סגור

כיסוי קריסות: חברות הביטוח כבר חושבות על ייקור פרמיות

בין שזה יגיע בחקיקה ובין שלפי דרישת הצרכנים, נראה שהביקוש הגובר לביטוח דירה שכולל כיסוי למקרה של קריסה יביא לעליית מחירים

קריסת הבניין בחולון והחשש לקריסתם של שני בניינים נוספים בקריית אתא וברעננה הגדילו את העניין מצד דיירים בביטוחי דירות ובכיסוי שהם מספקים במקרה של קריסה. הבעיה המרכזית בפוליסות האלה היא שהן אינן מכסות קריסה שנובעת מבלאי. במקרה של הבניין ברחוב סרלין בחולון, למשל, חברות הביטוח כלל, מגדל, ביטוח ישיר ו־AIG לא ניאותו בשלב ראשון לפצות את המבוטחים, ועשו זאת בלחץ רשות שוק ההון.
בכיר ברשות שוק ההון, שאחראית על חברות הביטוח, אמר ל"כלכליסט" כי לאחר המקרה בחולון בחנו ברשות את פוליסת ביטוח הדירה, ומצאו כי קביעת החברות כי אינן צריכות לשלם "היא לא מצב של שחור או לבן, אלא בעיקר של פרשנות", ולכן ביקשו מהחברות לבטח לפנים משורת הדין. ברשות מבינים כי קביעת עמדה מוחלטת, שלפיה החברות חייבות לשלם, תגרום לחברות הביטוח בעיות מול גורמים חיצוניים אחרים.
1 צפייה בגלריה
הבניין שקרס בחולון. סכנה מוחשית למאות אלפי הדיירים המתגוררים בבניינים ישנים
הבניין שקרס בחולון. סכנה מוחשית למאות אלפי הדיירים המתגוררים בבניינים ישנים
הבניין שקרס בחולון. הדיירים לא היו מבוטחים נגד קריסה שנובעת מבלאי
(צילום: דוברות כבאות והצלה מחוז דן)
גם אם לא ברור עדיין איך יתפתח כעת שוק ביטוחי הדירות, סביר כי בעקבות האירועים האחרונים חברות הביטוח יבקשו להקפיץ את מחירי הפרמיה. הן לבטח יעשו זאת אם תנאי הביטוח ישתנו בעקבות דרישה של משרד האוצר או הממשלה.
בספטמבר הוגשה הצעת חוק שלפיה ביטוח דירה יכלול כל סיכון שבעקבותיו ניתן צו פינוי או בניין קרס. לפי מגיש ההצעה ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה), האירוע בחולון חשף פערים בין ציפיות המבוטחים לעמדתן של חברות הביטוח. ההצעה נמצאת בהמתנה לאחר שמשרד האוצר הבטיח לטפל בעניין.
חובה חוקית לכלול בפוליסות קריסה כתוצאה מבלאי תעורר התנגדות חזקה מצד חברות הביטוח. במקרה כזה החברות יצטרכו לבצע חיתום מחדש לכל הבניינים שביטחו עד כה. בכיר במחלקה אלמנטרית בחברת ביטוח גדולה אומר, כי "אם הבניין יהיה בן יותר מ־70 שנה - פשוט נסרב לבטח, או שנעלה את הפרמיה בצורה משמעותית וההשתתפות העצמית תהיה גבוהה מאוד. במצב החדש למבוטחים לא יהיה כדאי לרכוש ביטוח וכך גם המבוטחים וגם החברות יפסידו". הבכיר חוזה שאם החברות יחויבו להכניס את הבלאי לתוך המטריה הביטוחית, החברות ייתקלו בבעיה גם מול מבטחי המשנה שלהן בעולם, שעלולות לסרב להשתתף בסיכון.
"המערכת בלחץ", אומר יו"ר הוועדה האלמנטרית בלשכת סוכני הביטוח קובי צרפתי. לדבריו, בימים אלו בודקים המפקח על הביטוח והחברות הביטוח איך ניתן להרחיב את הפוליסה שתכלול גם בלאי. חלק מהבכירים בחברות ביטוח מנסים לדחוף הצעת חוק שתחייב את המדינה לפצות דיירים שבניינם התמוטט, כפי שקרה למשל באסונות כמו השריפה בכרמל או במהומות בחודש מאי השנה. רעיון אחר שמגולגל בחברות הביטוח הוא חובת פינוי בינוי של בניינים בני יותר מ־70 שנה, גם אם קיימת התנגדות של חלק מדיירי הבניין. בתרחיש שכזה, הזוכות מהמשבר יהיו חברות הבנייה – במיוחד אלו עם התמחות בפינוי בינוי. שלא במפתיע, חברות אלו קוראות כבר היום לצאת במבצעים נרחבים של מיזמים כאלה.