סגור

הפיקוח הפתיע את הבנקים: ישובו לחלק דיבידנדים

מסמנים יציאה מהמשבר - חודש וחצי לפני תום האיסור, הסיר הפיקוח על הבנקים את ההגבלה שהחזיקה מעמד שנה וארבעה חודשים; אך יש כוכבית - חלוקת דיבידנדים תתאפשר רק עד לשיעור של 30%; בכך יאלצו הבנקים להמתין עם חגיגות העבר של עידן טרום הקורונה, אז חילקו דיבידנדים בגובה של 40%-50%; לשמחתם הפיקוח מותיר את ההקלות בדרישות ההון

הפיקוח על הבנקים, שבראשו עומד יאיר אבידן, הודיע היום (ה') כי הוא מותיר לבנקים מוקדם מהצפוי לשוב ולחלק דיבידנד, אך רק עד לשיעור של 30% מהרווח הנקי לשנת 2020. יחד עם זאת, מזהיר הפיקוח את הנהלות הבנקים לנקוט בגישה זהירה ושמרנית על רקע החששות מפני הופעה מחודשת של נגיף הקורונה.


החלטת הפיקוח נעשית בעקבות המגמה הגוברת של יציאה ממשבר הקורונה, במה שהפיקוח מפרש כ"איתנותם של הבנקים בישראל שמאפשרת להם לתמוך בפעילות הכלכלית של המשק".

1 צפייה בגלריה
יאיר אבידן המפקח על הבנקים חדש
יאיר אבידן המפקח על הבנקים חדש
יאיר אבידן המפקח על הבנקים
(צילום: יריב כץ)

בתחילת משבר הקורונה קבע הפיקוח על הבנקים הקלות בדרישות ההון, אך אסר עליהם לחלק דיבידנד עד לחודש מרץ 2021. מאז האריך את האיסור על חלוקת דיבידנד, בחצי שנה נוספת, תוך שהוא מכוון לסיום האיסור בספטמבר הקרוב. אך כאמור האיסור ירד מהפרק מוקדם מהצפוי.
עתה, הבנקים נותרים עם הגזר (הקלות בדרישות ההון) וללא המקל (איסור חלוקת דיבידנד). הפיקוח על הבנקים מצפה כי הבנקים ימשיכו לנצל את עודפי ההון שלהם להגדלת האשראי ויסייעו למשק הישראלי בתהליך היציאה מן המשבר.
ההגבלה של על ל-30% דיבידנד מונעת מהבנקים לחזור למדיניות הדיבידנד הקודמת שלהם. לדוגמה, מדיניות החלוקה של בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות היא חלוקת דיבידנד בשיעור של 40% מהרווח הנקי. הנהלת הבנק אף הצהירה בחודש אפריל על העלאת החלוקה לשיעור של 50% מהרווח הנקי בשנים הקרובות כחלק מהתוכנית האסטרטגית. בנק לאומי והבנק הבינלאומי, טרם הקורונה, החזיקו במדיניות הדיבידנד הגבוהה ביותר במערכת הבנקאית - בשיעור של 50% מהרווח.
שרי אריסון צפויה להמשיך ולמכור ממניות בנק הפועלים שברשותה, למרות השבת אפשרות חלוקת הדיבידינדים. אריסון מכרה 4% מאחזקתה בחודש אפריל ונותרה עם 11.8%.
בארה"ב כבר הוחלט לפני שלושה שבועות לאפשר לבנקים לשוב ולחלק דיבידנדים - אחרי שנה של איסור. 23 הבנקים הגדולים עברו בהצלחה את ה'מבחני לחץ' שעורך הפדרל ריזרב במטרה לבחון את איתנותם.