 6: הקטע הצפוני יעלה כפול

נוסעים שיעברו במקטע הצפוני בלבד ישלמו 11.26 שקל, כמעט כפול מהמחיר הגבוה ביותר למקטעים האחרים

דותן לוי ורחלי בינדמן 07:0707.07.09

הקטע הצפוני החדש של כביש, קטע 18, ייפתח ב־20 ביולי ולא ב־14 ביולי כפי שפורסם בעבר. הקטע, שיתחיל במחלף עירון (ואדי ערה) ויסתיים במחלף תות (ואדי מילק), אמור להיות היקר ביותר מבין כל חלקי הכביש. בקטעי הכביש המרכזיים, המחיר הגבוה ביותר לנוסע מזדמן (שאינו מנוי) ברכב פרטי הוא 6.12 שקלים למקטע אחד. בקטע 18 התשלום לאותו הנוסע יהיה גבוה ב־84% ויעמוד על 11.26 שקלים.

 

הקטע הדרומי עדיין חינם

 

התשלום לנוסע בקטע הצפוני שיש לו מינוי וידיאו יעמוד על 7.86 שקלים, לעומת 4.99 שקלים ביתר הקטעים, עלייה של 57.5%. ואילו עבור מנויי פסקל התשלום לקטע הצפוני יהיה 4.46 שקלים לעומת 3.85 שקלים, עלייה של 15.8% לעומת הקטעים הדרומיים יותר.

 

קטע 18 הוא היחיד שיחושב כמקטע נפרד, ולכן הנסיעה בו תהיה משתלמת גם לתושבי האזור שמעוניינים לנסוע מרחקים קצרים, זאת לעומת קטעים אחרים של הכביש שבהם מחושב התשלום לפי מינימום של שלושה קטעים. בתוך כך, שילוב של נסיעה בקטע הצפוני עם לפחות שני קטעים דרומיים יותר ישווה את מחיר הנסיעה ליתר הקטעים. מחברת דרך ארץ, זכיינית המדינה להקמה ותפעול כביש 6, נמסר כי הקטע הצפוני מחושב בנפרד מכיוון שמדובר בזיכיון נפרד לחלוטין.

  

כמעט במקביל להחלטה על הקדמת פתיחתו של המקטע הצפוני החדש בכביש, החליטה בסוף יוני ועדת הכלכלה בכנסת להסיר מסדר יומה את הצעת האוצר, שביקש לבטל את הנסיעה חינם בחלק הדרומי של כביש 6. בכך הסתיים, לפחות בינתיים, מאבקו של האוצר לאשר גבייה של 2.5 שקלים בחלקים 19 ו־20 של הכביש. לטענת המשרד, התשלום נועד לאפשר רמת שירות ותחזוקה גבוהה, שלא תתאפשר ללא תוספת זו לתקציב המדינה.

 

הוועדה הסבירה את ההחלטה שלא לאשר את השינוי בכך שמדובר באישור חריג ולא הגיוני של גביית מס כפולה. הקטע הדרומי החדש נבנה על חשבון משלם המסים במימון המדינה.

 

המחירים של כביש 6 המחירים של כביש 6

 

במיתון עומדים בפקקים

 

במקביל פרסמה אתמול חברת דירוג האשראי מעלות S&P את דו"ח הדירוג השנתי שלה לחברת דרך ארץ. מנתוני הדו"ח מתברר כי התנועה בכביש 6 עלתה ב־2008 בשיעור נמוך מהצפוי והסתכמה בכ־10%. זאת לעומת שיעור עלייה חזוי כפול של 23%. במעלות מסבירים כי הסיבה העיקרית לכך היא היחלשות המשק והמיתון, וכן העומסים במקטעים המרכזיים של הכביש בגלל עבודות ההרחבה שמבוצעות בו.

 

הדירוג שנתנה מעלות לשטרי החוב שהנפיקה דרך ארץ לגופים מוסדיים נותר AA עם תחזית דירוג שלילית. אחד השיקולים לכך הוא הסיכוי ללחץ תזרימי ב־2009–2010 בעקבות ההשקעות הנדרשות בהרחבות הנעשות כעת - שחלקן הן תוצר של דרישות המדינה וחלקן יוזמה של החברה.

 

עם זאת, הדו"ח מציין כי העובדה שהפרויקט מקבל תמיכה ממשלתית גבוהה באמצעות מנגנון להבטחת הפדיון השנתי (בהתאם להיקף התנועה החזוי על ידי המדינה) נותנת לחוב עמידות טובה יחסית. כמו כן, לזכות הפרויקט עומדת היותו נחוץ מאוד למדינה נוכח השתלבותו ביעדיה לפיתוח הפריפריה. לבסוף, טוענים במעלות, לפרויקט נתונים תפעוליים טובים המתבטאים בשיעורי גביית אגרה גבוהים, שיעור גבוה של נסיעות מנויים, ורגישות נמוכה יחסית של המשתמשים למחיר הנסיעה בגלל היעדר אלטרנטיבה ראויה עבור הפריפריה מצד הכבישים החינמיים העמוסים.

 

דרך ארץ הוקמה על ידי אפריקה ישראל (37.5%) ושיכון ובינוי (37.5%) לצורך ביצוע כביש 6. זאת לאחר שחתמו על חוזה זיכיון עם המדינה ב־1998 להקמה ותפעול של הכביש למשך 30 שנה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x