סגור

בלעדי לכלכליסט
הפיקוח על תשלומי הפינטק טרם הוכרע

שר האוצר לשעבר ישראל כץ החליט כי רשות ני"ע תפקח על העברות התשלומים, אך ליברמן שוקל להחזיר את הפיקוח לרשות שוק ההון

סוגיית הפיקוח על חברות הנותנות שירותי תשלום (PSD) טרם הסתיימה. שר האוצר לשעבר ישראל כץ החליט לפני חודשיים כי רשות ני"ע, בראשות ענת גואטה, היא שתפקח על גופי פינטק בתחום התשלומים, אך ל"כלכליסט" נודע כי שר האוצר אביגדור ליברמן שוקל להשאיר את הפיקוח בידי לרשות שוק ההון, בראשות ד"ר משה ברקת. ממשרד האוצר נמסר כי "הנושא נמצא בבחינה".
רשות שוק ההון ובנק ישראל תומכים בהשארת הפיקוח לרשות שוק ההון, ושני הגופים העבירו ניירות עמדה לשר האוצר. רשות ני"ע הובילה את העברת הנושא לפיקוחה באמצעות מגעים שקיימה עם סגן שר האוצר לשעבר איציק כהן.
1 צפייה בגלריה
ענת גואטה ו משה ברקת
ענת גואטה ו משה ברקת
ענת גואטה ומשה ברקת
(צילום: עמית שעל, אוראל כהן)
ב"כלכליסט" פורסם לפני חודשיים כי כץ החליט להעביר לרשות ני"ע גם את הפיקוח על גופי PSD, חברות פינטק המבצעות שירותי תשלום. "רשות ני"ע היא גוף הפיקוח המתאים לנותני שירותי תשלום, וביכולתה לקדם חקיקה פרו תחרותית, שתאפשר התפתחות מהירה של שוק זה, ולצמצם את חסמי הכניסה של גופים חוץ־בנקאיים", כתב אז כץ.
אלא שמאז התחלף שר האוצר, ולא בטוח שליברמן יבחר לקדם את החלטת קודמו. בשבוע שעבר פורסמה טיוטת שינויים מבניים לקראת פרסום טיוטת חוק ההסדרים העדכנית, ובהתייחסות לסוגיית הפיקוח על החברות מסוג PSD, לא צוין שם הרגולטור ורק הופיע הכינוי "המאסדר".
בנוסף לכך בשבוע שעבר הופיע ברקת בפני ועדת הכספים, ובמצגת באחד השקפים היתה התייחסות לחברות ה־PSD: "נותנים רישוי לחברות טכנולוגיה מתקדמות שעומדות להיכנס לישראל".
גופים נותני שירותי תשלום הם גופים הנותנים שירותים כמו ניהול תשלום חשבונות או השוואת עלויות, והם למעשה חברות פינטק שהמוצר שהן מציעות ללקוח כרוך גם בהעברת כספים.
ברירת המחדל בפיקוח על עולם הפיננסים החוץ־בנקאי היא שהסמכות תהיה של רשות שוק ההון. אלא שנוכח העומס שנוצר בתחום בשל הקמת חברות רבות הפונות בבקשה לרישיון, כמו גם התפתחות של תחומים חדשניים, הומלץ בעבר באוצר כי הפיקוח על חלק מהגופים יועבר לרשות ני"ע.
ואכן, לפי טיוטת חוק ההסדרים, רשות ני"ע אמורה לפקח על גופי פינטק הקשורים לרפורמת הבנקאות הפתוחה (API), כלומר גופים שיקבלו גישה למאגר הנתונים של הבנקים לצורך מתן שירותים כגון השוואת עלויות, וככל הידוע זה לא צפוי להשתנות. אך בגופי ה־PSD הנושא נותר פתוח.
בין ברקת לגואטה התגלו חילוקי דעות לא אחת במהלך הקדנציה שלהם, וכעת נראה שנפתחה חזית חדשה־ישנה נוספת, והיא השאלה מי יפקח על גופי הפינטק העוסקים בתחום התשלומים.