$
בארץ

בלעדי: האם תיקרא הרכבת הקלה של גוש דן "קווית"?

כסף עדיין אין לרכבת הקלה בתל אביב והבעיות הלוגיסטיות רבות - אבל שמות כבר יש לה. ועדה מיוחדת תכריע בקרוב בין השמות שהגיעו לקו הגמר: "גל", "נועה", "קלה", "מטרו", "פסים" ו"קווית". ומתי היא תתחיל לפעול? אולי ב-2013

גיא מי-טל 07:0309.09.08

ועדה מיוחדת בהשתתפות מנכ"ל משרד התחבורה, החשב הכללי במשרד האוצר, נציגי נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים) וזכיינית הרכבת הקלה, קבוצת MTS, תכריע בקרוב בין השמות הסופיים של הרכבת הקלה במטרופולין תל אביב. השמות שהגיעו לקו הגמר הם: "גל", "נועה", "קלה", "מטרו", "פסים" ו"קווית".

 

מפת הקווים המתוכננים מפת הקווים המתוכננים

לפני כשבועיים פורסם ב"כלכליסט" כי מיתוג הרכבת הקלה, הכולל את השם, הלוגו, הצבעים והצורה של חזית הרכבת, עומד לפני הכרעה. בין היתר פורסמו שמות שהוצעו על יד משרד הפרסום גיתם, המלווה את פרויקט המיתוג, שנפסלו על ידי נת"ע והזכיינית MTS. השמות שנפסלו הם: VIA (דרך בלטינית), מקסי (שילוב בין מטרו וטקסי), תחלית (שילוב המילים תחתית ועלית), אור ואדן.

 

גם גולשי "כלכליסט" מוזמנים להציע בטוקבקים הצעות לשמות משלהם.

 

הזכיינית מנסה להגיע לסגירה פיננסית

עם זאת, מתברר כי לוועדה יש עוד זמן להתלבט באיזה שם לבחור. על פי הערכות, אם אכן תצליח הזכיינית MTS להגיע לסגירה פיננסית עם הבנקים בחודשים הקרובים, ואם קצב הבנייה יימשך כמתוכנן במשך חמש השנים הקרובות, תחל לפעול הרכבת הקלה בין בת ים לפתח תקווה רק בשנת 2013.

 

לפי שעה, מדובר בקו האדום בלבד, שהוא רק חלק אחד מתוך רשת של שבעה קווים של רכבות קלות ושל אוטובוסים רבי-קיבולת שאמורים להיבנות במטרופולין תל אביב.

 

גם בניית הקו האדום נתקלת בקשיים רבים. בימים אלה מנסה הזכיינית, המורכבת מאפריקה ישראל, מאגד, מסימנס, מקוסטה דה סוארס הפורטוגלית ומ־CCECC הסינית, לעמוד בסגירה הפיננסית, לאחר שזו כבר נדחתה פעם אחת בחודש מאי.

 

בעיות כספיות, תכנוניות והנדסיות

גם הסיכוי לעמוד בתאריך היעד הבא, 25 בספטמבר, נראה קלוש מאוד כעת. מדובר בפרויקט תשתית התחבורה הגדול והיקר ביותר בישראל. באחרונה גוברים הקולות, שלפיהם ישראל אינה ערוכה לפרויקט בסדר גודל כזה. מנגד, אומרים גורמים בענף כי גם השותפים העסקיים בפרויקט וגם המדינה אינם יכולים להרשות לעצמם להיכשל בו. מה גם שעומסי התנועה מחמירים, ולכן מערכת הסעת המונים בגוש דן היא הכרחית.

 

על פי הסכם הזיכיון, החוזה בין הזכיינית למדינה נמשך 32 שנה, שמתוכן חמש שנים יוקדשו להקמת הקו האדום ו־27 שנה לתפעול הרכבת הקלה. רק משלב התפעול תיהנה הזכיינית מההכנסות.

 

הפרויקט, בהיקף של כ-11 מיליארד שקל, הוא יוצא דופן בהיקפו הכספי ומורכבותו מבחינת התכנון וביריוקרטיה.

הזכיינית היתה צריכה לשאת ולתת עם גורמים רבים, לפעול משפטית להפקעת שטחים רבים ולקבל היתרי עבודה מחמש רשויות מקומיות: בת ים, תל אביב, בני ברק, רמת גן ופתח תקווה.

 

הקו האדום, שצפוי להיות העמוס ביותר מכל הקווים, ישתרע לאורך 22 ק"מ, שמתוכם 10 ק"מ ייחפרו מתחת לפני הקרקע. בשטח זה יהיו 10 תחנות עצירה של הרכבת. 23 תחנות רכבת יהיו מעל פני הקרקע במרחק משוער של כחצי ק"מ האחת מהשנייה.

 

על פי תחזיות הביקושים, עד שנת 2020 יסעו בקו האדום כ-120 מיליון איש בשנה.

בטל שלח
    לכל התגובות
    x