$
בארץ

חשש: איום הטילים על נמל אשדוד יזניק את מחירי ההובלה הימית במאות אחוזים

כך מתריעים באיגוד המשתמשים בהובלה ימית, בעקבות הצפי לעלייה חדה במחירי הביטוח נגד סיכוני מלחמה שמשלמות חברות הספנות. באיגוד קוראים לאוצר ליישם "ערבות מדינה" כדי לסייע לחברות הספנות להתמודד עם האיום

גיא מי-טל 10:2728.12.08

בעקבות ההתפתחות הבטחונית בסוף השבוע והבוקר (א') והצפי להמשך תגובה כלפי העורף, כמו גם כלפי נתיב השייט ונמל אשדוד מצד החמאס, מועלות מחדש טענות יו"ר איגוד המשתמשים בהובלה ימית, גד שפר, כי על הממשלה לתת ערבות מדינה להסדרי הביטוח של חברות הספנות, לפני שמחירי ההובלה יזנקו

במאות אחוזים, בשל הסיכונים שנוטלות החברות.

 

בעקבות ירי הטילים על אזור חיפה במלחמת לבנון השנייה, בשנת 2006, עלו תעריפי הביטוח נגד סיכוני מלחמה על אוניות שפוקדות את ישראל במאות אחוזים. העלות הכוללת ליבואנים וליצואנים הייתה אז 74 מיליון דולר, כך לפי איגוד המשתמשים בהובלה ימית. הדרישה מצד האיגוד, היא ליצור מנגנון קבוע לביטוח אוניות המגיעות לישראל. המנגנון יופעל מיד עם תחילת הירי המסכן - או מאיים - על האוניות. גם ועדת טוניק, שהוקמה לאחר מלחמת לבנון השנייה, כדי לבדוק את תפקוד המערכות התחבורתיוות והנמליות בעת חרום, ציינה את הצורך שמעלה האיגוד.

 

לטענת שפר, עד כה לא יושם מנגנון כזה, בגלל התנגדותו של האוצר לממן את 50 אלף הדולרים הדרושים בשלב הראשון. "סירובו של משרד האוצר לממן את הסכום, כדי להתחיל הליך של הסדר ביטוחי, שמטרתו גיבוי פוליסות הביטוח של חברות הספנות, עלולה לעלות למשק הישראלי מיליונים רבים של דולרים", אמר שפר. "לא ברור לי אם זו חלמאות או אטימות מוחלטת לצרכי המשק".

 

"בשנתיים וחצי שחלפו מאז מלחמת לבנון אנחנו עדים לאיומי מלחמה תכופים. היום, כאשר טווח הטילים הנורים מעזה עשוי להגיע לאשדוד, הסכנה מיידית וממשית. ברור לנו, כי חברות הספנות, הנמצאות במצב כלכלי קשה בגלל המשבר העולמי, רק ממתינות להזדמנות להטיל היטלים גבוהים על בעלי המטענים", התריע שפר והוסיף: "את הנזקים העצומים שיגרמו היטלים אלה ישלם המשק כולו. הם יגיעו לכל משק בית ולכל מפעל. אני חושש, שגם הפעם ייזכרו לסגור את שערי האורווה, אחרי שהסוסים יימלטו".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x