$
בארץ

הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים יוצא לדרך: פורסם מכרז בהיקף של 10 מיליארד שקל

הקו, באורך 31 ק"מ, יחבר בין שכונת רמות בצפון העיר לשכונת גילה בדרומה. צפוי להיפתח בסוף 2027.

ליאור גוטמן 15:1007.04.20

ועדת המכרזים הבין-משרדית פירסמה היום (ג) את מסמכי המיון המוקדם (PQ) למכרז להקמת קו הרכבת העירוני השלישי בירושלים. מדובר ב"קו הכחול", שיחבר בין שכונת רמות בצפון דרך הר חוצבים ושכונת תלפיות, ועד לשכונת גילה בדרום העיר. אורך הקו יהיה כ-31 ק"מ, מתוכם 2.5 ק"מ תת-קרקעיים. הקו הכחול יכלול 53 תחנות, בהן 3 תחנות תת-קעקעיות.  

  

הפרויקט יכלול גם הקמת מוסך רכבת קלה חדש (דיפו) בשכונת מלחה שיכיל כ-61 רכבות (122 קרונות). עלות הפרויקט היא כ-10 מיליארד שקל. מועד ההשקה המשוער הוא סוף 2027 או במהלך 2028. הקו החדש יצטרף לקו הקיים (הקו האדום) שנמצא בהארכות מסלול, ולקו הירוק שעבר להליכי בנייה, כאשר שני הקווים הראשונים יופעלו על ידי שפיר הנדסה.

הרכבת הקלה בירושלים הרכבת הקלה בירושלים צילום: דוברות המפלגה כולנו

 

לאחר הפעלת הקו החדש, רשת הרכבת הקלה בירושלים תכיל כ-75 ק"מ ותכלול 8 קווים תפעוליים, מעל 280 קרונות ו-130 תחנות, והיא תשרת כ-650 אלף נוסעים ביום. לדברי ראש עיריית ירושלים, משה ליאון , "הפעלת שלושת הקווים תהפוך את ירושלים לעיר המתקדמת ביותר בישראל בתחום התחבורה הציבורית".

 

האישור של חלק מהקו הכחול התעכב בשל תביעות של תושבי עמק רפאים להסיט את מסלול הנסיעה. טרם הבחירות בספטמבר האחרון משרד התחבורה אף הבטיח לבחון שוב את תוואי הקו, אולם בסופו של דבר הקו אושר ללא שינוי.

 

הוועדה הבין משרדית, בראשות סגן בכיר לחשב הכללי, נחמיה קינד, הורכבה ממשרדי האוצר, התחבורה, עיריית ירושלים וצוות תכנית אב לתחבורה.   ההקמה של "הקו הכחול" תבוצע בשיתוף המגזר הפרטי (Public Private Partnership) שיכלול מימון, תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה של הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים. תקופת הזיכיון תהיה כ-25 שנים ובסיומה יועבר הפרויקט לידי המדינה. 

 

לדברי החשב הכללי, רוני חזקיהו, "הפרויקט יסייע להשיב את המשק הישראלי לכוחו לפני משבר הקורונה". שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', אמר כי משרד התחבורה ימשיך לעודד את הנוסעים לעבור מהרכב הפרטי לתחבורה הציבורית.

x