סגור
בית כאל בגבעתיים
בית כאל בגבעתיים (צילום: יובל חן)

בלעדי
הוועדה של משרד האוצר ממליצה להפריד את כאל מדיסקונט

"כאל מתחרה באופן אגרסיבי מול חברות כרטיסי האשראי בלבד, ואינה פועלת להגברת התחרות". ההחלטה הייתה צפויה לאחר שבנק ישראל הודיע בחודש שעבר כי יתמוך בהפרדה. שר האוצר החדש וכן ועדת הכספים יצטרכו לקדם את ההחלטה עד לסוף ינואר

הצוות לבחינת התחרות בשוק האשראי, בראשות משרד האוצר ובהשתתפות הרגולטורים הפיננסיים ממליץ לשר האוצר לקדם את המהלך להפרדת חברת כרטיסי האשראי כאל מידי בנק דיסקונט. טיוטת ההחלטה גובשה היום (א'), וניתן להעביר התייחסות אליה בשבועיים הקרובים.
סוגיה זו תהיה אחת הסוגיות הראשונות שבהן יצטרך להכריע שר האוצר החדש, שכן לוחות הזמנים לקידום ההחלטה צפופים. בחוק שטרום נקבע כי עד לסוף ינואר 2023 יש להחליט האם להורות על הפרדת כאל מדיסקונט. ההחלטה טעונה את אישור שר האוצר וועדת הכספים.
החלטת הצוות אינה מפתיעה, היות ובחודש שעבר הודיע בנק ישראל כי הוא תומך בהפרדה, ומשרד האוצר ושאר הרגולטורים (רשות התחרות ורשות שוק ההון) כבר רצו לקדם את מהלך ההפרדה, אך נאלצו להמתין לעמדת בנק ישראל.
ההחלטה הזו היא למעשה המשך של חוק שטרום מלפני חמש שנים. חוק שטרום קבע כי על הפועלים ולאומי למכור את ישראכרט ולאומי קארד שהיו בשליטתן. לאומי קארד נמכרה לקרן ורבורג פינקוס, שינתה את שמה למקס, וכיום נמצאת בהליך למכירתה לקבוצת הביטוח כלל. לעומת זאת, בבנק הפועלים החליטו להנפיק את ישראכרט בבורסה, ולהפוך אותה לחברה ללא גרעין שליטה. במסגרת החוק נקבע כי לתקופת ביניים תוכל דיסקונט להחזיק בחברת כרטיסי האשראי כאל, עד להחלטה סופית בעניין שתצטרך כאמור להתקבל עד לסוף ינואר הקרוב.
הצוות שבחן את הסוגיה מציין בעבודה כי ההחרגה המקורית של דיסקונט מהחוק נעשתה בין היתר בכדי שהוא יהיה גורם מחולל תחרות: "מניתוח הוועדה עולה לכאורה כי דיסקונט לא היווה גורם מחולל תחרות במערכת הבנקאית". עוד הם מציינים כי כאל התנהגה באופן תחרותי בעיקר כלפי מתחרותיה בענף כרטיסי האשראי: "כאל פועלת באופן אגרסיבי בשווקים שבהם היא מתחרה מול חברות כרטיסי האשראי המופרדות בלבד. בשאר השווקים בהם היא פועלת, מול המערכת הבנקאית בכלל ודיסקונט בפרט, היא אינה פועלת באופן אפקטיבי להגברת התחרות וצמצום הריכוזיות במשק".
על אף שהפרדת חברות כרטיסי האשראי מהבנקים הגדולים לא הביאה לירידת מחירים לצרכנים, ועדת היישום טוענת כי ההפרדה הגבירה את התחרות וצמצמה את הריכוזיות במערכת הבנקאית. על כן הוועדה ממליצה לשר האוצר לקדם את מהלך ההפרדה תחת הנימוק: "לאור תוצאות ההפרדות שכבר בוצעו, והעמדה שהגדלת מספר השחקנים בשוק צפויה להשפיע על התחרות בשוק הבנקאי, ובכלל זה בשוק האשראי הצרכני, בכוונת הוועדה להמליץ לשר האוצר להשתמש בסמכות זו (להורות על הפרדת כאל-ע.א)".