סגור

פרשנות
הצעת שקד אינה פתרון למבנים מוזנחים בפריפריה

כיאה לתפיסת העולם של שרת הפנים גם הפתרון שלה לבנייה מחדש של מבנים מסוכנים מתבסס על השוק הפרטי, תוך ניסיון לצמצם את ההתערבות הממשלתית ועם אפס השקעה מצד הממשלה. הגישה הזו לא תאפשר לפתור בעיות באזורים שבהם יהיה כשל שוק

צריך לקוות כי קריסת הבניין בחולון בתחילת החודש העירה את הממשלה ואת המנהיגות המקומית לאחר עשורים של התעלמות ואדישות מהצורך בחיזוק מבנים ישנים. טוב שזה קרה כעת בלי נפגעים ולא לאחר רעידת אדמה שבעקבותיה היינו עלולים לספור מתים.
עד עתה הממשלה לא הצטיינה במיוחד בטיפול בבעיית המבנים המסוכנים. על אף שהסכנה חמורה במיוחד בפריפריה עוד לא נמצא פתרון אמיתי לבעיה שם וכבר חלפו 16 שנה מאז שתמ"א 38 אושרה בממשלה. הכשל נובע מכך שהפתרון הממשלתי מושתת כולו על המגזר הפרטי ועל תמריצים כלכליים שתמ"א 38 מקנה באזורי הביקוש, אך תמריצים אלה לא קיימים בפריפריה שבה מחירי הדירות נמוכים.
הנוסחה שעליה מבוסס הפתרון של שקד אינה שונה מהנוסחה של תמ"א 38. המספרים אמנם שונים, אך בעיות היסוד שבלמו את התמ"א בפריפריה נשארו.
כיאה לתפיסת העולם של שקד גם הפתרון שלה מתבסס על השוק הפרטי, תוך ניסיון לצמצם את ההתערבות הממשלתית ועם אפס השקעה מצד הממשלה. הגישה הזו לא תאפשר לפתור בעיות באזורים שבהם יהיה כשל שוק. למשל בשכונה שבה התשתיות לא מספיקות לקליטת תוספת תושבים בשיעור של מאות אחוזים.
מהנדסים עימם שוחחנו סבורים כי הפתרון הנכון למבנים בסכנת קריסה הוא לאמץ נוהל רישוי שנהוג במדינות שונות בעולם ולפיו בניין בן 40–50 שנה נדרש לבדיקת יציבות על ידי מהנדס. אולם שקד לא מוכנה להוסיף רגולציה וחוששת להשית על דיירים תשלומים של אלפי שקלים.
1 צפייה בגלריה
איילת שקד שרת הפנים כנס מוסדיים
איילת שקד שרת הפנים כנס מוסדיים
שרת הפנים איילת שקד
( אוראל כהן)
גם השלטון המקומי צריך לעשות חשבון נפש. בסוף השבוע שעבר נחשף ב"כלכליסט" מכתב של יו"ר מרכז השלטון המקומי חיים ביבס ויו"ר פורום 15 הערים הגדולות רון חולדאי שנשלח לשרת הפנים איילת שקד ולשר השיכון זאב אלקין, ובו דרישה לביצוע סקר לכל הבניינים הישנים במדינה. עוד דרשו ראשי הרשויות לקדם תוכנית שיקום שתכלול אישור פרויקט התחדשות עירונית בהליך מזורז, ותיקון ליקויים בבניינים מסוכנים בפריפריה שנעדרים היתכנות כלכלית להתחדשות עירונית.
עד עתה חולדאי היה אחד מאותם ראשי ערים שהתנגדו לתמ"א 38, התוכנית הארצית לחיזוק מבנים. לצידו בלטו בהתנגדותם כרמל שאמה הכהן ורן קוניק. היו להם נימוקים טובים ולאורם הם גררו רגליים מול ניסיונות הממשלה לקדם התחדשות עירונית. כעת, כשהחשש מפני קריסת מבנים הפך מוחשי, ראשי השלטון המקומי נזכרו לפנות לממשלה בבקשה כי תפתור את הבעיה. נכון שלתמ"א 38 יש חסרונות, אבל היא הפתרון היחיד לחיזוק מבנים ולא פתרון שמבוסס על הליכי תכנון שנמשכים שנים ארוכות ואינו רלוונטיים לבניינים בסכנת קריסה.