• תפריט
בארץ

תשקיף המדף של אל על: עסקאות בעלי עניין ביותר מ־215 מיליון דולר

חשיפת "כלכליסט": 22 עמודים בתשקיף מגלים שלל עסקאות בעלי עניין של משפחת בורוביץ'. את הדלק הסילוני רכשו מגרנית-הכרמל, טל לימוזין הסיעה את הנוסעים ותמי מוזס־בורוביץ' מכרה תיקי הפעלה לילדים. החברה בתגובה: העסקאות אושרו כנדרש

סיון איזסקו 07:1901.06.08

בתשקיף שפרסמה אל על ביום שישי האחרון, היא נאלצת לחשוף בדיעבד עסקאות שנעשו בינה לבין בעלי העניין בה בשנים האחרונות. מדובר בעסקאות של

למעלה מ־215 מיליון דולר, שפורטו על גבי 22 עמודים בתשקיף, ומתארים בפירוט את הקשרים העסקיים שנרקמו בין אל על לבין משפחת בורוביץ', בעלת השליטה בחברה.

 

לעסקאות בעלי עניין, הנעשות בין חברה ציבורית לבין חברות הקשורות לבעל השליטה בה, יש רגישות גבוהה במיוחד בהיבט הציבורי: לכל עסקה כזו נלווה חשש שההסכם על הספרים לא ייעשה בתנאי שוק חופשי, כך שיווצר לבעלי השליטה רווח על חשבון ציבור בעלי מניות המיעוט.

 

על מנת להפחית את החשש מעסקאות שכאלו, חברות רבות נוהגות לתת גילוי מלא מראש לפני כל עסקה עם בעלי עניין, כדי להביא את העסקה לאישור בעלי מניות המיעוט, וגם כדי להביא אסמכתאות שיוכיחו שהעסקה אכן נעשתה במחירי השוק. לא כך הדבר בחברת אל על.

 

170 מיליון דולר דלק מגרנית-הכרמל

כך למשל, כשנה לאחר שמשפחת בורוביץ' קיבלה את השליטה באל על, בשנת 2005, החברה התקשרה עם סונול, השייכת לקבוצת גרנית-הכרמל. באותה עת, משפחת בורוביץ' וכן מספר דירקטורים באל על שימשו בתפקידי מפתח בסונול. לא מדובר ברכישה פעוטה של ציוד משני, אלא באספקה של חומר הגלם הקריטי ביותר לכל חברת תעופה: דלק סילוני.

 

במסגרת העיסקה, אל על התחייבה לרגוש מסונול דלק למטוסים בהיקף של 170 מיליון דולר במשך תקופה של 9 חודשים, בין אפריל לדצמבר 2006 - עם אופציה להארכה של חצי שנה נוספת. למרות היקף העסקה, המהותי לכל דבר ועניין, היא לא הובאה לאישור אסיפת בעלי המניות, שגילו עליה רק בדיעבד, לאחר שכבר אושרה בדירקטוריון.

 

החברה מסבירה כי ההסכם נעשה בדרך של מכרז בו ניתנה לארבע החברות המובילות אפשרוץ להתמודד. בפועל, התמודדה מול סונול חברה אחת בלבד. באופן מפתיע, לאחר שמשפחת בורוביץ' מכרה את השליטה בגרנית-הכרמל, ירד בשיעור חד היקף הדלק שסונול סיפקה לאל על.

 

בנוסף, בעת שעמי סגיס שימש כמנכ"ל סונול במקביל לתפקידו כחבר דירקטוריון באל על, חתמו שתי החברות על הסכם לפיו נהגים שיתדלקו בסונול יזכו לנקודות במועדון הנוסע המתמיד באל על.

 

דוגמא נוספת לעסקת בעלי עניין, כפי שעולה מתשקיף אל על: בראשית פברואר 2006, שנה לאחר שמשפחת בורוביץ' קיבלו לידיהם את השליטה באל על, דירקטוריון החברה אישר עסקה לרכישת תיקי פעילות לילדים תחת המותג "אלעלצ'יק", מחברה בבעלותם של תמי בורוביץ' ונדב פלטי - היא מבעלות השליטה באל על והוא חבר דירקטוריון בחברה.

 

אל על מדווחת שהיקף העסקה אינו עולה על 200 אלף דולר, ולכן לא מדובר בעסקה מהותית או חריגה, וכן שהיא נעשתה במסגרת מהלך העסקים הרגיל, בתנאי שוק תחרותיים.

 

החברה הבת סיפקה את הלימוזינות לנוסעים

במאי אשתקד חתמה אל על עם "טל לימוזין", חברה בת של כנפיים שבשליטת משפחת בורוביץ', על הסכם לאספקת שירותי הסעות יוקרתיים ללקוחות אל על ב־250 שדות תעופה בחו"ל. למרות שלא מדובר בהוצאה כספית מצד אל על, היא הפנתה את הנוסעים להשתמש בשירותי החברה שלמעשה שייכת לבעל השליטה בה.

 

בנוסף לכך, טל לימוזין החלה לספק לאל על כבר ב־2002 שירות להסעת נוסעי המחלקה הראשונה - שירות שממומן על ידי אל על. גם כאן, באל על מדגישים שמדובר בעסקה שהיקפה קטן מ־200 אלף דולר בשנה.

 

כמו כן התקשרה אל על בהסכם שיתוף פעולה עם "ידיעות אחרונות" שבבעלות משפחתה של תמי בורוביץ'. על פי ההסכם, אל על סיפקה 500 כרטיסי טיסה שיוגרלו בין מנויי העיתון, ובתמורה תזכה החברה בשטחי פרסום בעיתון.

 

בתפקיד הנוסע הסמוי: קרוב של דדי בורוביץ

אל על תחת משפחת בורוביץ' חתמה עם QAS, חברה בת של כנפיים, הסכם לפיו תספק QAS שירותי בידוק מהבית, שירותי הסעות ושירותי "טרמינל פרטי" הכולל בדיקת דרכונים ובטחון. התשלום מתבצע על ידי הנוסעים אולם אל על היא זו שמפנה את הנוסעים לשירות.

 

אל על סיפקה כרטיסי טיסה על בסיס מקום פנוי לקרובו של דדי בורוביץ, רונן קוגוט, בתמורה לכך שישמש כ"מבקר סמוי" בטיסות. מאוחר יותר, במרץ 2008, הגדילה אל על את ההתקשרות עם אלעלצ'יק שבבעלות תמי בורוביץ בהסכם לפיו תרכוש אל על מוצרים ממותגים לחלוקה בטיסות.

 

תגובת אל על: "כל העסקאות אושרו על פי דין. החברה מאז ומעולם מקפידה לאשר עסקאות בעלי עניין ולדווח כנדרש על פי דין וכך נעשה".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x